søndag 7. oktober 2012

Er det bare jeg som er liiittegranne skeptisk?


Det er nå kommet to stk. lesebrett på markedet med frontlys. Det er den etterhvert så "gamle" Nook Simple Touch with Glowlight og Kobo Glo. I utgangspunktet en etterlengtet feature, tenkte jeg, uten å tenke så veldig nøye gjennom nyheten.

Etter å ha lest og sett Good-E-Readers mørketest sitter jeg igjen med en aldri så liten mistanke.. Er nå frontlys så mye bedre for synet enn nettbrettene med bakgrunnsbelyst skjerm? Rett skal være rett, jeg har ikke testet frontlys med egne øyne, men virker ikke Nook Simple Touch with Glowlight någet dunkel og dus (ikke akkurat overbevisende "lys" og bright, spør du meg), mens Kobo Glo er like glorete som et hvilketsomhelst nettbrett?

Etter å ha brukt to forskjellige Kindle i halvannet års tid så må jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke har hatt noe sterkt behov for frontlys-funksjonen. Jeg har rett og slett hatt leselys der jeg leser. Med en bokorm som samboer har jeg heller ikke problemet med å ha lyset på når jeg leser i senga. Han leser som regel lenger enn meg... Så sjelden som jeg har hatt virkelig nytte av en belyst skjerm så kunne jeg like enkelt ha benyttet et eksternt lite LED-leselys som jeg allerede har til Kindle'n min.

Good-E-Reader har gjort en frontlys-funksjonstest på de foreløpig to modellene som er tilgjengelige på markedet. Sjekk ut hva du selv synes! Er dette verd å bytte ut eksisterende lesebrett med?




Amazon sin Kindle Paperwhite er fremdeles ikke kommet ut på markedet, men nå er det like før. Det skal bli spennende å høre mottakelsen av denne!

God søndag :o)


.

2 kommentarer:

  1. Nei, jeg er sannelig ikke så sikker på om dette er verd det. Jeg leser som regel der det er lyst uansett. Men var et par dager på sykehus og hadde nok ønska meg en ledlampe på brettet til nattelesing ;-)
    Ser jo du kan regulere lysmengden men for meg ser det ut til at vinkelen på brettet betyr mye. Dessuten må det jo innvirke på batterikapasiteten? Så enn så lenge vil jeg nok avvente å se hva som blir sagt og skrevet etter hvert.
    Nye dingser er alltid på min ønskeliste da, men jeg føler meg ganske så kravstor på kvalitet på det jeg vil ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er vi helt enige Inger. Jeg firer ikke på kvalitetskravet! Er spent på utviklingen videre :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)