lørdag 9. februar 2013

Bokomtale - 1001 boka "Of Mice and Men" av John Steinbeck

For en perle av en liten bok. Så nydelig og hjerteskjærende om vennskap og ensomhet, fremmedgjøring og ukontrollerbare følelser og handlinger.

De er et umake par de to unge mennene. George er liten, kjapp og mørkhåret mens Lennie er en svær og snill mann, men med sinnet til et lite barn. Sammen utgjør de en liten familie som holder sammen i tykt og tynt. George og Lennie er arbeidere på California's støvete grønnsaksåkre, de arbeider når de kan og lever fra hånd til munn. De har likevel en plan, en plan om å jobbe nok til å kunne kjøpe deres egen lille jordlapp og et pittelite hus som de kan kalle sitt eget. De har drømmen og de har hverandre.

George tar seg av Lennie så godt han kan, men det er ikke alltid like enkelt. Lennie ender pga. handikappet sitt av en eller annen årsak alltid opp i trøbbel, noen ganger med fatale resultat. Når de finner seg jobb på en ranch finner George ut akkurat hvor raskt de best lagte planer kan forsvinne ut i det blå.

John Steinbeck
Bilde: notablebiographies.com
Denne boka er nydelig skrevet. Det er den første boka av Steinbeck jeg har lest, og den etterlot meg intet mindre enn i ærefrykt. Jeg har problemer med å beskrive hvordan denne lille historien påvirket meg. Ordene som kommer fra Steinbeck's penn er levende beskrivende og karakterene kommer til live og vokser i fantasien min. Fra det umake venneparet George og Lennie som prøver lykken på grønnsaksåkrene sammen, Crooks -  den svarte stallgutten som ikke får tilbringe fritiden med de hvite arbeiderne, Curley - sønnen til rancheieren - som har et stort markeringsbehov, Slim - den medfølende og dyktige lederen til arbeiderne og Curley's nydelige kone som er bitter over livets realiteter.

Alle har en iboende ensomhet som de forsøker å gi uttrykk for og overkomme, og alle prøver å vinne noe på interaksjon med hverandre. Dialogene er spesielt bra, og de skaper akkurat den rette stemning slik at jeg som leser føler stor sympati for karakterene i historien. John Steinbeck er kjent for sin medfølende fremstilling av mennesker på bunnen av den sosiale rangstigen i USA. I "Of Mice and Men" beskriver han tidsepoken samt sosiale hendelser og holdninger på en utmerket måte og gir derfor et veldig klart bilde av hvordan livet var for arbeiderne på grønnsaksåkrene.

Dette er en sterk og genuint rørende historie. Steinbeck gir lite håp om at livene til disse mennene vil forbedre seg og til og med mindre håp om at de noen gang vil kunne være i stand til å kontrollere hva som skjer både med og rundt dem. Slutten av boka er intet mindre enn sjokkerende uforglemmelig, og den vil sitte i meg lenge. Jeg kan rett og slett enkelt si - les denne. Ord blir få akkurat nå.


Kilde: Egen bok
Forlag: Penguin Books
Utgitt første gang: 1937
Språk: Engelsk
Antall sider: 106
ISBN: 9780241952481
Utfordring: 1001-bøker, GoodReads


African Forktailed Drongo - tatt i Botswana

.

26 kommentarer:

  1. Eg er usikker på om eg har lest denne, men eg har sett filmatiseringa med Gary Sinise og John Malkovich. Nydelig! Boka er nyleg kjøpt, og skal leses:-) Flott omtale, Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Elida! Denne boka var en nytelse å lese, til tross for den tunge slutten.

      Slett
  2. http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=7188515
    Marianne: Du som har såpass peiling på div. lesebrett, - hva vet du om bokklubbens alterantiv ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bokklubbens Kibano-brett er helt ok. Grei oppløsning, grei batteritid og leser alle norske ebøker (tenker nå på epub-formatet). Skulle jeg kjøpt meg et lesebrett av de som er på markedet idag så ville jeg uten tvil heller ha kjøpt Digitalbok Touch. Hvorfor? Det har bla fram/tilbake taster på begge kantene av brettet som gjør det veldig enkelt å lese med en hånd. Kibano blar videre på høyre kant, tilbake på venstre kant av brettet. Digitalbok har et par flere hurtigtaster nede under skjermen i forhold til Kibano. Her er det smak og behag hva man foretrekker, jeg syns de er bra. Digi-kort muligheten bak på Kibano-brettet ser jeg ikke vitsen med, og er et unødvendig fordyrende element. Hos Digitalbok Touch kan du høre lydbøker rett fra brettet. Du slipper å ha Digi-kort for denne funksjonen. Kibano er også 500,- dyrere enn Digitalbok, og jeg forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig. Nå kjenner jeg Digitalbok Touch brettet godt fordi jeg har testet det nøye (se testen min her: http://ebokhyllami.blogspot.no/2012/12/digitalbok-touch-lesebrett-test.html ), så jeg er sikkert ganske farget i synspunktene mine. Kibano har jeg ikke eid selv, kun lest om :o)

