tirsdag 3. april 2012

Bokanmeldelse - "Sirkelens Ende" av Tom Egeland

Da har jeg ferdiglest min første Tom Egeland bok. Det var en veldig positiv opplevelse! Jeg har nemlig hatt "Angels and Demons" boka til Dan Brown som min absolutte favoritt når det gjelder "rebusløp" og har vært veeeldig skeptisk til en slags norsk variant av en av mine favorittbøker.

Jeg har også alltid vært redd for at denne boka skulle være en bleik kopi (selv om den ble utgitt før) av "Da Vinci-koden" som også ligger rimelig høyt oppe på lista mi.

Jeg angrer nå på at jeg har ventet! Eller - jeg er glad jeg har "spart" en veldig god bok i noen år :-)


Først litt om boka

Det foregår en arkeologisk utgraving ved Værne kloster i Østfold (som forøvrig kun ligger et langt steinkast fra familien min på østlandet :-) Utgravingen blir ledet av den kjente engelske arkeologen Llyleworth fra SIS med arkeolog Bjørn Beltø som overoppsynsmann fra Norge. Under utgravingen finner man et 2000 år gammelt gullskrin med et innhold som har verdensomspennende interesse. Dette blir forsøkt stjålet og ført ut av Norge like under nesa på Beltø.

Med fare for både seg selv og andre involverte får Beltø tak i skrinet og begynner en møysommelig oppnøsting av det historiske og nåtidens hendelsesforløp forut for utgravningen ved Værne kloster. Hvorfor er flere fraksjoner interessert i å slå kloa i skrinet? Hva er egentlig dets innhold? Hvordan passer ulykken til Beltø's far inn i bildet? Og hva skjedde egentlig i England på 1970-tallet? Historien handler om gåter knyttet til Jesus og setter spørsmålstegn ved Bibelens fremstilling av Jesus som Guds sønn. Boka baserer seg også tungt på konspirasjonsteorier og andre teorier og er som tidligere nevnt faktisk en forløper til Dan Brown's "Da Vinci koden".


Min evaluering

Tom Egeland
All skepsis feid til side! Denne boka står fjellstøtt på egne bein! "Sirkelens Ende" hadde sin egen snert på sakene, og snerten - det var Egeland's hovedperson og aldri så lite paranoide albino arkeolog Bjørn Beltø! Han tok meg med storm :-)

Jeg tror aldri det har hendt at jeg har ledd høyt av en krimhistorisk roman før, men det gjorde jeg her. Opptil flere ganger! Kanskje fordi jeg er halvt østlending selv, men jeg formelig hører Bjørn Beltø for mitt indre øre når jeg leser. Jeg ser ham for meg i forvirrede øyeblikk og forstår og nærmest kjenner på kroppen frustrasjonene han utsettes for. Egeland gjør en fantastisk jobb med karakteroppbyggingen sin. Dette er en hovedperson jeg vil lese og lære mer om. Han er vittig og han er smart, men han kan oppføre seg rimelig nevrotisk og lite rasjonelt. Han har et morskompleks og et noe snevert syn på damer, men kan være kjølig vurderende og direkte når han må. Jeg også må - lese mer av Tom Egeland!

Historien rundt løsningen av gåten som Beltø jobber med er også veldig godt oppbygget. Denne boka raser ikke avgårde i hemningsløs fart som Da Vinci-koden gjorde. "Sirkelens Ende" har sitt eget tempo, og det passer forunderlig godt til innholdet og utviklingen i historien. I tillegg til at dette er et interessant plot med et interessant innhold er etterordet i boka ikke mindre interessant. Et etterord som Egeland har kalt "Kilder og tankespinn".

""...veien er lang fra idé til roman. I løpet av de fem årene jeg brukte på å researche og skrive denne boken, vurderte jeg mange ganger å gjøre den til en rendyrket thriller - komplett med utsendte agenter fra Vatikanet, fanatiske mordere, skuddvekslinger og heseblesende biljakter. Men Bjørn Beltø strittet imot. "Sirkelens Ende" ville heller bli en lavmælt bok om en gåte...""

...og det er jeg utrolig takknemlig for! Takk Egeland! (..og jeg er allerede igang med den neste boka om Bjørn Beltø, nemlig "Paktens Voktere").


Min rating

En klokkeklar

 av 5 !!!


Forlag: Aschehoug
Tittel: Sirkelens Ende
Sideantall: 400
Innbinding: e-bok
Målform: Bokmål
ISBN: 9788203189746
Utgitt: 2004



Gul påskehilsen fra stuebordet

6 kommentarer:

  1. Nå gleder jeg meg til å oppdage Tom Egeland også,har en bok av ham liggendde og håper jeg blir like begeistret som det du er:-) Sendte boken til deg i dag så da har du den enten i morgen ( om postmannen er veldig snill..) ellers så dumper den oppi postkassen din rett over helgen:-) God påske videre.-))

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Da skal jeg kikke etter i postkassa! Jeg bor litt "uttaskjærs" så postgangen har en tendens til å ta en ekstra dag. Uansett - da har jeg noe å se frem til!
    Ja jeg syns Egeland var veldig bra! Sjelden jeg koser meg slik med ei bok. Når en historie får meg til å flire og le høyt så treffer den noe i meg. Jeg er veldig begeistret for å lese om konspirasjonsteorier også da, så denne var helt i min gate :)
    Fortsatt flott påske til deg også!!!

    SvarSlett
  3. Kanskje jeg har en ny favorittforfatter på tur, elsket også "Da Vinci-koden". Skjønner jeg også må ta fatt på Tom Egelands bøker:) Kjempebra anmeldelse, ble helt gira (kan være sukkerkikk itilegg, ser bunn av egget), så nu vil jeg også lese boka:)Må bare få tak i boken først:) Kos deg med "Paktens voktere":) Ha en fin påske videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe... har ikke startet på mitt påskeegg ennå. Det er hellig til torsdag her i familien, selv om jeg mistenker ungene for å ha tjuvstartet en liten smule... ;)
      Smaken er som sagt som baken, men jeg freste gjennom første boka om Bjørn Beltø. Riktig så kul hovedperson Egeland skildrer! Bare ikke sammenlikne Da Vinci-koden med Sirkelens Ende. De er to vidt forskjellige bøker, selv om emnet er konspirasjonsteorier rundt Jesus liv og levnet :)
      Syns absolutt du bør gi Sirkelens Ende et forsøk siden du liker Dan Brown!
      Nuh skal jeg opp i stua og lese videre :D

      Slett
  4. Fin omtale du har gitt av Sirkelens Ende. Så nå har jeg lyst til å komme igang selv med disse bøkene etterhvert. Fikk kjøpt "Sirkelens Ende" på Ark idag til kr.99,- (bra pris det på en innbundet bok). Paktens voktere og Lucifer har jeg i bokhylla. Nå kommer jo Nostradamus testamentet og det er vel greiest å lese de i riktig rekkefølge :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for du likte omtalen :) Jeg fortet meg jeg også og fikk lest de to første før Nostradamus kommer. De henger ikke sammen, men livet til Bjørn Beltø utvikler seg jo etterhvert som bøkene blir til. Må si jeg gleder meg til den tredje boka nå :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)