onsdag 2. mai 2012

Amazon møter motstand...

Barnes & Noble med sin Nook har vært en verdig konkurrent til Amazon's Kindle lenge. Nå har de i tillegg fått Microsoft med på laget! Og DET kan bety store utfordringer for Amazon's Kindle linje!

Ifølge en annonsering mandag denne uken så vil Microsoft investere ikke mindre enn 300 millioner dollar, tilsvarende 1.712.000.000 norske kroner, og får dermed hånd om 17,6% av aksjene.

I nærmeste fremtid kan vi derfor forvente en Nook app for Windows 8. Dette vil bli en viktig utvikling for begge firma, og tyder på at det også ligger andre nyheter i kulissene. Amazon må virkelig begynne å tenke på hva de skal gjøre med utviklingen av sin Kindle linje. Selv om Kindle Fire kommer ut på topp sammenliknet med alle andre Android tablets idag så vil den sannsynligvis ikke kunne sammenliknes med en skikkelig konfigurert Windows 8 installasjon på neste versjon av Nook nettbrett.

Blir dette første steget i kampen mellom Android og Windows 8 operativsystem på nettbrett? Amazon trenger nå virkelig en smashing hit med neste versjon av Kindle Fire for å beholde topplasseringen blant "ikke-iPad" nettbrett. Neste versjon av Kindle lesebrett bør også være en høydare for å konkurrere med den allerede eksisterende Nook Simple Touch with GlowLight. Ja, Barnes & Noble har faktisk kommet ut med den allerede!!

Jeg er spent! Jeg kommer sannsynligvis til å investere i en Kindle med "frontlys" når den kommer. Det er imidlertid bra at Amazon får en verdig konkurrent på lesebrett markedet. Da blir det ordentlig konkurranse, som kommer oss kjøpere/brukere til gode - sannsynligvis både prismessig og teknologisk. Enn sålenge kommer e-bok utvalget være avgjørende for meg i valg av fremtidig lesebrett-leverandør. Kvaliteten er super pr. idag, det eneste jeg savner er glow light. Og det har jo Amazon indikert at de kommer med i neste versjon. Spanande ;-)





1 kommentar:

  1. Det er kjempe interesangt, =) Hehe, Jeg liker kindle best tror jeg. Jeg har ikke prøvd noe av delene, men ut ifra hva jeg har lest om dem så er Kindle i mitt hjerte. Gleder meg til at Kindle Fire blir aktuell i Norge.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)