torsdag 7. februar 2013

1001-bøker på salget!

Tenkte jeg bare skulle tipse om at det kan finnes ganske så bra utvalg av 1001-bøker på Notabene salget hos de bokhandelene som går konkurs. Jeg var nok en kort tur innom butikken i Stavanger idag, og uten å ha noen som helst kontroll på alt som ligger i 1001-lista så kom jeg hjem med 5 bøker blant de (få) forfatterene jeg har oversikten over.

Eksempel:
  • Kristin Lavrandsdatter av Sigrid Undset (Kransen, Husfrue, Korset - alle 3 i ei bok)
  • Elskeren av Marguerite Duras
  • Den Afrikanske Farmen av Karen Blixen
  • Of Mice and Men av John Steinbeck
  • Mansfield Park av Jane Austen

No pressure - just sayin'  :o)




.

13 kommentarer:

  1. Yes yes! Elskerien hører jeg på lydbok nå. 50 kr på lydbokforlagsalget. Må finne en notabenebutikk også, men her er d 7 mil til nærmeste by.

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt vi har kjøpt samme boka på salg :o) Jeg har 45 min ferjetur til Stavanger, så jeg sliter litt jeg også. Men ukependler (heldigvis) for tiden, så er i storbyen i ukedagene. (Det er litt dyrt å bo der rent bokkjøpsmessig ser jeg ;o)

      Slett
  2. Hehe,, ja... sånn bokmessig er det dyrt å ha bokhandler lett tilgjengelig, hvis man stadig stikker innom- det vet jeg. Så at Notabene har butikk både i Hønefoss og Fagernes, så det spørs om jeg tar en tur neste fridag da..

    "Elskeren" hadde jeg i pocket fra før, så jeg kan kombinere..Har hørt halvparten i lyd nå..fint lest av Anne Marie Ottesen- språket er vakkert, så jeg skal prøve å lese litt i boka i kveld og få med den stemningen også.. Den er jo kort..

    SvarSlett
    Svar
    1. Lyd ja, jeg har Profitøren til Tom Kristensen på vent. Skal høre den på vei til vinterferie, tenker jeg. Lytte på fly er en fin ting (om jeg ikke sovner :o)

      Slett
  3. Takk for tips, nå må jeg sjekke hvor det er en Notabene i nærheten!

    SvarSlett
    Svar
    1. PS! En Notabene som IKKE er oppkjøpt... Tror ikke alle har dette salget :o)

      Slett
    2. Ja, det var akkurat det - vet det er en Notabene i nærheten, den er åpen og uten salg...men skal jammen sjekke nærmere i morgen.

      Slett
  4. Dette var et solid kjøp - alle velkjente forfattere innen litteraturhistorien. Kos deg : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg var rimelig fornøyd med utvalget. Jeg skulle bare ønske jeg hadde bladd enda mer i 1001-oversikten min, for jeg har garantert gått glipp av flere gode tilbud på (for meg) ukjente, dyktige forfattere. Ulempen med ikke å ha en litteraturutdannelse i ryggsekken.. :)

      Slett
    2. Du kan jo alltids google litt om boktitler på listen som i utganspunktet fenger deg : )

      Gleder meg forøvrig til det store og årlige Mammutsalget som går av stabelen 18. februar - der kan man også gjøre noen gode bokkupp ; )

      Slett
    3. Hadde bokhandelen hatt wi-fi så skulle jeg tatt med meg lesebrettet og googlet derfra :o) Men ja, god idé selvfølgelig. Jeg er bare veldig impulsiv og trenger svar der og da - nuh.. ;)
      Av en eller annen årsak så har jeg ikke fått samme bokhandel-abstinenser når det gjelder det årlige Mammutsalget. Heldigvis. Jeg skal liksom gå over til ebøker jeg, som har så altfor mye papirbøker i hyllene.. Jotakk, sa min kjære (tålmodige) sambo - jeg ser jo det... hehe...

      Slett
  5. Betyr det at du ennå ikke har lest Kristin Lavransdatter, norsk litteraturhistories beste bok? Hvis ikke, så herregud som jeg misunner deg! Den afrikanske farmen leste jeg ferdig i høst, og den er ren nytelse fra ende til annen. Uten plott av noe slag, bare fantastiske små anekdoter fra livet i Afrika fra en gudbenådet forteller. Elskeren kunne jeg ikke fordra, så jeg håper du liker den bedre enn meg! Om mus og menn er nydelig (som du jo nå vet selv), og Mansfield Park gleder jeg meg til å lese.

    Du har god smak, Marianne! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det betyr... at jeg faktisk ennå ikke har lest Kristin Lavransdatter! Trodde jeg hadde lest den på VGS engang i verden, men jeg har rett og slett klart å rote litt i hodet mitt. Så den har jeg tilgode - OG fant den på salget. En frrrryktelig tjukk sak - pocketbok med alle 3 bøkene i ett (ble ikke anbefalt kjøpt av ekspeditøren i bokhandelen, han mente den ville gå i oppløsning før jeg var ferdig). Jeg lovet å behandle den med andakt og følelse, han var imidlertid ikke helt overbevist ;-) Så, jeg har norsk litteraturhistories beste bok foran meg - ennå!

      Heldig jeg :D Enda heldigere er jeg når jeg forstår at jeg faktisk har klart å plukke med meg flere gode 1001-bøker. Bevares så mye bra jeg har å se fram til! Smaken min ja - den utvikler seg,og jeg må si at lesesirkelen og 1001-bøkene har mye av "skylda" for at jeg trør i ukjente farvann til stadighet. O'lykke for den! Jeg er veldig fornøyd med at jeg har klart å hoppe ut av komfortsonen min når det gjelder bokvalg. Spent på Elskeren nå - siden du ikke likte den. Vi havnet på hver vår side av Murakami (ok, jeg er vel ikke fullstendig Murakami-frelst, for jeg husker ennå Elskede Sputnik - trasig bok...) så kanskje vi har forskjellig oppfatning av Elskeren også?

      Sitter på hytta, og må komme meg ut i godværet. Meldt skikkelig dårlig fra imorgen, så vi reiser vel hjem idag. Får få med meg noen solstråler også :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)