torsdag 10. mai 2012

Favorittforfatter på G? Easy peasy :-)

Anette's bokboble spør, og for første gang er jeg med på dette boktema. Det var nemlig ikke vanskelig å svare i det hele tatt. Min desiderte favoritt på G er og blir:


George R. R. Martin! 

For vi har vel lov å velge G på fornavn? Det var nemlig ikke tvil i min sjel. Jeg nyter nemlig å hensette meg mange hundre år tilbake i tid, hvor riddere var bolde, konger var mektige, intrigene var mange og komplekse og hvor et snev magi, ulver og drager hele tiden lurer i utkanten av historien. 

Jeg haler serien "A Song of Fire and Ice" ut så langt jeg kan - 5 mursteiner av noen bøker - hele tiden foran TV-serien. På den måten får jeg nyte den dobbelt opp!

Og hvem kan vel stå for denne herlige karakteren, da. Han minner meg om min gamle morfar som fisker! Herlig type, og nå skriver han på den sjette boka i serien, "The Winds of Winter" som er planlagt utgitt i løpet av året. Gleder meg til fortsettelsen :-)



Puseluska vår våkner opp...



.

18 kommentarer:

  1. Utrolig flott innlegg! Husk å registrere deg på linkyen slik at de andre deltakerne på boktemaet finner deg også :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn, da var link på plass. Det glemte jeg i farten ;-)

      Slett
  2. George R. R. Martin står på skal lese listen min. Jeg hr lest den første boken men er ikke kommet igang med nr 2. Det er egentlig veldig rart, men jeg får skylde på at jeg har så veldig mye å lese for tiden :-)
    Ha en riktig fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det samme med meg også. Utrolig mye kjekt å lese, så jeg tar noen bøker innimellom serien. Den er jo rimelig tung...

      Slett
  3. Så kjekt at di hiver deg med:-) Har hørt om forfatteren men ikke lest noe av han enda.. men det kommer!

    Ha en fin ettermiddag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøver meg her også :) Dersom du liker fantasy, så er dette serien. Vær bare obs på at den er svær! Det er derfor de fleste leser bøkene i rykk og napp. Ikke direkte lettlest, og jeg har den i tillegg på engelsk. Hvorfor gjøre det enkelt? ;-) En fin ettermiddag til deg også.

      Slett
  4. Eg er snaaart ferdig med den første boka, men det går tregt. Eg har lest eit sted at kvar sesong er basert på kvar bok, eller tar eg grundig feil. Har du peiling?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver sesong er basert på en bok. Første sesong sluttet nesten på samme side som bok 1 sluttet. Vi har nå startet på sesong 2 på TV (riktignok nedlastet fra nettet, for vi hadde sagt opp Canal+... Men, vi ser kun en episode pr uke :-) Jeg tror de resterende bøkene også skal bli filmatisert bok for bok, men jeg vet jo ikke. Nå i starten av sesong 2 så er det et par episoder som er kortet veldig ned, men bøkene er jo så innholdsrike at man kan igrunnen ikke ta med alt. Veldig kjekk TV-serie! Så nå gjelder det å holde seg foran TV-versjonen mht bøkene ;-)

      Slett
    2. Hei.
      Sesong 1 fulgte bok 1 nokså slavisk. Sesong 2 vek en del fra bok 2, selv om hovedtrekkene var de samme. I tillegg flyter slutten på sesong 2 litt over i bok 3, og det mangler også ting fra bok 2 som blir introdusert i sesong 3.
      Bok 3 skal deles inn i 2 sesonger.
      Bok 4 og 5 er de ikke sagt noe om ennå. Men hvis jeg skal tippe vil disse bli filmet sammenvevet. Bok 4 og 5 skjer nemlig på samme tid, der halvparten av persongalleriet blir fortalt om i bok 4, og halvpartene blir fortalt om i bok 5.

      Jeg er nettopp ferdig med bok 5, og det er grusomt å vente.
      Håper han ikke bruker like lang tid på neste bok som han har gjort på de forrige.
      Det gikk vel noe sånt som 5 år mellom bok 3 og 4, og 6 år mellom 4 og 5!
      Det vil si at de som leste bøkene når de kom ut måtte vente i 11 år for å få vite hvordan det gikk med noen av favorittene sine!

      Slett
  5. Trur aldri eg har lest noko av forfattaren, men har kanskje høyrt om han? Uff så dårlig eg er til å hugse igjen forfattarnamn av og til...

    SvarSlett
    Svar
    1. Trøst deg med at du ikke er alene om akkurat det :-)

      Slett
  6. Så bra du valgte han:) Å gratulerer med første gang hos Anettes boktema, morsomt du heiv deg med:)


    Har da akkurat vært å kjøpt meg Kampen om jerntronen bok 1, del 2:) Den ligg her å ryk, den er så fersk i hus. Så snart skal jeg begynne å lese bøkene jeg også:) Elsker serien på film:)Så tror jeg vil forelske meg i bøkene også:) Gleder meg:) Ha en flott torsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nokså sikker på at du kommer til å nyyyte bøkene :-) Heldig du som har bøkene på norsk!
      Ja kjekt med tema! Nå som jeg driver og rydder i bokhyllene her så dukker det opp gamle favoritter. Skal se jeg finner en på H neste uke også - dersom det er H og tema går alfabetisk? Tror faktisk jeg allerede har svaret ;-)

      Slett
  7. Jeg har ikke lest A Song for Ice and Fire - ennå. Men jeg er blir helt hekta på tv - serien, og nå har jeg bestilt meg alle bøkene som har kommet så langt. Gleder meg til å fordype meg i disse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du mange kjekke timer foran deg! Herlig :-) Jeg så nettopp nå episode 5 av sesong 2... Klarte ikke helt å vente, hehe... Men nå må jeg lese videre i boka, for jeg har nesten tatt meg selv igjen :-)

      Slett
  8. Takk for flott innlegg! Forfatteren er helt ny for meg. Spennende med nye imoulser :)
    Ønkser deg en glad helg!!
    Pia xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdaget ham tidlig ifjor, og det har allerede rukket å bli et svært hyggelig bekjentskap. Vi har allerede tilbrangt mangfoldige timer sammen ;-)

      Slett
  9. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren, høres ut som jeg bør gjøre noe med det - takk for tips :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)