mandag 23. mai 2011

Leser du ikke noe skikkelig litteratur du da?

Spørsmålet ble stilt meg igår etter at en bekjent hadde funnet fram til ebokhylla mi fra Facebook-profilen min. Han hadde tydeligvis studert bokomtalene mine. Ja hva er så "skikkelig" litteratur? ...måtte jeg jo spørre. Og svaret? "Ihvertfall ikke Sci-Fi og Fantasy..."

Nuvel.. Smaken er som kjent som baken - rimelig delt, heldigvis. Jeg prøvde å fortelle min selvutnevnte litterære ekspert at Sci-Fi og Fantasy, på lik linje med Krim, Thrillere og andre sjangere faktisk var flere sider av samme sak - litteraturen. 

Det viste seg ikke å være fullt så enkelt å oppfatte som jeg trodde. I hans øyne var nemlig såkalt skikkelig litteratur tyngre, skjønnlitterære verk fra kjente forfattere! Skikkelig litteratur har til hensikt å formidle dikteriske eller poetiske verdier, må vite!

Har jeg da kanskje mistet noe på veien? Poenget er at jeg har pløyet meg gjennom såkalt skikkelig litteratur opp gjennom tidene. Perioder av livet har skjønnlitteraturen stått i høysetet, på samme måte som jeg har hatt lange perioder med fokus på alt fra Krigen i Norge via Slavearbeid i Afrika til Reiseskildringer fra utposter i den store vide verden. Interessefeltet mitt er og har vært, for å si det pent, rimelig bredt. Men aldri har jeg fått kommentarer på at jeg ikke leser skikkelig litteratur - før nå.

Kan det være at jeg blir sett på som "for seriøs" til å lese Sci-Fi og Fantasy? Er det ikke passende for mitt image? Burde jeg gå tilbake til skjønnlitteraturen for ikke å "besudle meg selv"? Eller skal jeg bare vente til mitt skjønnlitterære behov dukker opp igjen, som det har gjort med jevne mellomrom de siste 30 årene? Kanskje jeg innimellom burde legge inn bokomtaler fra mer dyptpløyende og samfunnsenga-sjerende forfattere bare for å vise at - jo, jeg LESER jo seriøs litteratur?

Nope! Vil jeg lese flyplass-thrillere, Sci-Fi, Fantasy eller Krim så skal jeg jammen gjøre det med hevet hode! Jeg har hatt mine dypdykk i skjønnlitteraturen, og dykkerutstyret kommer nok på igjen en gang i overskuelig fremtid. Enn sålenge vil jeg kose meg med "smusslittera- turen" og nyte livet på en solseng i Thailand - om kun 6 dager!

Happy read, folkens - whatever you prefer :-))

 
Min kjære på en sandstrand på Bahamas, uten Kindle ;-)




Måtte le litt her isted... fant denne linken på Dagbladet etter jeg hadde skrevet og postet dette innlegget mitt. Jeg nærmer meg visst... :-)  "Er det grunn til å ta krimlitteraturen på alvor?"

.

4 kommentarer:

  1. Fra min barndom husker jeg at jeg fikk høre "Du skal ikke lese for å sluke, men for å se hva du kan bruke". Heldgivis tok ikke dèn salven fra meg leselysten. En del år senere opplevde jeg svært strenge rammer for hva man burde lese på Statens Bibliotek- og Informasjonshøgskole. Der var det ikke bare bare å komme med et ukeblad stikkende opp av veska om man da ikke skulle skrive oppgave i litteratursosiologi. Meningspoliti liker jeg dårlig, og jeg leser og koser meg med masse gode bøker av ulike slag. Det håper jeg at du også gjør.

    SvarSlett
  2. Syns du skal lese akkurat det du har lyst til. I min auge er SF og fantasy skjønnlitteratur like mykje som noko anna, og ei god bok er god uansett sjanger. For tida les eg britisk krim mens eg pussar tennene, faglitteratur om SF-forfattar Lois McMaster Bujold på Kindle'n og prisbelønt urban fantasy i lunsjpausen på jobb.
    Eg tok forresten populærlitteraturfaget på Statens Bibliotek- og Informasjonshøgskole og der var rammene heldigvis litt lausare enn i enkelte andre litteraturfag :-)

    SvarSlett
  3. Enig med deg U9! Jeg liker også dårlig meningspoliti. Heldigvis er jeg voksen nok til å velge selv. Forskjellige sjangere gir meg forskjellige opplevelser. Jo større variasjon, desto bredere kunnskap og ditto glede :-)
    @mostraum
    Måtte le da jeg leste hva, hvordan og hvor du leser. Det er meg i et nøtteskall. Jatakk til alt, helst hele tiden :-))
    Takk for gode kommentarer begge to!

    SvarSlett
  4. Jeg kan ikke fatte og begripe at sci fi og fantasy ikke er å regne for "skikkelig litteratur". Han som sa dette, mener han altså at for eksempel JRR Tolkiens bøker er å regne for "kiosklitteratur"? Eller at for eksempel Philip K. Dick og Isaac Asimov ikke har noe "viktig" å melde? For ikke å snakke om George Orwell og Aldous Huxley, som jeg vil si har en eller flere føtter plantet i scifi-sjangeren.

    Videre blir jeg oppgitt av folk som dikterer hva andre kan og ikke kan lese - litteratur er en ytterst individuell opplevelse. Eksempelvis leser jeg ikke selv noe særlig bøker fra chicklit-sjangeren, men dette betyr ikke at jeg utelukker at de bøkene kan være både givende og underholdende for andre.

    Nei, med fare for å trampe din bekjente på tærne, vil jeg si at han uttalte seg litt klønete... :P (Og han er forøvrig ikke på langt nær den eneste som går rundt og mener ting om hva man burde og ikke burde lese)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)