mandag 30. mai 2011

Bokomtale - "The Seven Ancient Wonders" av Matthew Reilly

Denne gang har jeg startet på en mini-serie av Reilly som handler om Jack West Jr. Boka er den første av totalt 3 i serien, og minner noe om Dan Brown's "Da Vinci Koden".

Det er den største skattejakten i historien, og enhver større nasjon med respekt for seg selv er involvert i et kappløp for å lokalisere oldtidens syv underverk. For tusener av år siden satt det en fantastisk stein av gull på toppen av Kheopspyramiden i Giza. Den var kilden til ufattelig makt og kunne gi eieren absolutt globalt verdensherredømme i tusen år.

I 323 FK ble imidlertid toppsteinen delt i 7 biter og spredd rundt til alle verdens hjørner, skjult inni oldtidens syv underverk. Nå, i forbindelse med en sjelden solar begivenhet, har tiden kommet for å gjenfinne delene og sette disse sammen igjen.

Alle er på jakt etter bitene i puslespillet, fra de største og mektigste nasjonene på jorda til grupper med terrorister. Også en gjeng på 8 personer som representerer små land som ikke synes at en enkel nasjon skal få hånd om denne kraftfulle maktkilden blander seg inn i kampen. Denne gruppen ledes av Jack West Jr.

Fra Babylons Hengende Hager via Fyrtårnet i Alexandria til Kheopspyramiden - Michael Reilly tar deg her med på en opplevelse uten sidestykke. Spenn deg fast og heng med - dette er Dan Brown i hyperspace, og Reilly på sitt mest urealistiske. Tar man boka for det den er så vil jeg gi den 5 i Action og en god 4'er i innhold :-)

For interesserte - de neste to bøkene i serien er:
  1. The Six Sacred Stones
  2. The Five Greatest Warriors
Jeg begynner på den første av de to idag. Bøkene passer godt til besøket her i Bangkok.



Dag to her borte ble en kombinert sightseeing og shopping runde. Vi dro først til Chatuchak Weekend Market. Dette er alle Thai markeders mor, med 15.000 boder(!) og et gjennomsnittlig besøksantall pr dag på en kvart million - 250.000!!! Unødvendig å si at vi ikke var alene... Det ble ikke tatt noe bilder fra markedet, for der rådet kun et salig kaos av mennesker, lukter og støy. Over er imidlertid noen kattevesener vi traff på, ikke langt fra markedet :-)



Bangkok er full av bil - og folk. Dette er typisk "rolig" søndagstrafikk... Sambo og kompis gikk amok i et IT shoppingsenter, og jeg fant meg en Starbucks og slappet av med Kindle'n min enn sålenge. Alle butikkene her er åpne på søndagen, og det er tydeligvis den store shoppingdagen. Jeg har imidlertid ikke ambisjoner om å få meg sort belte i shopping, så jeg drøyer heller det til uka når mannfolka går på jobb... (og forhåpentligvis de fleste andre også...)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)