mandag 4. februar 2013

Omtale / test / review av Kindle PaperWhite

Og der kom dingsen inn dørene, flybåren fra Houston :o) Denne gang har jeg ikke vært SÅ giret på nytt lesebrett, for jeg er veldig fornøyd med min Kindle Touch, men jeg klarte ikke å motstå tilbudet da samboen dro på jobb over pytten. Nedenfor følger en gjennomgang av den nye Kindle Paperwhite med "frontlys" og touch skjerm etter noen timers test og lesing - og en liten sammenlikning mot Kindle Touch som jeg har hatt en stund.

Kindle Paperwhite / Kindle Touch
Bildekilde: ebookfriendly.com

Bildet til venstre fant jeg hos ebookfriendly.com og det viser den store forskjellen man ser ved første øyekast når man sammenlikner Touch og Paperwhite. Paperwhite (til venstre) har virkelig hvitere skjermbilde i forhold til Kindle Touch. Men - Kindle Paperwhite har på dette bildet lysstyrken PÅ. Skruer jeg ned lysstyrken til minimum så er ikke forskjellen så stor, faktisk så liten at jeg ikke hadde lagt merke til den om jeg ikke hadde begge lesebrettene ved siden av hverandre.


Hardware

Paperwhite har svart ramme mot Touch'en sin grå. Dette forsterker ytterligere kontrastforskjellen på de to skjermene. Når det er sagt så er begge to like solide rent hardware-messig. Paperwhite har en matt, sort ramme som er virkelig stilig, og hvor Touch har en knapp nederst på midten som alltid tar deg til Home-screen, så er Paperwhite fri for fysiske knapper. Alt skjer via touch-skjermen. Personlig så liker jeg Home-knappen på Touch'en for den sparer meg for et trykk når jeg vil til hovedskjermbildet mitt, men det er nok kun en vane. Papewhite er et slankere/tynnere brett og det er også en tanke smalere og kortere enn Touch'en, men her snakker vi om marginale forskjeller. Paperwhite føles likevel smekrere i hånden og ser stiligere ut, om man kan bruke det uttrykket.

Noe som jeg hadde håpet skulle komme tilbake på Paperwhite, som ble utelatt på Touch, var bla fram/tilbake knappene langs høyre og venstre side på lesebrettet. De glimrer dessverre ennå med sitt fravær. Touch-skjerm er fantastisk bra, men jeg må innrømme at jeg har savnet disse knappene når jeg ligger i senga og leser med en hånd. Bla fram/tilbake knappene finnes på Kindle Keyboard og på det nye og imponerende bra Digitalbok Touch lesebretter som selges av Digitalbok. Det er også viktig å merke seg at det finnes ingen lydutgang på Kindle Paperwhite! Ikke lenger mulighet for å lytte til musikk - ei heller lytte til lydbøker fra lesebrettet. Dette er egentlig ikke en ulempe for min egen del, jeg bruker mobilen som lydbokavspiller, men for dem som liker å lytte til musikk når de leser så vil dette kanskje være en ulempe.

Ellers virker Paperwhite like solid bygget som de foregående Kindle-modellene. Det er noe som Amazon virkelig kan. Ikke noe pingleverk her i gården! Amazon-logoen er heller ikke kommet tilbake på lesebrettet, kun en sølvhvit kindle logo nederst. Stilig, de skal de ha! VELDIG BRA!


Frontlys

Det største spørsmålet mitt  var imidlertid hvordan jeg ville reagere på frontlys-teknologien. Nå har jeg ikke lest altfor lenge på Paperwhite med lysstyrken skrudd høyt på så jeg skal ikke uttale meg med den største sikkerhet, men det virker helt ok. Jeg ser jeg i vanlig dagslys innomhus foretrekker å lese med lysstyrken satt fra 0-4 av 24 mulige "hakk". Lyset er da ikke synlig/sjenerende i det hele tatt og Paperwhite føles som Touch brettet. Fikk imidlertid testet Paperwhite igår kveld da jeg satt i en nokså mørklagt stue, og da så jeg jo fordelen med å kunne skru lysstyrken høyere. Det ble straks litt mer anstrengende for øynene, men hei - alternativet er en ekstern lyskilde som man kanskje ikke har for hånden, og da kommer selvfølgelig frontlysene til sin rett. Jeg har ikke fått testet Paperwhite i strålende sol enda, men har prøvd med en veldig sterk lampe rettet mot skjermen. Her er like behagelig ikke-eksisterende gjenskinn på som Touch. VELDIG BRA!


