tirsdag 8. mai 2012

Bokanmeldelse - "Insurgent" av Veronica Roth

Boka ble spist med hud og hår fra igår til idag. Den godeste Roth klarte det jeg var noe usikker på, nemlig å fortsette "Insurgent" der "Divergent" slapp. Og det jeg er glad for er at jeg forhåndsbestilte denne til Kindle'n min så jeg slapp å gå rundt og huske på lanseringsdato.


Litt om boka

Det å skrive litt om denne boka uten å komme med spoilere er som å bevege seg i vann uten å lage krusninger på overflaten. Handlingen er så mettet med inntrykk at jeg nesten gikk i "system overload", og å konkretisere hva boka dreier seg blir nesten umulig uten å røpe noe. Jeg forsøker meg likevel...

*** INGEN SPOILERE ***

Et valg kan forvandle deg - eller det kan ødelegge deg. Men hvert valg har konsekvenser. Spesielt nå. Det er uro i alle fraksjonene etter tankekontroll angrepet som avsluttet boka "Divergent" og Tris Prior må fortsette å prøve og redde dem hun elsker, og seg selv, mens hun forfølges av sorg  og fortvilelse. Foreldrenes død, at hun måtte drepe Will og nesten tok livet av Tobias er nesten nok til å knekke henne.

Krig truer mens konfliktene mellom fraksjonene og deres ideologier gror. Som alltid i krig må man ta stilling til side, Tris og Tobias er ikke lenger helt ærlige med hverandre og hemmelighetene de har for hverandre bare øker. Begge to er avvikere - divergent - fra sine fraksjoner, og forskjellen på de sanne fraksjonsmedlemmene og avvikerne får større og større betydning for historien. I den gryende krigen skifter venner og også familiemedlemmer side, personer blir tatt til fange og gjort til prøvekaniner for enda frykteligere tankekontroll serum og tilsynelatende uvenner viser seg å være plantede spioner i andre fraksjoner.

For å komme igjennom tilværelsen må Tris fullstendig akseptere sitt avvik selv om hun ikke helt vet hva hun kanskje mister og må forsake på veien for å gjøre så. Slutten er en stor overraskelse, og jeg røper vel ikke mye med å si at det blir LENGE Å VENTE ETT ÅR på fortsettelsen!


Min evaluering

Jeg må få igjen pusten! Jeg begynte igår ettermiddag på boka og sovnet rundt 02:00... Før frokost ble resten lest, for å si det slik. Dette var i mine øyne en stor suksess fra Veronica Roth! Det er alltid vanskelig å komme med andre-boka i en planlagt trilogi etter pangstarten hun fikk med debutboka "Divergent".

Jeg syns det var utrolig bra at boka bare startet der "Divergent" sluttet. Ikke noe hopp i tid eller sted - de er fremdeles på toget - så vi mister ikke et eneste sekund av handlingen. Det finnes heller ikke noe tre siders sammendrag av første boka. Historien flyter bare videre som om det ikke er gått et år siden vi leste starten. Dette kaster oss som lesere rett inn i full action. Herlig! Men, det krever jo at du husker hvor historien sluttet, ellers er du noe lost det første kapittelet i boka :-)

Historien tar av i flere retninger enn man skulle tro, og jeg var aldri helt sikker på hva som kom til å skje. Det droppes små hint gjennom hele boka, men slutten var fullstendig uforventet og kom med et pang! Kjærlighetshistorien mellom Tris og Tobias/Four er det eneste konstante gjennom boka, selv om denne også får seg noen skudd for baugen.

Roth har her klart å bygge videre på en suksess og gjort den enda større. Likte du "Divergent" kommer du til å elske "Insurgent"! Jeg er spent på hva dere andre synes :-)


Min rating

Uten tvil

av 5


Format: e-book
File Size: 799 KB
Print Length: 544 pages
Publisher: Katherine Tegen Books (May 1, 2012)
Sold by: Amazon Digital Services
Language: English
ASIN: B00655U3WE






.

7 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg så til å lese DIVERGENT, =)

    SvarSlett
  2. Så bra andre boken ikke skuffet:) Har ikke lest den første boken, men skjønner jeg går glipp av noe. Har de notert ned:) Har forresten fått boken i posten, tusen takk:) Blir gøy å starte på den (Ildbarnet):) Ha en flott kveld videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott boka kom fram :-) Ja det er mye ulest her ute. Dersom du likte Hunger Games så liker du definitivt disse to. Utrolig bra!

      Slett
  3. Gleder meg, gleder meg, gleder meg!!!!!!

    SvarSlett
  4. Helt enig med deg, en skikkelig god oppfølgere. Jeg brukte dog litt tid på å komme inn i den, men det kan også ha å gjøre med at jeg leste den på kindle. Gleder meg til neste, og håper det blir film en dag.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)