fredag 1. februar 2013

Lesemål for januar, og resultatet?

Siden bokkjøp-syndene mine allerede er blitt bekjennet her, så kan jeg med hevet hode komme med resultatene fra januars lesemål. De var nemlig ikke så verst! I etterpåklokskapens lys så må jeg vel kunne si at det å ha kjøpsbegrensninger på bøker ikke akkurat kan komme inn under LESEmål?? Det kan jo begrense hele prosjektet!! (...ehh, neppe - men det var et godt argument!)..

Jeg var ellers veldig godt fornøyd med januar som lesemåned. Planen min om å lese flere 1001-bøker har eksisteret en stund, men januar ble måneden som satte fart i prosjektet. Og for noen bøker! Her er det utrolig mye bra! Og veldig mye forskjellig! Investeringen i boka "1001 books you must read before you die" har vært verd hver ei krone!

Jeg kjente i starten av året at jeg må legge lokk på meg selv når det gjelder lydbøker og har satt en begrensning på ca. 1 i måneden. Jeg så tendensen fra desember, der jeg konstant gikk rundt med propp i øret. Ikke spesielt sosialt av meg, fant jeg i perioder ut. Alt til sin tid, så derfor har jeg utsatt Profitøren av Tom Kristensen til februar - altså idag! Ellers har det blitt mye forskjellig i januar, og følgende ni bøker er blitt lest:


Jeg har lest ikke mindre enn 3 stk. 1001-bøker i januar! Er veldig stolt av meg selv, og ikke minst fornøyd med at jeg har likt alle tre bøkene utrolig godt på hver sin måte! Samtlige av 1001-bøkene endte opp på full pott og 5'er!
  1. Kafka på Stranden av Haruki Murakami
  2. Harens År av Arto Paasilinna
  3. Foundation av Isaac Asimov
Av Debutanter har jeg lest én denne måneden. Det er Rikard Spets med Allah's Tårer. En utrolig god terror-thriller lagt til Afghanistan. Debuten var i 2011, men siden han ikke er kommet med bok nr 2 (ennå - den er imidlertid veldig godt påbegynt og lovet her, sjekk kommentar fra forfatteren selv!)...så kan jeg fremdeles kalle ham debutant :o)

Målet 10 nye norske forfattere har jeg også gjort et solid inngrep i. Jeg har lest 3 nye forfattere. Det er Elin Husebø med Engel i Paris, Rikard Spets med Allah's Tårer og Hans Olav Lahlum med Agatha-Christie-lookalike'en Pistolen på Plenen. Alle tre gode på hvert sitt vis.

Ifjor ble det vel mye Krim på meg, så i år har jeg satt en begrensning på max. 2 stk pr. måned. Jeg vil ikke gå lei sjangeren, men var farlig nær i 2012. Jeg har klart målet, og endte opp på 2 stk. Det var Hvitvasking av Tom Kristensen og Pistolen på Plenen av Hans Olav Lahlum.

Pga. ovennevnte krimbegrensning så har jeg satt meg en Minimumsbegrensning på sci-fi. Jeg skal lese minst 1 pr. måned! Dette fordi jeg elsker sjangeren, men den ble veldig nedprioritert ifjor. Jeg kjente jeg savnet mer sci-fi da året ble oppsummert. Jeg leste 1001-boka Foundation av Isaac Asimov i januar. Utrolig bra! Super målsetning, spør du meg :o)

Utforske land utenfor Skandinavia, England og USA har jeg også vært utrolig flink med! 3 land er allerede på lista, det er
  1. Harens År - Arto Paasilinna, Finland (..som ikke er en del av Skandinavia, men Norden!)
  2. Foundation - Isaac Asimov, Russland (..selv om han vokste opp i USA)
  3. Kafka på Stranden - Haruki Murakami, Japan 
Siste målsetningen er Totalt 85 bøker i 2013. Jeg har lest 9 stk og ligger derfor godt foran planen!