Programvare

Det første som slår meg er at her er det lite nytt sammenliknet med Touch. Det er forsåvidt riktig. Man har fremdeles kun 2 nivå med mapper å lagre bøker i. Ennå ikke et komplett hierarkisk nivå, med andre ord. Sorteringsmulighetene innenfor mappene er også de samme, der man kan sortere på boktittel, forfatter, og recent/nylig leste bøker. Nytt er imidlertid at man velge cover-view!! Uten at jeg kommer til å benytte meg av den muligheten, så er den nå der for dem som liker å se coveret på bøkene sine i skjermbildet (6 bøker pr. side) istedenfor liste-view (som gir 8 bøker pr. side).

Nytt for oss som har hatt Touch (men likt som på den lille Kindle) så har man ikke lenger valget "Turn On/Off Wireless" fra Meny-valget oppe til høyre i hovedskjembildet. Istedenfor enkelt On/Off valg så må man inn på Settings og velge On/Off Aeroplane Mode (!?) Forsåvidt greit nok det, men hvorfor legge til et ekstra tastetrykk på en så ofte brukt funksjon? Beats me... Det er også nå lagt inn en Parental Controls ser jeg for dem som har unger som benytter lesebrettet. Her kan man begrense tilgang til web-browser, Kindle store og Cloud.

I hovedskjembildet finner vi som før; et gå-en-side-tilbake ikon, shop i Amazon store, søkemulighet samt den nye justering av lysstyrke som ser ut som ei lyspære. Klikker man her kommer det opp en lysstyrke-bar med forklaring hvor de forskjellige lysstyrkene egner seg best - eks. 0-5 "use a low setting for dark rooms" og 20-24 "in brightly lit rooms, use a high setting. Her trykker man bare på -/+ knapper og justerer lysstyrken slik det passer best. Man ser korrigeringen direkte i skjermen når man trykker.

Går man inn i ei bok for å lese så er her også litt nyheter. Selve leseskjermbildet ser til forveksling likt ut, men klikker man i øverste del av skjermbildet blir valgene noe annerledes. Øverst finner man Home, Gå en side tilbake, Justering av lysstyrke (også inne fra boka), Handle i Amazon shop, Søkeknapp samt Meny (som har et litt annerledes ikon enn tidligere). Nederst i skjermbildet finner vi imidlertid to nye informasjons-fnutter, det er Time Left in Chapter og Time Left in Book. Timer og minutter regnes ut basert på din eksisterende lesehastighet. Ganske så stilig, om du "bare" skal lese ut kapittelet eller lurer på hvor lang tid det tar å lese ferdig boka :o) Det går også an å velge om man vil ha hvor mange prosent av boka man har lest som standard "bunnmarg" eller om man vil bytte "bunnmargen" ut med Time Left in Chapter/Book. Så har man hele tiden check på gjenstående tidsforbruk. Kult, spør du meg! Man kan selvfølgelig også justere skrifttype, -avstand og -størrelse, og det er en rekke søkefunksjoner, både gamle og nye muligheter. Disse har jeg ikke studert i detalj ennå. Var igrunnen mest interessert i ovennevnte, og sålangt syns jeg programvaren er VELDIG BRA! 


Kopling mot Amazon e-book store

Sørg for at du er tilkoplet wifi, og shopping av ebøker fra Amazon er enkel og genial som alltid. Ett ikon-klikk fra Home vinduet eller fra boka man står i så er man på Amazon sine sider. Det virtuelle tastaturet har store nok "knapper" til at skriving ikke blir klønete, så her er det "shop til you drop" med den superbe One-Click-Buy som bare Amazon har klart å få til å fungere. Jeg ELSKER den funksjonen!!! :-) VELDIG BRA! 


Overføring av bøker mellom PC og Kindle Paperwhite

Man installerer en pitteliten gratis programvaresnutt på PC som heter "Send to Kindle for PC". Det tar 1 min.! Når denne er på plass kan man høyreklikke på ethvert dokument, enhver bokfil og .jpg eller .pdf fil man ønsker overføre fra Filbehandling, velg "Send to Kindle" og voila - filen er på plass på Kindle'n på 30 sek! DET er en hendig funksjon det. Ikke engang nødvendig å starte mail! VELDIG BRA!'


