mandag 7. mai 2012

Bokanmeldelse - "Lucifers Evangelium" av Tom Egeland

Nok en Bjørn Beltø bok er fortært i forrykende tempo, og jeg sitter her og gliser. Fornøyd! :-) Selv om "oppskriften" Egeland bruker er nokså identisk for Beltø-bøkene, så blir jeg stadig overrasket. "Lucifers Evangelium" var intet unntak.


Først litt om boka

Bjørn Beltø, vår arkeologiforskende albinovenn med dårlige nerver, må igjen forlate Oslo og trygge omgivelser for å gi seg i kast med et internasjonalt mysterium som starter i Ukraina. Denne gang er han litt mindre villig til å gripe oppgaven, men når han får i hende et gammelt manuskript hvor teksten er skrevet på et pergament av ukjent opprinnelse så våkner nysgjerrigheten nok engang.

Historien starter med en rekke drap gjort på bestialt måte, der ofrene også blir bløgget. Parallelt med Beltø's mysterium følger vi også en italiensk professors skremmende opplevelser i Roma på 1970-tallet. Begge historiene er nøye vevet sammen, og ender opp i byen al-Hilla i Irak, bedre kjent som Babylon. Sammen med Beltø jobber også noen ganske så spesielle historikere, en forskergruppe ute på et veldig sensitivt og utrolig oppdrag samt en uhyggelig broderorden som ikke går av veien for masse-selvmord og som dyrker Satan - draculsangeerne. Det viser seg nemlig at det kanskje kan være Lucifers eget evangelium som Beltø smuglet ut fra Ukraina...

Hvor kommer egentlig dette spesielle manuskriptet fra? Er historikerne som "hjelper" Beltø virkelig til å stole på? Hva skjedde med Giovanni Nobile og draculsangeerne på -70 tallet? Og hvem er den stumme Monique som Beltø blir koplet sammen med? En fantastisk historie som bare må leses for å forstås :-)


Min evaluering

Dette er den tredje boka jeg leser om Beltø. Den er like god som den forrige! Jeg var noe redd for at Egeland skulle bruke samme oppskrift nok engang - noe som han forsåvidt også gjør - men det blir aldri kjedelig, og jeg blir like overrasket mot slutten når trådene samles som jeg er blitt tidligere. Språket er nesten enda mer variert og gjennomarbeidet enn i "Paktens Voktere". Det er også færre innslag av de laaange, detaljrike historiske referansene denne gang, noe som gjør det enklere for oss andre dødelige å holde en viss kontroll med hvem som synes, mener og gjør hva i forhold til hvem :-)

Boka er spennende fra start til mål, og selv om jeg hadde en pitteliten forutanelse når det gjaldt ett av hovedpoengene med arkeologi-utgravingen, så klarte Egeland å holde meg helt på pinebenken. Han er et oppkomme av fantasi koplet med makabre myter, og man tar seg igjen i å lure på - kan dette ha en liten rot i virkeligheten? Og hvor går eventuelt grensene? En logisk brist og to om jeg skal være noe pirkete, og en liten rød tråd som blir droppet, men jøsses - det er bare filleting i forhold til totalopplevelsen av nok en super Beltø-bok fra Egeland! Nå gleder jeg meg til "Nostradamus' Testamente" !!!


Min rating

+ av 5



Format: ebok
Pris: 125,-
Målform: bokmål
ISBN: 9788203351266
Utgivelsesår: 2011
Kilde: kjøpt på www.aschehoug.no


Andre bøker om Bjørn Beltø

Sirkelens Ende
Paktens Voktere






.

6 kommentarer:

  1. Du skriver så bra om boka at jeg får lyst til å lese den, selv om sjangeren ikke er min favoritt.
    Leste nettopp "Å telle duer" og tobindsromanen "Mot nordavinden" og "Den syvende bølgen". De er vel ikke helt nye, men kan anbefales.
    Takk for flott bidrag på Skolelyst. Skal huske på tipset med å rose på tomannshånd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare å brette opp armene og gå løs på Egeland :-) Jeg kjenner ikke bøkene du nevner, så disse skal jeg sjekke opp. Alltid kjekt med nye boktips! Ha en fortsatt flott mandag :-)

      Slett
  2. Flott anmeldelse:) Har lenge tenkt å kaste meg over denne, så lenge har jeg tenkt på den at jeg nesten tror jeg har lest den:) Gleder meg ikke mindre nå:) Ha en flott leseuke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg er allerede godt igang med Insurgent av Veronica Roth. Det blir en god leseuke indeed ;-) Ei fin ei til deg også! Hiv deg rundt og ta tak i Egeland. Kjekk sengelektyre!

      Slett
  3. Jeg syntes Nostradamus' testamente var helt OK, men jeg slo opp med Bjørn halvveis ut i Lucifers Evangelium. Jeg syntes oppskriften blir litt vel lik i bøkene, og det kjedet meg. Etter fire bøker må vel Mr Beltø ha avslørt det som er av hemmelige brorskap? Eller kanskje ikke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nå nettopp avsluttet fjerde, og sålangt siste boka, Nostradamus' Testamente. Jeg er veldig enig med deg! Tre bøker ok, den fjerde ble litt vel mye for meg. Nå skal det sies at jeg har lest alle 4 i løpet av april/mai - så jeg kan jo ha fått en overdose :-)
      Neste bok av Egeland blir for meg noe helt annet! Jeg er også litt lei nå..

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)