søndag 29. mai 2011

Bokomtale - "The Concrete Blonde" av Michael Connelly

Denne tredje boken om detektiven Harry Bosch befinner seg mer eller mindre i rettssalen. Bosch selv er stilt for retten fordi han drepte en påstått morder. En morder som ble kalt "Dukkemakeren" fordi han pleide å sminke blondinene sine som dukker etter at han hadde tatt livet av dem.

En ny blondine blir funnet, begravd i betongen. Problemet er, at denne blondinen ble drept etter at Dukkemorderen døde, men bærer likevel preg av å ha blitt tatt livet av av samme person.

Med alle bevis mot seg må detektiv Bosch stilles for retten. Dette blir et puslespill av en rettssak, der selv Bosch begynner å tvile på om han har drept feil mann. Samtidig som han stilles for retten blir han også involvert i å løse mysteriet med betong-blondinen.

Dette er en sak med mange løse biter som på en fantastisk måte blir sydd sammen mot slutten av historien. Det er som man befinner seg inni hodet til Bosch og kan følge ham hvert steg på veien. Her gjør Connolly en glimrende jobb!! Ca. midtveis i boka var jeg sikker på at jeg hadde løsningen, men etterhvert ble jeg dradd i flere retninger. Slutten kommer som en stor overraskelse!

The Concrete Blonde er en skikkelig "pageturner" som jeg leste i ett, på flyturen fra Stavanger til Bangkok. Da går 14 timer fort, gitt :-) Kan absolutt anbefales for krim-elskere. Jeg gir boka en solid Krim-5'er!!

Første dagen i Bangkok besøkte vi det kjente tempelet Wat Arun - Morgengryets Tempel - som ligger ved elven.

Buddha

Nydelig dekorerte vinduer

Fargerike detaljer

.

2 kommentarer:

  1. Da turte jeg endelig lese omtalen din.
    - og jammen likte vi den ikke like godt.

    (Jeg trodde også jeg hadde løst saken før Bosch.
    Gikk fem på, rett i den fella Connelly la.)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe.. ja Connelly er en smule genial :) Lenge siden jeg har lest noe av ham nå, jeg tror jeg må se om jeg har noe ulest av ham i hyllene mine. Liker de aller fleste bøkene hans.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)