Konklusjon

Jeg sitter igjen med et solid inntrykk av den nye Kindle Paperwhite. Den holder absolutt samme kvalitet som sine forgjengere. Jeg var litt i tvil om jeg ville beholde Paperwhite'n etter denne testen - men det var på forhånd. Jeg ser absolutt fordelen med å ha lys tilgjengelig når man måtte ønske det, selv om jeg egentlig sjelden har behov for dette. Det jeg har funnet i Paperwhite er add-on til Touch'en, og da er det ingen grunn til ikke å flytte over til "ny generasjon". Jeg kan absolutt anbefale både Kindle Touch og Kindle Paperwhite! Har du imidlertid valget - gå for Paperwhite :o)

  • Amazon's egen detaljerte reklameside for Kindle Paperwhite finner du HER. Info om størrelse, vekt, lagringskapasitet, batterikapasitet osv...
  • Vil du kjøpe? Det gjør du fra Amazon sin internasjonale shop - HER
    (husk å sette Norway som selected country...)







.

18 kommentarer:

  1. Takk for grundig gjennomgang av Kindle Paperwhite.
    Må innrømme at mangelen av "bla-knappar" er hovudårsaka til at eg aldri gjekk over til Touch-modellen, så eg kjem nok til å halde på min gamle Kindle 3 ei stund til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sambo'en min holder fremdeles på Kindle Keyboard han også. Klarer ikke tenke tanken på å kvitte seg med knappene, for han ligger veldig ofte og leser med en hånd. Jeg har en litt annen lese"stil", så for meg ble ikke overgangen så stor - MEN, jeg savner knappene jeg også! Kan ikke forstå hvorfor Amazon ikke kunne gi oss begge deler!? Det kommer kanskje i neste nye modell? Da er det jo nok en grunn til å skifte ;o) Jeg har tenkt, at kanskje det er en del av en litt langsiktig plan? Eller så mener designerne at lesebrettene ser mer elegante ut uten knappene. Hvem vet... Behold Kindle 3 du, det er et flott lesebrett!

      Slett
  2. Jeg har vel 2.generasjons Kindle'n hvis jeg ikke husker helt feil og nå er jeg veeeeeeldig sugen på en ny, må jeg si. Det eneste som "bekymrer" meg er at jeg bestiller meg Paperwhite nå også kommer det plutselig en ny Kindle til sommeren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Mari, jeg tror ikke du skal være redd for at det kommer noe nytt til sommeren. En gang der fremme antar jeg at det vil komme et farge-lesebrett som ikke er bakgrunnsbelyst, men teknologien er ennå ikke der såvidt jeg har fått med meg. Kan absolutt anbefale Paperwhite!

      Slett
    2. Det sitter bare i fra forrige gang jeg kjøpte meg Kindle, da gikk det en uke så ble en ny sluppet. Det var litt tregt, men er det ingen fare så brenner det veldig i kjøpe fingeren her nå :D

      Slett
  3. Jeg glemte jo helt å si at det var en fantastisk fin og grundig gjennomgang, Marianne :) Tusen takk for det.

    SvarSlett
  4. Jeg har kindle4 den ar knapper på begge sider.
    Leser disse omtalene med stor interesse, men kjenner at jeg ikke har behov for
    mer enn et lesebrett, trenger jeg lys får jeg bruke nexusen.
    Spørsmålet er: hvilket brett tar du med i veska.
    Det norske, paperwhite eller gammelkindel'n?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kindle 4 har også tastene! Helt korrekt! Hadde jeg rent glemt i farten! Hadde Kindle 4 i tillegg hatt touch-skjerm OG virtuelt tastatur oooog frontlys, så ... hadde den vært en optimal Paperwhite, hehe..

      I veska blir Paperwhite'n med. Jeg har solgt videre både min Kindle Keyboard og Digitalbok Touch (sistnevnte satt langt inne, for der er både touch OG knapper, men ikke frontlys og direktekopling til Amazon) Jeg kommer også til å selge Touch'en (om jeg ikke får lurt den på sambo'en da..) Ett brett er nok - også for meg ;o) Jeg har ikke noen "pad", så jeg har dradd med meg laptop'en når jeg har hatt behov for mer aktiv internett tilgang. Til det syns jeg fremdeles alle Kindle-lesebrettene er noe sære i svart/hvitt. Hver til sitt bruk! Forstår godt du bruker Nexusen da!

      Slett
  5. hei du! lurer på om det går an å bruke norsk ordbok ved å trykke på ordet vi lurer på. det er en funksjon jeg bruker ofte... takk for hjelpen ass nuno trigo

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke sett at det er norsk ordbok til Kindle dessverre. Ennå..

