søndag 3. februar 2013

En smakebit av "Sameland" :o)

Jeg sitter her på hytta og ler så jeg griner. Denne boka må jeg bare dele med meg hos Mari og Smakebiten på Søndag. Boka heter Sameland og er skrevet av Magne Hovden - nok et nytt forfatterbekjentskap for meg. Historien er lagt til Kirkenes og handler om Roy og Leif, to kompiser som er mektig lei av sine kjedelige og forutsigbare jobber. De finner ut at de heller vil starte i turistbransjen og bestemmer seg for å lage et Sameland over samme lest som Disneyland, der turister til Nord-Norge kan komme og få leve som samer for en dag eller ei natt eller to. Uten peiling på verken hva som kreves, nok penger, ideer om markedsføringskonsepter eller økonomisk kontroll setter de igang. Jo mer autentisk Sameland, desto flere turister - er ideen.

Smakebiten kommer fra kapittel 15 der de har funnet ut at en samisk sjaman nok vil gjøre underverker som underholdning for turistene på kveldstid. De har bedt Fredrik, en transvestitt-venn med kreative ideer, om å ta på seg jobben. Her sitter de og venter på å få en smakebit av hva Fredrik har planer om å bidra med...

"Husk, når jeg kommer ut av den kjøkkendøra er jeg ikke Fredrik lenger. Da er jeg sjaman, hadde han sagt. "Vi får..." Roy ble avbrutt av tromming, Eller dunking. Leif pekte mot kjøkkendøren. "Nå kommer han, Roy. Nå kommer han!"
Døren gikk opp, men ingen kom. Dunkingen ble mer intensiv, frenetisk, før den brått opphørte. Idet Roy lente seg framover i sofaen for å se rundt dørkarmen, bykset Fredrik fram. Han landet foran dem, med et hvitt ullteppe rundt kroppen. Han hadde en kasserolle i den ene hånden og en spagetti-øse i den andre. Avlange, sorte tapebiter var limt her og der i ansiktet. På hodet vaiet et lite reinsdyrgevir han hadde surret til pannen med mathyssing. Han sto helt stille, bare øynene beveget seg fram og tilbake mellom Roy og Leif, fortere og fortere, før han begynte å stampe med den ene foten og dunke på kasserollen med spagetti-øsen igjen. Så gryntet han. En slags rytmisk, gurglende grynting, før han bøyde hodet og veivet fram og tilbake med geviret mot dem. Han gjorde et lite hopp for å bytte fot å stampe med, og da han landet, mistet han kasserollen. Den traff tærne på venstre fot, og han sluttet å grynte. "Helvetes satan! Traff med kanten! Forbanna pannejævel!"

Jeg kan knapt vente med å lese resten av boka, for her er mange kreative ideer! Utrolig sjelden jeg har ledd så høyt og lenge av ei bok, og selv om det kun såvidt er bikket februar på kalenderen så tror jeg at jeg her har funnet årets humorbombe. Det skal noe til å bli så crazy som denne :o)

Fortsatt fin søndag! Nå bærer det rett i alpinbakken!


Ikke helt Sameland, selv om et Eiffeltårn i Las Vegas er nokså absurd det også :-)



23 kommentarer:

  1. Låter som en bok med mycket humor :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du som meg sansen for Finnmarks-humor så bør du absolutt lese boka :o) Hadde vært morsomt å vite hva en svensk leser synes!! ;o)

      Slett
  2. Denne bør jeg som er født og oppvokst i Finnmark lese. Skal uansett tipse bekjente om den. Synes det høres ut som en story det kan lages film av. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Burde vært obligatorisk på skolen :o) Utrolig morsom! (..men det kommer jo an på humoren til den enkelte da..) Burde vært obligatorisk på skolen nord for Alta, hehe..

      Slett
  3. Hahaha for en herlig smakebiten! Dette er en bok jeg kan tenke meg å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Definitivt en annerledes leseopplevelse :o)

      Slett
  4. Herlig smakebit:-) Denne MÅ jeg jo bare lese, tusen takk for smakebit og boktips! Ha en fin søndag og kos deg i alpinbakken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Passer utrolig godt en gråværsdag! Kan ikke annet enn å le av alle di sprø personlighetene og påfunnene til disse importerte og ektefødte nordlendingene :o) Happy read!

      Slett
  5. Jeg har lest om denne boken et sted, husker ikke hvor, men det virker i alle fall som en morsom historie! Ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ifølge Mary-Anne skulle denne boka være hysterisk morsom. Jepp - spot on :o)

      Slett
  6. Denne satte jeg opp på leselisten for lenge siden og så har jeg glemt den helt av. Det var en bok jeg virkelig hadde lyst til å lese og, så nå er jeg glad for at du minnet meg på den!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne bør du ikke gå glipp av om du allerede har notert den bak øret! Festlig til det crazy sprø ;o)

      Slett
  7. haaa haaa haaaa fønni smakebit :)
    har selv lest denne boken to ganger, og hyler av latter bare eg sitter her og tenker på den ...
    magen hovden har også gitt ut en bok som heter "mgp" som handler om en like crazy gjeng som starter band og skal delta i, mgp ;) ikke like festlig som "sameland", men likevel ufattelig morsom

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja det er din skyld at jeg nå sitter her og ler :o) Jeg så også at Hovden har gitt ut MGP. Tror jeg nøyer meg med denne, enn sålenge. Skal noe til å toppe dette ;o)

      Slett
  8. Den banningen på slutten av smakebiten minnet meg om "Alene Hjemme"-filmene, og da måtte jeg bare innom bibliotekets nettside for å reservere boka ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe... forstår definitivt koplingen mot Alene Hjemme :o) Håper den faller i smak!

      Slett
  9. Dette høres ut som en virkelig morsom og artig bok! :D Tusen takk for smakebiten!

    SvarSlett
  10. Haha:-) Väldigt målande beskrivet. Det skulle kunna bli en underhållande film!

    SvarSlett
  11. Tenkte også, i likhet med en annen blogger her, at dette var bra materiale til film : )

    Knall med noe helt annerledes og vittig - tenker jeg skal kikke nærmere på denne ved mitt neste bibliotekbesøk : )

    Takk for den friske smakebiten : )

    SvarSlett
  12. Haha----denne leste jeg anmeldelsen av og tenkte at den MÅ jeg lese. Men den ble glemt..Takk for påminnelsen.:)

    SvarSlett
  13. Dette kunne blitt en rimelig surrealistisk film ja, nærmer meg slutten av boka nå - den er ikke mindre sprø :o) Artig med slike bøker som stikker seg SÅ ut av mengden! Lenge leve mangfoldet :D :D

    Anita: det bare MÅ du om du vil flire godt en kveld og to ;o)

    SvarSlett
  14. hehe høres ut som en morsom bok.. Som jeg muligens må sjekke ut :) Takk for tips.. Aldri hørt om den før :)

    SvarSlett
  15. Denne har jeg tittet på mange mange ganger, nå vet jeg at jeg trygt kan ta den med hjem og le:) Takk for anbefaling!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)