Spredningen har vært grei også, og tallenes taler sier:
  • 2 kvinner og 7 menn (ok, ikke optimalt - men akkurat som det pleier)
  • 2 engelske bøker og 7 norske (kanskje jeg må justere meg litt her, jeg leser normalt mest engelsk..)
  • 6 forskjellige land! England, Norge, Finland, Japan, Russland, USA
  • 2 krim (Hvitvasking og Pistolen på Plenen), 1 sci-fi (Foundation), 1 fantasy (Forged in Flame), 1 "biografi" (Engel i Paris), 1 thriller (Allah's Tårer), 2 underlige romaner (Kafka på Stranden og Harens År), 1 feel-good roman (Søstre i Gode og Onde Dager).
Det mest spennende for meg denne måneden har likevel vært at jeg har fått være med å editere nok ei bok fra Michael R. Hicks - nemlig Forged in Flame! Utrolig spennende prosess, og om jeg har likt noen av bøkene hans og elsket de fleste så har han her etter min mening kommet ut med en masterpiece - bok 2 i The Empress series. Det skal bli interessant å se hvordan Empress-trilogien gjør det, for den lover utroooolig bra. Jada, nok nå - jeg er sannsynligvis farget, men av en grunn :o)

Januar? Superfornøyd!

Jepp - et noe spesielt bilde...
Se nøye, og du ser at figurene er laget utelukkende av - kondomer.
Bangkok/Thailand :o)




.

8 kommentarer:

  1. Jeg skal publisere et oppsummeringsinnlegg for januar senere i dag jeg også, og det var artig å se hvordan det har gått med deg (og sammenligne litt). Jeg har blant annet beveget meg en del utenfor landegrensene jeg også, men har en klar overvekt av kvinner på forfattersiden. Akkurat som det pleier, hehe. ;)
    Da er det bare å gyve løs på februarlesingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare å brette opp armene! Ser fram til februarbøkene, for nå er det litt å velge i :o) Sålangt har jeg likt å være strukturert med tanke på bøker, sjanger og variasjon. Får håpe jeg ikke føler det som en begrensning etterhvert. Ser fram til oppsummeringen :o) Ha en fiin helg!

      Slett
  2. Flott oppsummering. Men skrev ikke du noe lignende i går? Hm..har jeg drømt kanskje.. Har lest flere av bøkene som du har lest her. Gode bøker. Kjenner litt på det du skriver om, å begynne å bli lei av krim. Har lest mye krim i det siste og synes mye begynner å ligne på hverandre, så kanskje det er et godt råd for meg også å begrense det litt.:) Har laget leseplan for februar nå, så får vi se hvrodan det går..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Igår kom jeg med en syndsbekjennelse. Alt du leste igår var kun bøkene jeg kjøpte på Notabene konkurssalget i Stavanger. Ikke rart du trodde det var en (års)oppsummering, for det ble et lass på ikke mindre enn 27 bøker som kom hjem fra butikken. Nesten flaut å innrømme... Statusen for januar over her er imidlertid min vanlige månedsstatus :o)
      Ja jeg måtte sette meg en krimbegrensning. Jeg er rett og slett litt redd for å lese meg lei på en sjanger. Derfor ble det også så utrolig mange forskjellige typer sjangre og bøker hjem fra boksalget igår. Jeg tror ikke det var mer enn et par små krimbøker av alle 27. Jeg gikk bevisst IKKE bort til krimbokhylla på salg. Der var det myyyyyye gitt :D :D

      Slett
  3. Fin oppsumering :)
    Klart deg skikkelig godt i Januar :) Lykke til med Februar..

    Hehe spesielt bilde :P kult..

    Så gøy å få være med på og "rette" boka :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kom godt igang med januar, så nå er jeg veldig klar for februar :o) Editeringsarbeid er en læringsprosess, og veldig gøy ja - virkelig!

      Slett
  4. Det er så interessant og moro å lesa andre sine månadsoppsummeringar!

    Eg er ikkje redd for å bli lei av krim (6 stk. i januar på meg), men eg merkar at eg blir meir KRESEN. Eg les ikkje kva som helst av kven som helst lenger, for å sei det slik..

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår godt du blir kresen! Det gjør jeg også, og har mistet tålmodigheten når det gjelder "greie nok" krim-bøker. Jeg skal velge krimmen min med omhu fremover jeg også :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)