onsdag 10. oktober 2012

Bokomtale - "The Ring" av Koji Suzuki

Psykologisk Thriller
Oktober betyr grøss, og min første bok ut er den psykologiske thrilleren "The Ring". Boka er faktisk filmatisert to ganger. Originalversjonen kom ut i Japan i 1998 der den fikk navnet "Ringu". Dernest kom Hollywood på banen, selvfølgelig med sin egen versjon, i 2002. Jeg har ikke sett noen av filmene og gikk derfor lykkelig uvitende til verks. Glad er jeg for det, for boka har virkelig et annerledes, og ganske så spooky plott...


Litt om innholdet

En mystisk videotape advarer alle som har sett innholdet at de kommer til å dø i løpet av en uke dersom ikke en uspesifisert aktivitet blir utført. Fire ungdommer i Tokyo dør tilsynelatende helt uten årsak. Den medisinske konklusjonen er umiddelbar hjertesvikt. Den japanske journalisten Asakawa, som er onkel til ei av jentene som døde, ser imidlertid koplingen mellom videotapen og dødsfallene og bestemmer seg for å nøste opp i saken. Etterforskningen leder ham fra metropolen Tokyo via vulkanske øyer og en psykiatrisk klinikk til mer landlige områder, et feriested oppe i fjellene som helt klart viser seg å ha kopling til saken. I og med at Asakawa også har sett videotapen så har han en uke på seg til å finne koplingen og løse gåten før han selv - kanskje - stryker med. Uhyggen blir enda større når det viser seg at hans kone og lille datter helt uforvarende også har sett videotapens innhold. Hvem var egentlig kvinnen Sadako, og hvilke psykiske krefter er det hun besitter? Vil Asakawa finne ut hva som må gjøres for å bryte forbannelsen? Og ikke minst, hva vil konsekvensen bli om han ikke klarer det?


Hva synes jeg?

Koji Suzuki 
Bilde: Agony Column
Denne boka var uten tvil ekkel og plasserer seg med begge beina godt plantet i sjangeren psykologisk thriller. Oktober-grøss, uten tvil! Ingenting i historien er forutsigbart, og det ligger en creepy nerve i boka som følger den til siste slutt. Den er grufull i sin enkelhet, selv om omfanget av innholdet er grensesprengende på mange områder. Boka følger tradisjonell thriller-oppskrift, der helten - journalisten Asakawa - er tøff og ressursfull, men likevel en ordinær person. Han blir dratt inn i fare av hendelser utenfor hans egen kontroll og har kun den sære og någet spesielle kompisen Ryuji som medhjelper.

Personkarakteristikkene er ikke dype, noe som de normalt ikke er i denne sjangeren, men det trenger de heller ikke være. Her er det istedenfor action, hele tiden. Det er mye som står på spill, og livet til helten, og kanskje også menneskeheten(?) kan gå tapt. Plottet vrir og vrenger på seg i flere retninger, og det er en intens nerve her som virkelig holder deg på pinebenken helt til siste side. Likevel da er du ikke helt sikker på hvordan dette egentlig ender, for ironien i konklusjonen vil plage deg lenge etter boka er ferdig. Det er sjelden jeg ikke er fornøyd med å lese oversatt litteratur til engelsk, men denne gang kunne jeg likevel ha tenkt meg å kunne japansk. Jeg ser for meg at nerven i  boka kanskje er enda mer intens på originalspråket, delvis spekket som den er med japansk kultur og overtro.

Denne boka pirret nysgjerrigheten min. Den var bra! Når jeg ikke kan legge ei bok fra meg så betyr det at den har fanget meg, og da er jeg såre fornøyd med tiden jeg har dedikert forfatteren.  Den britiske dagsavisen The Independent skriver at Suzuki her mikser Murakami med Stephen King. Den litt magre erfaringen jeg foreløpig har med Murakami overbeviser meg ikke om så er helt riktig, men linken til Stephen King ser jeg imidlertid klokkeklart. Suzuki har skrevet to oppfølgere til denne boka, "Spiral" og "Loop". Jeg ser ikke bort fra at jeg må få tak i disse også!


Hvor på treet?

Boka får et pittelite trekk for en litt slow start og vel sparsomt oppbygget persongalleri, men jammen tok den seg kraftig fort opp! Derfor blir det en


+  av 5


Kilde: egen e-bok
Solgt av: Amazon Digital Services
Utgitt: 2004
Antall sider: 400
Språk: Engelsk
ISBN: 978-1932234411


Filmtrailer fra YouTube

Jeg ser at filmtraileren indikerer noe forskjell fra boka. I og med at jeg faktisk ikke har sett filmen så garanterer jeg ikke for likheten :o)





.

6 kommentarer:

  1. Jeg sluker grøssere og psykologiske thrillere, selv om jeg skvetter av min egen skygge og ser BOB når jeg titter på meg selv i speilet. Ringu er en av de filmene jeg har blitt aller mest redd av (ikke at det skal så mye til...), men det har liksom aldri slått meg at denne type filmer stammer fra bøker.

    Glimrende tips, med andre ord. Du har åpnet en ny verden for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter hva jeg har lest om filmen (ihvertfall den amerikanske versjonen) så avviker denne en smule fra den opprinnelige historien i boka. Dersom du liker grøssere så ville jeg absolutt prøvd ut denne! Ikke ofte jeg sitter igjen med en så ekkel følelse etter jeg har lest ut ei bok. Skrekkblandet fryd for sure :o)

      Slett
  2. Ringu er en av mine favorittfilmer og jeg elsker grøss. Bestilte boka for noen uker siden og har planer om å begynne på den i helga. Gleder meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du kommet deg frem fra under dyna nå? ;o)

      Slett
  3. Ringu er en av mine favorittfilmer også! Jeg så den og de to oppfølgerne tre dager på rad under en filmfestival i Oslo for mange år siden- jeg ble herlig livredd! Sadako må være en av de nifseste jentene i hele grøssersjangeren! Jeg har også sett den amerikanske versjonen, og den er skummel den også.

    Nå er boka satt på ønskelista, den må leses. Takk for god anmeldelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Silje. Det var en sjeldent god grøss!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)