tirsdag 8. mai 2012

Nook Simple Touch with Glowlight - et bedre alternativ enn Kindle i Norge?

Det nye lesebrettet fra Barnes and Noble som lyser i mørket - Nook Simple Touch with Glowlight - er en direkte konkurrent til den planlagte Kindle 5 som også etter sigende skal komme med mulighet for lys i displayet. Forskjellen på disse to lesebrettene kan være avgjørende for norske brukere!

Det er ikke å komme utenom at DRM låsen som Amazon setter på alle lesebrettene og e-bøkene sine er irriterende for dem som ønsker en noe enklere norsk hverdag. For meg som i all hovedsak leser engelske e-bøker er ikke dette et problem. Ei heller om jeg ønsker å lese norske e-bøker på Kindle'n min, jeg konverterer kun e-bok fila. MEN - ikke alle lesehester er like komfortable med PC programvare og konverteringsarbeid.

Nook Simple Touch with Glowlight har derfor tre store fordeler for en norsk lesebrett wannabe:
  • Den leser norske e-bøker direkte! Dvs. Nook leser det norske EPUB formatet uten behov for noe konvertering!
  • Glowlight versjonen er allerede tilgjengelig på markedet!
  • Den fysiske nettbrettkvaliteten er like god som Amazon's Kindle Touch uten Glowlight funksjonalitet. Jeg har kladdet på flere tidligere versjoner av Nook til å være sikker på det, selv om jeg ikke har hatt den nyeste versjonen i hende.

Prisen på den nyeste versjonen er $139.

Nook Simple Touch with Glowlight shippes foreløpig ikke internasjonalt. 

Jeg syns kanskje du burde ta en titt dersom du i all hovedsak leser norske e-bøker! Du kan selvfølgelig også lese Amazon sine e-bøker på denne Nook'en, da må du bare kjøre e-bok fila kjøpt på Amazon via en konvertering først. Dersom du ønsker en oversikt over alle features for Nook Simple Touch with Glowlight så finner du den HER.

Nedenfor følger en kjapp, liten videosnutt fra YouTube på den nye Nook Simple Touch with Glowlight.

NB! - Shipping oppdatering HER.




Jeg er ikke gått over til "den andre siden", men jeg ser jo - at dersom man ikke er så stødig i PC bruk så vil kanskje terskelen over til Kindle være noe stor fra en ordinær papirbok.

Jeg reiser til New York i pinsen, og da skal jeg jammen få lagt mine klamme fingre på en Glowlight versjon bare jeg finner en Barnes & Noble butikk. Skal jammen google litt og se hva jeg finner :-)






.

26 kommentarer:

  1. Dette var interessant lesning og som du sier spesielt for de som ikke er så glade i å måtte fikse ting selv på pc'n.

    Siden jeg bare syntes det er gøy å leke litt med data så holder jeg meg til Kindle og en og annen konvertering av norske bøker. Enn så lenge ihvertfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig :-) Skal bli spennende å se utviklingen fremover. Sålangt må jeg jo innrømme at jeg ikke har hatt behov for "glowlight" på min Kindle. Det som imidlertid er ganske så interessant er at man kan kjøpe ekstra 32 Gb minne å sette i Nook'en. Sånn i tilfelle noen tusen bøker ikke er nok å dra meg seg på lesebrettet ;-)

      Eller, selvfølgelig, at man kan fylle disken med uendelig mange flere lydbøker og musikkfiler!

      Slett
  2. Takk for interessant innlegg! Jeg skal straks kjøpe meg lesebrett. Vil gjerne reise på ferie med litt lettere bagasje i år... Det er Kindle som frister mest (jeg leser en del engelsk), men spennende å høre om andre muligheter. Du har en kjempefin blog med masse nyttig info. Kjempefine anmeldelser også : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Bokofilia! Kjekt du liker bloggen min :-)
      Ja det skjer en del på lesebrett-fronten, og det syns jeg er bra! Det er også flott at det blir større utvalg av kvalitetsbrett og konkurrenter på markedet. Prismessig kommer det oss forbrukere til gode, og forhåpentligvis vil også de norske e-bøkene falle i pris når forlagene har sett at det ikke er så farlig med digitalisering av bøker ;-)
      Gleder meg til USA turen. Da får jeg forhåpentligvis kikke på en Nook Simple Touch som kan leses i mørke, men med samme e-inc kvalitet som Kindle'n min har idag.

      Slett
  3. Interesangt, =) Jeg har hatt lyst på et lese brett lenge nå, men aner ikke hvilken jeg skal handle?! Det er så mange, =)

    Jeg har tenkt en del på Kindle Fire, =) Men er litt redd for at jeg kan få vondt i øynene av skjermen, =)

    Har du et tips, =) Jeg foretrekker farge, =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sindre, jeg har ingen gode tips når det gjelder farge. Alle med farge har bakgrunnsbelyst skjerm, noe som jeg ikke liker å lese bøker på i utgangspunktet. Sjekk sider som sammenlikner nettbrett så får du bedre info. Jeg holder meg til lesebrett med e-inc sort/hvitt skjermer :) Kindle Fire'n min bruker jeg utelukkende når jeg skal på nett fra sofakroken eller når jeg er ute og reiser - sammen med lesebrettet. Dagen blir ikke den samme uten...

      Slett
  4. Oki, vet du om nook frakter til Norge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de sender til Norge om du kjøper på nettet :) Vær bare oppmerksom på at du må betale frakt, moms og importavgift i tillegg til prisen. Nei, jeg vet ikke hvor mye dette er helt i detalj, men jeg kan tenke meg at du ihvertfall må plusse på 5-600,- på prisen totalt ;)

      Slett
    2. Jeg skjønner ikke, for det står at de ikke kan sende til min adresse.

