søndag 20. mai 2012

Bokanmeldelse - "Frihetens Vinder" av Lois Leveen

Fra den ene kampen til den andre. Variasjoner har det vært nok av denne måneden. Denne siste boka er intet unntak. Den handler om slaveriet og kampene mellom nord- og sørstatene i USA fra midt på 1850 tallet.


Først litt om innholdet

Boka er basert på en bemerkelsesverdig sann historie. Det er en inspirerende fortelling om en dristig og uredd dame og hennes vilje til å ofre sin egen frihet for å endre historiens gang. Hele livet har Mary vært slave hos den rike Van Lew familien som bor i Richmond, Virginia. Men når datteren i huset, Bet, bestemmer seg for å sende slavepiken Mary til Philadelphia så hun kan få seg en utdannelse så må hun forlate sin egen familie, mor og far, for å kunne oppnå friheten.

Livet i nordstatene gir Mary nye vennskap, en kjærlighetshistorie og en helt annen utdannelse enn hun trodde i utgangspunktet. Valgene hun gjør leder henne like inn i midten av organisasjonen som har begynt å jobbe for avskaffelse av slaveriet. Mary har fotografisk hukommelse og husker også ordrett ting som hun hører og blir derfor et meget nyttig medlem i organisasjonen. Mens nasjonen er på nippet til å bryte ut i krig så trosser hun lovene i Virginia og returnerer til Richmond for å ta seg av sin nå syke far og for å kjempe for frigjøring. Under dekke av å være slave i huset til president Jefferson Davis klarer Mary å bringe uvurdelig informasjon både om krigens gang og presidentens planer videre til motstandsgruppene. Idet det ser ut som at alt arbeidet for å få slutt på slaveriet endelig skal betale seg så lærer Mary imidlertid - alt har en kostnad, også friheten.


Min evaluering

Lois Leveen
Dette er virkelig en bemerkelsesverdig historie om en uredd slavekvinne, og historien blir fortalt av en i mitt syn meget begavet forfatter! Boka er full av interessante karakterer, ikke bare Mary, og tok meg rett inn i tidsperioden for slaveriet - før og under borgerkrigen i USA. Historien er levende, persongalleriet mer enn troverdig og beskriver lengslene, håpet og motet som drev slavene mot den endelige friheten.

Boka bærer preg av at Leveen har gjort grundig forarbeide. Dette er definitiv en av de beste historiske skjønnlitterære bøkene jeg noensinne har lest om denne tidsepoken og slaveriet. Det er nokså utrolig at dette er debutboka til Lois Leveen. Språket flyter, jeg er hele tiden tilstede i historien og full av beundring for motet som Mary utviser i ganske så spesielle og noen ganger skremmende situasjoner. At boka baserer seg på en sann historie gjør den enda mer spesiell. Kan absolutt anbefales!


Min rating

+ av 5



Kilde: Leseeksemplar fra Cappelen Damm
Utgitt: 2012
Språk: Bokmål
Antall sider: 453
ISBN: 9788202386429




Moraine Lake, BC, Canada


.

4 kommentarer:

  1. Kjempeflott anmeldelse:) Fikk mer lyst å lese boken:) Liker at den er basert på en sann historie og omhandler slavetiden. Gleder meg til å kaste meg over denne en dag :) Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg har alltid vært fasinert av slavenes liv og kår under borgerkrigstidens USA, så denne boka var et hyggelig gjensyn med en tidsepoke jeg leste mye om for ganske så mange år siden. Jeg kan virkelig anbefale boka dersom du finner emnet interessant! En fortsatt flott søndag til deg også! Her har det faktisk vært bikini-på-terrassen-vær idag. Helt utrolig :-)

      Slett
  2. Denne boken skal jeg kjøpe meg, den høres så bra ut :) Dette er en tid som både fascinerer og skremmer meg. Flott bokanmeldelse, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mari :-) Den er et godt kjøp! Det er ei god og tankevekkende bok..

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)