fredag 8. februar 2013

Bokomtale - "Virus" av Paul McEuen

Dette var et leseeksemplar fra Bazar som jeg knapt klarte å vente på å få i hus! "Virus" er nemlig nominert til og kåret til flere awards og priser. Hør bare: Nominert til årets Nero-award 2012, kåret til 2012s debutthriller av International Thriller Writers Association og plassert på Booklists topp 10 liste for 2011. Boken er solgt til 17 land, og Chockstone Pictures  som står bak filmatiseringen av The Road, har kjøpt filmrettighetene. Gjett om jeg ser fram til den! 

Etter Michael Crichton's død i 2008 har jeg igrunnen gått og ventet på en ny, strålende god forfatter innenfor bio/techno thriller sjangeren, om jeg kan kalle den det. Jeg rett og slett elsker slike bøker, og er nå grundig overbevist om at jeg omsider har funnet en veldig verdig arvtaker! "Virus" var skremmende spennende, og ble slukt på to kvelder. La meg nå ikke foregripe begivenhetenes gang i all iveren...

Historien starter i Stillehavet like etter utløpet av 2. verdenskrig. Iren Liam Connor er vervet til den britiske hæren og er ekspert på biologisk krigføring. Helt uventet, og etter krigens slutt, blir USA truet av en japansk ubåt som er i ferd med å bruke verdens første biologiske supervåpen mot dem. Vet ikke japanerne at krigen er over? USA ser seg nødt til å bruke atomvåpen mot ubåten for å forsikre seg om at alle spor etter det biologiske supervåpenet blir utslettet.

Historien tar et langt sprang i tid og vi møter Liam Connor igjen, nå som Nobelpris-vinner innenfor nanoteknologien. Hans store lidenskap før som nå er sopp, nærmere bestemt genmodifisering av sopp. Sammen med sitt barnebarn Maggie jobber den nå 86-årige Connor på Cornell University og har verdens største samling av soppkulturer i det han kaller sin egen Forråtnelsens Hage. Livet går på skinner helt til det biologiske supervåpenet fra 2. verdenskrig dukker opp igjen, farligere enn noen gang. Og så langt som nanoteknologien er kommet i forhold til 1946 så vil biotrusselen være ustoppelig om den blir sluppet løs. Kan Connor ha nøkkelen til å stoppe det biologiske våpenet? Hvem er den ukjente kvinnen Orkidé som sprer frykt med sine terroriserte og hallusinerende budbringere? Og hva har kamikaze-soldaten fra 2. verdenskrig - nå en eldre milliardær, men innelåst i et av USA's fengsel - å gjøre med den biologiske trusselen fra Japan?

Paul McEuen
booktrib.com

Når Liam Connor blir funnet død på bunnen av en av New York's mest berømte kløfter Ithaca, nekter Jake Sterling - Liam Connors nære kollega og nanoteknologi professor - å tro at han har begått selvmord. Spesielt etter at det like etter blir kjent at et knippe supersofistikerte nanoroboter, hver på størrelse med en edderkopp, har forsvunnet fra den døde mannens laboratorium. Jake, Liam's barnebarn Maggie og hennes ni år gamle sønn tar saken i egne hender og prøver å sette puslespillbitene sammen. Det som begynner som en søken etter svar leder snart til en skremmende rekke åpenbaringer på grensen mellom biologisk krigføring og nanoteknologi.

Ikke ofte jeg sitter helt ute på stolkanten, men det gjorde jeg her! Det er et fryktelig spennende og skremmende scenario Paul McEuen skisserer. Skremmende fordi historien er så fryktelig troverdig! Forfatteren selv har en Ph.D i anvendt fysikk fra Yale, han tok doktorgraden sin ved MIT og jobber nå som Goldwin Smith professor i fysikk. I tillegg er han en av ekspertene i verden på karbon nanorør. Det er ingen tvil - Paul McEuen skriver like overbevisende som bakgrunnen hans tilsier! Dette er en bio/techno thriller av ypperste klasse! Sett bort fra noen få skrivefeil og et par litt snodige oversettelser så må dette være den absolutt beste techno-thrilleren jeg har lest på mange år. Den er passe detaljert (for detalj-freaken i meg), men ikke så tekno-tung at jeg faller av lasset. Historien bygger seg jevnt opp, med et par spenningstopper på vei mot den store avslutningen. Hva jeg personlig sitter igjen med etter ferdig lest bok er spørsmålene: Hvor langt er bio-/nanoteknologien egentlig kommet? Hva skjer bak lukkede og ikke minst pansrede dører i verdens forskningslaboratorium? Det er kanskje like greit at jeg ikke vet...

Hva jeg syns om boka? LØP og KJØP :o)

Finnes fram til 15.2.2013 på Digitalbok til kun kr. 49,- HER.


Kilde: leseeksemplar fra Bazar
Forlag: Bazar
Utgitt: 2013
Format: Innbundet
Språk: Bokmål
Antall sider: 343
ISBN: 9788280873972
Utfordring: GoodReads, Debutanter



A real animal - vervet monkey :o)



4 kommentarer:

  1. Boken ligger nå på digitalbok.no med en pris på 49,-! tilbudet varer til 15. februar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg har oppdatert blogginnlegget mitt :o)

      Slett
  2. Super omtale:-) Tror jeg kommer til å like denne boken,selv om jeg ikke har lest noe lignende før. Men godt å utvide horisonten litt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var virkelig bra! Jeg elsker fart, spenning og teknologi så boka var rett i min gate. Dersom du like denne boka har du mange gode bøker fra Michael Crichton å velge blant. Han døde dessverre for noen år siden, men bøkene hans lever evig. Jeg tror jeg har samtlige han har skrevet. Jeg syns også det er utrolig interessant å utvide lesehorisonten. Jeg har funnet bøker jeg liker og definitivt ikke liker. Begge deler er igrunnen lærerikt :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)