tirsdag 24. mai 2011

Alexander McCall Smith - En nytelse mellom bokpermer

Dette er sommer-forfatteren min over alle andre. Afrikansk-fødte McCall Smith har skrevet over 50 bøker, fra barnebøker via skolebøker til min favoritt-sommerserie om Mma (Precious) Ramotswe, Botswana's eneste kvinnelige privatdetektiv.

Jeg har blitt fullstendig fasinert av skrivestilen til McCall Smith. Den kan best beskrives med ett ord - fredfull.. Handlingen utspiller seg i Botswana, og Mma Ramotswe og hennes sekretær løser større og mindre trivielle saker som dukker opp.

Dette er langt fra en krim-bok. Den inneholder ingen kompliserte og teknisk krevende saker. Poenget med bøkene er ikke sakene som løses i seg selv. Det er Mma Ramotswe's kjærlighet til Afrika, og hennes visdom og varme humor som skinner gjennom hver side i boka.

Mma Ramotswe har kun en detektiv manual, noen bøker av Agatha Christie og egen intuisjon som leder henne. Du kan virkelig se for deg bilder av denne kvinnen i hodet, der hun kjører rundt i sin bittelille, hvite bil eller når hun deler en kopp med bush-te med venner eller klienter.

Dette er en juvel av en bok, og den første i en serie på nå 12 bøker om den kvinnelige privatdetektiven. Jeg selv har et nært forhold til Botswana etter å ha feriert der flerfoldige uker i telt, både i bushen og i mer bebygde strøk. Bøkene er så autentiske som de kan være.

TV serien basert på de første 8 bøkene likeså. Dette er et av de veldig få tilfellene der en TV-serie fullt og helt representerer bøkene den er basert på. Både TV-serien og bøkene kan anbefales på det sterkeste.

Jeg har lest de første 8, og har nå nedlastet ebok nr. 9 - "The Miracle at Speedy Motors". Sjekk gjerne ut Alexander McCall Smith's website HER for mer informasjon om forfatteren og bøkene.

Fra en bokanmelder på Amazon: ""One of the best, most charming, honest, hilarious and life-affirming books to appear in years.""


Nedenfor følger noen flere bilder jeg tok i Botswana forrige gang jeg var der. Et paradis på jord, og en drøm for en hobbyfotograf :-)




 



.


2 kommentarer:

  1. Takk for boktips! Denne serien fikk jeg veldig lyst å lese!
    Og så må jeg bare kommentere bildene; Knallflotte!
    Klem Tonje

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)