      Slett
    3. Ser ut for at Nook'en ikke sendes internasjonalt ennå. Kan være fordi den er rykfersk ny. Ellers så sender Barnes & Noble til Norge. Det samme gjaldt Kindle Touch i starten, så det er nok årsaken. Får smøre deg med tålmod ;)

      Slett
  5. Jeg har fått en Nook Simple Touch fra USA (via familie på ferie i Norge). Jeg har klart å få inn en e-bok fra ARK bokhandel på denne uten å bryte DRMen.

    Jeg brukte Adobe Digital Editions Preview 1.8.3 autentisert mot bokskya id'en og så autentiserte jeg Nook'en via ADE. Så var det bare å dra boka over på Nook'en

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Henrik,
      Ja Nook er et mye enklere valg for norske EPUB filer enn Amazon's Kindle, siden Nook'en leser norske e-bok filer direkte. Her er det ikke nødvendig å bryte DRM for å lese filene. Kvaliteten på Nook'en er samme høye som på Kindle, så nå har du fått deg et solid og godt lesebrett! Synd at Barnes&Noble ikke selger lesebrettene sine til Europa! Gratulerer med flott lesebrett :)

      Slett
    2. Jeg har også "rootet" ("jailbreaket") Nook'en nå sånn at jeg får tilgang til Android operativsystemet som Nook'en kjører. Det gjør at jeg kan bruke den til å lese mail, nettaviser, dokumenter osv på e-ink skjermen som funker topp i direkte sollys. Har i tillegg kindle app slik at jeg kan kjøpe og lese bøker fra amazon.

      Slett
    3. For fingerferdige så er mulighetene mange :) Bare så synd at man må ha it-kompetanse for å få et lesebrett til å gjøre akkurat det det er beregnet for - å lese bøker og dokumenter på...
      E-ink teknologien er super. På ferie så jeg en fyr som satt UNDER teppet sitt på solsenga. Forstod lite helt til jeg registrerte at han prøvde å lese bok på Ipad'en sin ;-)

      Slett
  6. Hei folkens!

    Jeg har selv kjøpt en nook fra en uavhengig forhandler i USA gjennom ebay, siden B&N ikke selger til Europa. Det gikk helt greit. Man trenger ikke å "jailbrake" nook simple touch for å "google" som dere ser ved å spole fram til 6:55 i denne videoen som sammenligner min "gamle nook" med den modellen som har baklys:

    http://www.youtube.com/watch?v=iEsV7Srnq9E&feature=related

    ...men jeg har "googlet" pent lite med min nook må jeg nok innrømme.

    Hilsen Tobben

    SvarSlett
  7. Takk for kjempefin blogg!

    Hva er folks erfaringer med Nook og norske ebøker? Jeg vet at den leser ePUB som er det som brukes av norske bokhandlere, men jeg er fortsatt uklar på hvordan man får "boka!" inn på brettet etter man har kjøpt den. Jeg antar at man ikke kan kjøpe norske bøker direkte fra Nook som på Kindle? Kan man få bøkene levert over Wifi eller må man koble til PC over USB og tredjeparts programvare?

    Selv bruker jeg Kindle og leser kun på engelsk, men har lyst til å kjøpe ebokleser i julegave til den leseglade moren min og da er det viktig at hun kan kjøpe norske ebøker (hos Ark, Nordli etc) og lett få de over på brettet uten mye mas og styr.

    Takker for alle tilbakemeldinger!

    Mats

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Sjekket nå med en kompis som har en Nook. Han kjøper epub ebøker på vanlig måte ned til PC. Deretter kopler han Nook'en til PC'en via USB og kopierer bokfila (copy/paste) via Filbehandler fra PC til disken på Nook'en. Skal fungere helt fint :o)
      Mvh, Marianne

      Slett
  8. Hei! Vi har kjøpt en nook i USA og har forstått hvordan vi kan laste inn bøker i ePub-format via pc. Men er det noen som vet om det er mulig å få lastet inn bibliotekets app ebokbib? Går det evt an å laste ned appell på et Apple-produkt eller android og få bøkene over til nook-en? Hilsen Marit og Jan

    SvarSlett
  9. Hei! Vi har kjøpt en nook i USA og har forstått hvordan vi kan laste inn bøker i ePub-format via pc. Men er det noen som vet om det går an å få tilgang til bibliotekets bøker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Jan. Beklager jeg så deg litt seint. Det går ikke an å få tak i bibliotekets bøker på lesebrett ennå, kun nettbrett, PC og mobil. Dessverre. Årsaken er at det ikke er laget programvare tilpasset lesebrett sine OS.

      Slett
    2. På Nook kan du dette. Alt som kjører Android fungerer fint. Lenge siden du skrev dette, men dog.

      Slett
    3. Kjører Nook Glowlight android? Uten å roote/hacke?

      Slett
    4. Hei Geir Peder. Har du fått til å låne e-bøker på ebib appen med Nook brettet?

      Slett
  10. Hei.
    har en Kindle og har prøvd å google meg frem til om det er mulig å konvertere ebøker fra biblioteket, slik at disse kan leses på denne. Finner ikke ut hvordan jeg evt skal få bøkene fra mobilen over til pc. Er det noen som har nook glowlight som har fått til å låne fra bibioteket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ifølge Geir Peder Bøe i kommentarfeltet over her så går det på Nook som kjører Android. Han har imidlertid ikke bekreftet om man må root'e Nook'en først. Det går ikke på Kindle, det vet jeg. Har ingen Nook med Android å teste på, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Kjenner heller ingen med Nook som jeg kan låne. Her har jeg predikert Kindle så lenge at det finnes knapt noen rundt meg som tør kjøpe noe annet ;-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)