tirsdag 3. mai 2011

Oppskrift på hvordan lese norske e-bøker på Kindle...

...og hvordan låne en Amazon-bok fra/til en annen Kindle/Sony eier!

En stor frustrasjon blant lesebrett-eiere er at man nesten må ha én dings pr. e-bok leverandør for å få lest de forskjellige filtypene e-bøkene kommer i. For ikke å snakke om at alle nå har en Digital Rights Management lås innebygget som i utgangspunktet forhindrer eierne av disse ærlig KJØPTE e-bøkene å gjøre noe med filene SINE.

Hvor mange er det vel ikke som kunne tenke seg å lese norske e-bøker på sin Kindle? Eller å låne en e-bok til/fra en annen Kindle eier eller en en Sony / annen e-reader eier?

Løsningen finnes, jeg fant den - innimellom alt annet på det store, vide internett... Det eneste du trenger er faktisk å installere og tilpasse en gratis programvare som du laster ned fra nettet!

Når dette er sagt så er det opp til hver og enkelt å ta det moralske ansvar for at denne løsningen ikke blir misbrukt. E-bok filene skal og må behandles som enhver annen bok med Copyright, men nå kan du ihvertfall få kjøpt e-bøker i forskjellige filformat, konvertert dem og få lest dem på DITT foretrukket lesebrett!

For detaljert fremgangsmåte - KLIKK HER!!!

.

20 kommentarer:

  1. Eg vil gjerne vite korleis eg kan få amazonbøker inn på sony reader.

    SvarSlett
  2. Da trenger jeg en e-mail adresse å nå deg på, så kommer oppskriften ila kvelden :-)

    SvarSlett
  3. Jeg blir veldig glad hvis jeg får Kindle-oppskriften. Den kan sendes på følgende mail: ann.haugen@student.uib.no =)

    SvarSlett
  4. Ja, så langt klarte jo ikkje eg å tenke *flau*
    Du kan sende ho til boklesebloggen(at)gmail.com

    SvarSlett
  5. Ingen fare! Fort gjort :-) Den blir da sendt imorgen. Nå skal det leses litt før Søvnen banker på...

    SvarSlett
  6. Tusen takk :) Jeg kunne godt også tenke meg kindle oppskriften. escapeinabook[AT]hotmail[DOT]com

    SvarSlett
  7. Jeg trenger også å vite hvordan jeg får den inn på sony reader. j.h.stray@isp.uio.no

    SvarSlett
  8. Åh! Jeg kunne godt tenke meg en sånn oppskrift til min Kindle! Det hadde vært fint. :) julie988[at]online[dot]no

    SvarSlett
  9. Heisann. Dette hørtes jo fantastisk ut. :) Jeg kunne gjerne tenkt meg oppskriften på å få norske bøker inn på kindle.
    Mailadressen min er sylviamf@gmail.com

    SvarSlett
  10. Jeg må bare spørre.. Er det den samme som denne:

    http://bernaard.iceleaf.net/fra-digitalbok-til-kindle/

    Eller er det en enklere metode?

    Vurderer å skaffe meg kindle, men vil helst vite at veien til å lese norske bøker på dette brettet er kort og grei først ;)

    SvarSlett
  11. Ina Therese,
    Det er deler av denne metoden. Du slipper unna den ene programvaren, ePub DRM Removal. Du må installere Calibre programmet og gjøre et par enkle endringer i dette. Du kjøper så en norsk ebok og laster ned på PC'en din. Da MÅ du også ha installert Adobe Digital Editions. Det må imidlertid alle som ønsker norske e-bøker, uavhengig om de har Kindle eller ei.

    Calibre programmet installeres kun en gang, deretter er det ikke mer enn et par museklikk i dette programmet for å få norske ebøker i Kindle format :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej fra Danmark,
      jeg har købt en kindle til min far i Norge og vil virkelig gerne ha' opskriften. Han skal ha' sin gave på torsdag. Jeg vil gerne kunne installere programmet til da.
      Tusind tak fra Anne
      anneosterud@hotmail.com

      Slett
  12. Ok! Kanskje du kunne sendt meg metoden på:

    loppylovesyou (at) gmail.com ?

    Takk! =)

    SvarSlett
  13. På vei en sen 17.mai kveld :o)

    SvarSlett
  14. Dette var veldig hjelpsomt, og nå har jeg fått inn min første norsk e-bok på Kindlen min. Oppskriften fungerte utmerket, hoppet bare over plugins-delen.

    SvarSlett
  15. Kjekt å høre! Kindle er en suuuper e-reader! Nå også for norske bøker... :-)

    SvarSlett
  16. Før jeg begynner denne operasjonen - funker det på mac også?

    SvarSlett
  17. Overhode ikke prøvd på Mac, dessverre...

    SvarSlett
  18. Dette har fungert som bare det før, men nå får jeg network error når jeg prøver å overføre til Kindel

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du endret wifi-nettet ditt hjemme? Endret passord på nettet? Fått deg ny Kindle? Hva sier feilmeldingen? Jeg må vite mer før jeg kan hjelpe deg :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)