tirsdag 15. mai 2012

Bokanmeldelse - "The Castle" av Franz Kafka

Da har jeg lest min første klassiker av året. Det var en .. ehh.. interessant opplevelse, i mangel av bedre ord. Har du lest Kafka? Ikke? Det bør prøves! Garanterer deg noe fullstendig annerledes, det skal være sikkert og visst!


Først litt om boka

Handlingen er satt til en fjerntliggende landsby mer eller mindre permanent dekket i snø. Landsbyen er dominert av et slott og dets stab med diktatoriske og en aldri så liten smule seksuelt rovdyraktige byråkrater.

Hovedpersonen K. er landmåler og ankommer landsbyen etter å ha blitt leid inn av det lokale Slottet. Formodentlig for å gjøre jobben sin. Istedenfor å begynne å jobbe finner han ut at han kanskje ikke er blitt tilkalt likevel?! Raskt bryter han et antall lover som han ikke visste eksisterte engang, og logikken bak disse er langt fra innlysende.

For å gjøre en veldig lang historie veldig kort: K. kommer seg aldri inn på Slottet og han får aldri snakket med ansvarshavende som leide ham inn som landmåler i utgangspunktet. Ingen veier fører her til Rom... Boka slutter midt i "noe". That's it. That's The End...


Min evaluering

Historien utforsker relasjonen mellom individet og makt og stiller spørsmålstegn med hvordan landsbyboerne så villig underkaster seg en autoritet som kanskje bare befinner seg i deres felles fantasi. Greit. Deretter faller jeg av. Fullstendig! Dette er nemlig en uhyrlig bisarr opplevelse hvor jeg føler at alt og alle går i ring. Noe skjer, men det er jammen ikke lett å vite hva! Det eksisterer ingen fremdrift i historien og det er som man befinner seg i et drømmeland hvor alt det merkverdige og snodige på en måte er fullstendig akseptert. Det finnes ingen start, ei heller noen slutt på noe. Ingenting ser ut for å ha et poeng, men kanskje det er poenget i seg selv?

Boka er mer en beskrivelse av en situasjon enn at den har et distinkt innhold. Den er tung og lang og jeg syns den er temmelig mørk i beskrivelsen av hvor ubrukelig og absurd livet er. Slottet står der, i full skrud synlig for enhver, men ingen oppnår noengang å bli godkjent og akseptert inn dørene. Det er fullstendig uoppnåelig. Historien er så fullstendig surrealistisk og fjern fra noe som helst annet jeg har lest at i så måte så var dette et mesterverk i forvirringens kunst. Og kanskje det var hele poenget. Enten så elsker du dette bisarre oppspinnet av en bok, eller så er du som meg - du sliter deg gjennom fordi du har bestemt deg for at du absolutt skal fullføre denne klassikeren, tross alt, på ren trass...


Min rating

Fjern, fjern og fjernere enn fjern. Jeg skulle så gjerne pusse min glorie og si at, joda - her har Kafka såvisst skrevet et mesterstykke, men denne gjorde ingenting annet enn å trøtte meg ut... Min neste (hvis noen) Kafka-bok blir eventuelt en av hans noveller. Her trengs en mykere overgang til den kafkaske besynderlige og absurde verden :o)



Kilde: Sambo'ens bokhylle
Paperback: 336 pages
Publisher: Oxford University Press, USA; Reissue edition (July 26, 2009)
Language: English
ISBN-10: 0199238286
ISBN-13: 978-0199238286



Giraffen har ingenting med boka å gjøre - trur eg... ;-)

.

2 kommentarer:

  1. Jeg leste halve "Forvandlingen" av samme forfatter for en del år siden. Forvirrende er absolutt et dekkende begrep! I "Forvandlingen" våkner hovedpersonen opp og oppdager at han er omskapt til en bille. Familien blir selvfølgelig skrekkslagen, og mannen, som er fanget i denne billens kropp, klarer ikke å gi beskjed om at det er ham som er forvandlet... Hvordan det hele endte, vet jeg jo ikke. Jeg la jo fra med boken halvlest.
    Jeg tror man må vite mer om Kafka og hans tid for å få mer ut av bøkene hans? Jeg har nettopp lest om igjen Finn Skårderuds "Uro- en reise i det moderne selvet" og der sier han en del om Kafka fra et psykoanalytisk (uff, det ble vanskelig) synspunkt. Spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. La meg si det sånn - jeg ble rimelig interessert i Kafka! Han må ha hatt et innvendig landskap som er nokså ulikt mitt :-) Jeg har ikke lest Skårderud's bok, men den høres spennende ut! Jeg satt nemlig gjennom hele boka og tenkte at Kafka nok måtte være enhver psykologs ønske-case og våte drøm...

      Vi har en samlig Kafka-noveller i bokhylla også. Kanskje jeg en dag kommer til å prøve meg på en kortere sak, for det er unektelig utrolig interessant å lese noe som er så veldig fjernt fra sitt eget "selv" :-) Skårderud er notert bak øret!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)