      Slett
    2. Hei Anonym;
      jeg har også tenkt på det. Føler meg ganske stødig i engelsk, men nå og da kommer det et ord jeg er usikker på (har Paperwhite). Og da synes jeg det holder med forklaringen på engelsk. Så jeg ser i alle fall ikke på det som et problem :)
      Men det hadde vært en fordel med flere alternativer for ordbøker, nå når Amazon omtrent kun selger engelskspråklige pop.lit. bøker..!

      Slett
  6. "Time left in chapter" får du på Kindle Touch også. Det er bare å klikke nede til venstre der den viser location, så skifter den :-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i! Jeg hadde rett og slett glemt det ut ;) Takk for korreksjon!

      Slett
  7. Hei!
    Det er en liten diskusjone i venninnegjengen - kindle eller iPad mini. Har du noen erfaringer/synspunkter på det? Argumenter som batteritid, reparasjons-/service-tilgjengelighet og lesekomfort kom opp...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen tvil om at batteritiden er mye bedre på Kindle enn IPad mini. iPad har bakgrunnsbelyst skjerm og mye større kapasitet, så den vil alltid trekke mer strøm. Når det gjelder reparasjon/service så er servicen fra Amazon upåklagelig. Jeg hadde et uhell med min aller første Kindle og fikk ny på 5 dager, midt i julepakkesendemåneden desember, og jeg bor innerst i en fjordarm på vestlandet. Når det gjelder lesekomfort så er det overhode ingen tvil. Bakgrunnsbelyste skjermer som iPad vil ALLTID være dårligere å lese bøker på. Bakgrunnsbelysningen blir man trøtt i hodet av, bakgrunnsbelyste skjermer er det mye gjenskinn i og dere kan glemme å lese en iPad ute i sollys. Dersom man KUN tenker lesing er alltid lesebrett det beste alternativet, om man velger Kindle, Digitalbok Touch, Nook eller hva som helst. Alle lesebrett med e-inc teknologi er absolutt bedre når det gjelder lesekomfort i forhold til nettbrett :o)

      Slett
  8. Hei
    Etter å ha vært på ferie å ligget på en solseng med en tykk hardback bok, fikk jeg nok av tunge hard back bøker som blåser i vinden og er tunge og uhåndterlige i liggende stilling. Ipaden er ubrukelig i sola, er tung og har dårlig batteritid. Jeg sikler nå på Kindle og registrerte at svært mange turister fra andre land hadde en slik.

    Etter litt googling ser jeg at sjansen for Kindle Paperwhite 3 er stor i høst. Altså en ny modell i Amazonbutikken. Vet du noe om dette? Det ryktes om at de største endringene er skjermoppløsning og knapper for å bla i bøkene.

    Dersom dette er de eneste endringene, i tillegg til litt redusert vekt, vil du da mene at det er verdt å vente noen måneder på dette? Eller ville du handlet dagens versjon allerede i dag?

    Det er jo slik med teknologi at det ALLTID vil komme nyheter. Ikke lenge man er heldig å ha siste versjon av noe..

    Takk for et flott blogg!
    Vennlig hilsen
    Kaptein Sortebill fra 1514

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Sortebill :-)
      Jeg vet foreløpig ikke noe annet enn hva ryktene sier. Vi som har hatt Kindle en stund reagerte veldig på at Amazon fjernet bla fram/tilbake knappene på hver side av dengang Kindle Keyboard. Bla-knapper gjør det mye lettere å ligge å lese med en hånd. Vi spekulerte i om dette kom til å bli en "new feature" på en senere modell. Jeg vet at mange har etterspurt disse bla-knappene (som vår norske Digitalbok Touch faktisk har). Om knappene, en litt bedre oppløsning og litt lettere dings er verd å vente på - vel, det vet jeg ikke. Det man ikke vet har man ikke vondt av, og er du ikke vant med å lese på lesebrett med knapper så reagerer du definitivt ikke på et lesebrett uten. Kindle Paperwhite 2 er genial - ingen over, ingen på siden. Foreløpig... Personlig kommer jeg nok til å kjøpe den nye Kindle 3 når den kommer ut. Savner knappene på siden... :-)
      Hyggelig du liker bloggen! Og lykke til med Kindle kjøp, om du nå venter på ny eller kjøper den eksisterende (som jeg syns du burde - husk, de nye blir aldri tilgjengelige i Europa samtidig med USA...)...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)