      Slett
    2. I tillegg blir også Digitalbok Touch levert med et pent etui/cover i svart skinn-look-alike. Og ørepropper. Til samme prisen - 999,-
      Nei - jeg er ikke betalt for å skrive dette ;o)

      Slett
    3. Hjertelig takk for utmerket svar ! Det er jenta si, det !

      Slett
  3. Denne må jeg definitivt få tak i.

    SvarSlett
    Svar
    1. En liten perle i et hav av bøker, spør du meg :o)

      Slett
  4. Nydelig omtale av en nydelig bok! Så flott at det første møtet med Steinbeck ble en slik uforglemmelig leseopplevelse!

    Jeg har lest et sted at boka er en av de mest leste og samtidig en av de bøkene som er oftest "svartelistet" på amerikanske skolebibliotek (jmf http://www.ala.org/advocacy/banned/bannedbooksweek). Grunnen er bl.a mye(?) banning og the N-word i boka. Of Mice... er som du sier en bok av sin tid, og for meg som utenforstående er det rart at slike argument kan brukes til å forby en slik skatt av en roman :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var et fantastisk nytt forfatterbekjentskap for meg! Jeg fikk også med meg The Pearl av Steinbeck fra Notabene-salget, og den gleder jeg meg også til.

      Når det gjelder svartelistingen av boken så kan ikke jeg heller forstå hvorfor, selv om jeg ser hvilke argumenter som er benyttet. Dette er ei bok skrevet på 30-tallet. Skal eldre bøker forbys fordi de representerer datiden som selvfølgelig er forskjellig fra nåtid? Nei, som utenforstående er dette helt ubegripelig! (Like ubegripelig som at Visen om vesle Hoa skrevet av Torbjørn Egner nå er upassende, fordi Hoa i sangen omtales som negergutt..)

      Jeg kan ikke være mer enig i Brenna Coleman som skrev følgende ang. forbudet mot Of Mice and Men (leste videre på linken som du sendte meg over her): " While there is no reason to criticize a parent who is uncomfortable with this book, or any other controversial book, movie, or video, to actually ban or censor a literary work based on the subject matter is a dangerous precedent. It is maybe much more threatening to society if young people are not allowed to read about and encouraged to talk about some of the more troublesome, shameful, and honest issues of America's past and even the history of humanity."...

      Slett
    2. Så enig, så enig! Temaene i boka kan være ukomfortable for mange, men de danner også et utrolig flott grunnlag for diskusjon. Det er vel derfor denne boka er pensum på så mange videregående skoler her til lands. Tidligere i høst hadde bloggen Så rart et veldig bra innlegg om Banned Books; http://sarart.blogspot.no/search/label/banned%20books%20week

      Ellers kan jeg, som Melusine, absolutt anbefale Vredens druer og East of Eden. Storslåtte bøker! Man forstår hvorfor denne mannen vant nobelprisen, for å si det slik! Jeg leste Cannery Row i sommer, og likte den godt. Den var ikke like sterk i sine skildringer som de tre nevnte bøkene, men Steinbecks kjærlighet til samfunnets utstøtte er like lett gjenkjennelig i denne.

      Ha en god leseuke! :)

      Slett
    3. Fant innlegget hos Så Rart. Interessant lesing! Her skal jeg grave litt mer.. Jeg ser jo utfordringen som mor til to tenåringer, men jeg har aldri vært borti problemstillingen med mine to når det gjelder bøker. Jeg har imidlertid vært mye mer restriktiv til internett-bruk, sperret tilgang til enkelte nettsider da de var yngre, og generelt fulgt nøye med på surfing og hvordan de oppfører seg på sosiale medier. Det som skrives om i bøker er idag barnematen i forhold til det ungene kan få servert mer eller mindre frivillig på nettet. Bøker og emner tatt opp/lest på skolen blir ihvertfall diskutert og belyst av en (forhåpentligvis) våken lærer. Hva ungene på egenhånd kommer over av uhumskheter på nett som de ikke snakker om er mye verre!

