mandag 1. oktober 2012

Septemberstatistikk .. på rett vei!

Jeg må si det har tatt litt tid å komme opp i lesemotivasjon og -fart igjen etter sommeren, men nå - nå er jeg godt igang! Siste boka i september- "En norsk spion" av Aslak Nore - gav meg virkelig leselysten tilbake. Omtale er påbegynt. DET var spionboka si det !!! Bøkene jeg ellers har fortært i september er som følger:




Sju bøker er ikke verst gitt, sett i lys av foregående måned :o)

  • Det ble et par debutanter denne måneden også - Aslak Nore's debut som spionroman-forfatter (selv om det ikke er første boka han har gitt ut) samt Cathrine Evelid med "Mamma er en country-sang".
  • Som betyr - at jeg kan føye hele fire for meg nye, norske forfattere på lista mi! Aslak Nore, Cathrine Evelid, Kolbein Falkeid og André Vaaler! Jammen ikke rusk en våt september måned!
  • Ingen klassikere på meg denne måneden - heller...
  • Fordelingen er jeg igrunnen mest fornøyd med - av 7 bøker er:
    • Kun 2 på engelsk - resten på norsk!
    • Kun én dame da... dessverre, og 6 menn...
    • 4xNorge, 2xUSA og 1xEngland - har ikke akkurat utvidet horisonten mot nye, spennende land...
    • Og kvaliteten på bøkene?
      Her var det jammen fordeling over hele spekteret. Det ble 1x1'er, 1x2'er, 1x3'er, 3x5'er og diktsamlingen til Falkeid som jeg ikke har gitt noen stjerne, men som føles som en 3-4'er.
  • Jeg måtte imidlertid justere bokantall-målet for 2012. Jeg ser jeg kommer ikke i mål med 100 bøker. Sommeren ble noe mager på lesefronten, og lesing skal være gøy - ikke et press, selv om jeg fremdeles har mål om å lese et gitt antall bøker. 85 er det nye tallet. Så kan jeg jo se da, hvor mange det blir etterhvert. Den største målsetningen er uansett sprengt allerede - det å lese mer enn 5 "nye", norske forfattere! Jeg har nemlig vært lite flink å prøve ut våre egne talenter her på berget. Nuh har den trenden ihvertfall snudd for godt etter Nore's debut! :o) 
Jeg har blitt veldig positivt overrasket over barneboka Villaksen Salomon og En Norsk Spion. De to gav meg virkelig leseglede denne måneden, begge to på hver sitt vis. Redshirts var også meget bra, som forventet. Jeg er igang med en av mine norske favoritter igjen, Jørn Lier Horst og Jakthundene. Jeg tror rett og slett jeg skal finne Kindle, briller og senga og koooooose meg :o)


Gondoler fra hotellet The Venetian, Las Vegas





.

4 kommentarer:

  1. Jeg tror heller ikke jeg kommer i mål med 100 bøker i år, mnen pytt, det betyr ikke så mye. Nores bok holder jeg på med nå, og jeg liker den også veldig godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei antallet har ikke stort å si i seg selv. Jeg er mer fornøyd med at jeg leser utrolig mye mer variert kost nå etter jeg begynte å blogge enn tidligere :o) Målet må imidlertid bli å lese flere bøker pr. måned enn det jeg kjøper/får, og det ser ut for å bli den vanskeligste utfordringen... Tror jeg får ha med det elementet i oppsummeringsstatistikken fra nå av. Det kjøpes kun e-bøker, men det sniker seg et stort antall papirbøker inn dørene likevel. Det kan bli en trivelig høst under pleddet :o)

      Slett
  2. Gratulere med god lese-innsats! Jeg tror det var et viktig trekk av deg å justere lesemålet ditt. Lesing skal være gøy, ikke press. Da forsvinner all leseglede som dugg for solen. 85 bøker er jo uansett et tall å ta av seg hatten for! Kos deg under pleddet med boka! Det hørtes veldig behagelig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enige med deg! Kvalitet foran kvantitet. Jeg var bare nysgjerrig på hvor mange bøker jeg egentlig leser i løpet av et år. Har igrunnen aldri tenkt på det før jeg begynte å blogge :) Målsetning på type bøker, forfattere, sjangere, språk og land syns jeg er litt mer interessant. Det er kjekt å utfordre sine egne grenser :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)