søndag 22. mai 2011

Bokomtale - "Implant" av Michael Wallace

Jeg har nettopp ferdiglest Sci-Fi eboka "Implant" av den for meg totalt ukjente forfatteren Michael Wallace. Interessant hva man tilfeldigvis kommer over, må jeg virkelig si! Jeg tror jammen jeg må føye boka inn i listen over det Bokelskerinnen kaller "Flyplass-thrillere" :-)

Litt om boka

Nevro-kirurgen Julia Nolan jobber for CIA og installerer databrikker i hjernen til feltoperatører for å kunne registrere data både fra det de ser og det de hører når de jobber "under cover". En av hennes pasienter, agenten Ian Westhelle, får et psykisk sammenbrudd, tar livet av kompanjongen sin og blir tatt til fange av dem han spionerer på.

Julia klarer å finne ham igjen på et asyl hvor CIA har plassert sinnsyke tidligere soldater, vitenskapsmenn og andre som krever mye høyere grad av sikkerhet enn vanlige psykiske anstalter. Hun vil finne årsaken til at Ian fikk sammenbrudd, og aner en mistanke om at implantatet som hun installerte også inneholder andre funksjoner enn hva hun i utgangspunktet var ledet til å tro. Har noen kontrollert Ian via implantatet? Er det noe mer enn lyd- og bildeopptaksmuligheter installert på brikken?

Wallace holder virkelig på spenningen i denne boka, og den er grundig og gjennomført god. Han har også med seg forfatteren Jeffrey Anderson som har både MD og PhD grad fra Northwestern University i nevrobiologi, og som har drevet utstrakt research på hjerner... Dette gir boka et utrolig solid fundament. Kan dette virkelig være mulig?

Historien utspiller seg i all hovedsak i Namibia, og jeg kjenner igjen flere av de mindre stedene Julia og Ian er innom. Dette gir meg en spesiell knytning til boka siden jeg faktisk har vært på flere av disse "utpostene" selv. De politiske utfordringene som også spiller en større rolle henimot slutten av boka er også troverdige, så her har det vært gjort grundig forarbeide.

Dette er en Sci-Fi bok som overrasket meg veldig positivt, til tross for at jeg følte jeg ble kastet inn i historien litt vel brått i starten. Jeg kommer til å lese mer av Michael Wallace. Kanskje også en bok av co-forfatteren Jeffrey Anderson, som har skrevet et par Sci-Fi bøker på egenhånd. Jeg liker bøker som bærer preg av grundig og solid forarbeide. Boka får 4 av 5 stjerner av meg.

Litt vel mange av disse i hagen nå... Søndagsjobb?


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)