      Slett
  5. Etter at jeg leste "Vredens druer" fikk jeg lyst til å lese mer av Steinbeck, og da tenkte jeg på "Of Mice and Men". Derfor ble jeg veldig glad for at du nå har lest den og er så positiv til boken; "en perle av en liten bok" - nå får jeg lyst til å prioriterer den høyere opp på leselisten. Veldig godt skrevet, Marianne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord, Melusine! Jeg har heller ikke lest Vredens Druer, og kommer definitivt til å notere meg forfatterskapet til Steinbeck bak øret. Holder han samme nydelige skrivestil i flere av sine bøker har jeg mye godt å se frem til :)

      Slett
    2. Jeg tror du trygt kan lese mer av Steinbeck, "Vredens druer" er en veldig godt skrevet roman som jeg fikk følelse av å være tilstede i, så gode var beskrivelsene.

      Slett
    3. Ja, sjeldent gode faktisk.

      Slett
  6. Fantastisk bokomtale!! Og så må det jo være utrolig koselig å være lesehester sammen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Anette :)
      Ja det er veldig koselig å ha en lesehest til i heimen. En lørdagskveld kan like gjerne tilbringes i en sofa med hver vår bok som foran TV'n eller med venner. Ungene syns jo selvfølgelig vi er litt sære, men det er helt greit - hehe..

      Slett
  7. Har visst om denne velkjente forfatteren så lenge, men har ennå ikke lest noen av bøkene hans. Tenker at jeg vil lese tekstene hans på en annen måte i dag, enn for noen år siden. Utfra det du skriver, om hvordan boken har gjort inntrykk på deg, så tror jeg tiden for å lese "Of mice and men" er moden. Takk for fin omtale : )

    Har akkurat bestilt Kindle Paperwhite fra Amazon - inspirert av deg ; )
    Dette blir mitt første lesebrett - gleder meg stort! Tar gjerne imot råd og tips etterhvert : )

    Stilig bilde av sønnen din på snowboard! Det virker så kult å stå på snowboard at det vil jeg gå inn for å få gjort neste vinter : )

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med flott lesebrett! Jeg er utrolig fornøyd med mitt! Venter nå på et cover jeg har bestilt fra Oberon Design. Laang leveringstid, men verd å vente på :o)
      Snowboard må du definitivt prøve! Jeg startet for 10-12 år siden etter jeg hadde gjort en kneoperasjon. Viste seg at det faktisk er enklere for meg å stå på brett enn slalom/carving ski nå. Utrolig gøy, selv om det er dobbelt så slitsomt som ski i alpinbakken ;)
      Når det gjelder Steinbeck så tror jeg han kan passe for de fleste alderstrinn, men jeg er enig i - at jo eldre man er desto mer vil man nok få ut av teksten hans (tenker nå på Of Mice and Men). Ser fram til å lese flere bøker av ham!

      Slett
  8. Kjenner nå at det er altfor lenge siden jeg leste Steinbeck.
    Husker jo at jeg likte denne boka, og alle de andre, men det er så fjernt atjeg nesten blir misunnelig på euforien din. Han får legges i bunken av forfattere jeg egenlig var ferdim med men som må leses opp - snarest. Det er jo egentlig bare teit å si at man er ferdig med en forfatter. Er de gode blir man det aldri.
    En innlegg å slakte gjøkalven for.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad jeg i min uvitenhet har klart å spare Steinbeck til nå! Ikke ofte jeg fryser på ryggen av ei bok og tyter ustanselig om den etterpå. Kanskje jeg måtte bli "moden" nok først..? Jeg virrer veldig mellom sjangere, og leser like greit sci-fi eller action-thrillere som klassikere. Kan liksom ikke helt roe meg i et mønster, men det er vel meg i et nøtteskall vil jeg tro. Interessant å se hvor mange som faktisk liker Steinbeck nå når jeg først har oppdaget ham. Kanskje jeg ikke måtte bli "moden" først, kanskje jeg rett og slett bare er treig..? Hrmf... