mandag 16. mai 2011

Bokomtale - "Hell Island" av Matthew Reilly

Bokomtale - "Hell Island" av Matthew Reilly

Boka "Hell Island" var opprinnelig skrevet på et oppdrag fra den australske regjeringen i forbindelse med et prosjekt kalt "Books Alive". Målsetningen var å få flere australienere inn i bokhandelen for å lese mer. Reilly skulle skrive en short story på ikke mer enn max 110 sider, og denne skulle gis ut gratis 1 mnd i hele Australia. Resultatet ble "Hell Island".

Reilly bestemte seg for å skrive (referat ham selv) .."the most kick-butt, over-the-top, blindingly fast action I could.." ..og det har han virkelig gjort. Muligheten for å markedsføre seg i hele Australia var for god til å la gå fra seg. Det skulle vise seg å være et utrolig lurt valg.

Historien er som følger: 4 forskjellige typer spesialstyrker blir sendt til en hemmelig øy i midten av Stillehavet. Oppdraget er å finne ut hvorfor all kontakt med soldater og vitenskapsmenn om befinner seg der ute plutselig er borte. Dette finner Scarecrow, helten i boka, ut på den harde måten. Hell Island lever virkelig opp til navnet sitt, og hovedingrediensen i historien er micro-chippede primater. Mer kan jeg ikke si, for da blir det en total spoiler :-)

Boka er komplett absurd, aldeles overdrevet og lite sannsynlig. Tar du dette som et utgangspunkt er den også veldig god. En superhelt på steroider i et vannvittig tempo gjorde at jeg leste denne boka på en (litt lang) kveld. Jeg var nesten anpusten da jeg la boka fra meg. Er du er på jakt etter underholdning, spenning og fartsfylt action, ja da er dette er forfatteren for deg! Jeg kan godt forstå at Reilly's bøker kan fenge de ikke helt lesevillige blant oss, for her går det virkelig for seg.

Jeg gav boka 4 stjerner av 5. Hadde dette vært en normal-lengde Reilly bok, og ikke en 110 siders kort-novelle, ville også denne fått en 5 av meg. I sine lengre bøker har han virkelig evnen til å bygge opp både historien og spenningsnivået, og dette gjør han på en avhengighetsskapede måte. Jeg simpelten elsker god action, og "Hell Island" er en super teaser for nye lesere.

Se ellers flere bokanmeldelser av Reilly under fanen min Bokanmeldelser.



Måtte bare dele med dere noen av de nydelige epletre-blomstene som jeg har i hagen :-)




.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)