onsdag 11. mai 2011

Bokanmeldelse - "Ansikt til Ansikt" av Gunnar Staalesen

"Det satt en død mann på venteværelset mitt." Slik starter boka, den tolvte romanen om privatdetektiven Varg Veum - min første norske ebok konvertert til Kindle-format :-)

Det tar ikke lange tiden før det blir klart hvem den døde på Veums venteværelse er, og historien tar oss tilbake til et antatt selvmord på Møre fjorten år tidligere. En kvinne tok sitt eget liv ved å gå på sjøen.

Hva lå egentlig bak historien om Hildegunn som forsvant? Sporene peker mot et studentkollektiv av AKP m-l sympatisører i Bergen på 1970-tallet. Både politiske og seksuelle konflikter ser dagens lys etterhvert som Varg Veum graver i saken.

Hva var det med dette dødsfallet som ikke tåler dagens lys, og hvorfor er det så farlig at noen begynner å interessere seg for denne gamle, henlagte saken? Virkelig spennende blir det når Veum finner en forbindelse til IRA, så utenkelig det enn høres i dag at norske revolusjonære støttet irske terrorister. Varg Veum får flere mord å hanskes med samtidig som han bit for bit nærmer seg mysteriets kjerne, den mørke hemmeligheten som ikke for noen pris må avdekkes. Jeg sier ikke mer...

Det var en sann fryd å lese denne boka av Gunnar Staalesen rett etter mitt tragiske møte med Wilbur Smith's siste bokstunt. Jeg slukte boka på ett døgn! Historien sugde meg inn og ville ikke slippe taket. Dette er glimrende, norsk krim med Gunnar Staalesen i storform! Her er det noen interessante, og helt uventede vridninger i historien som holder deg på pinebenken helt til siste side. En vel verd ebok å kjøpe!

.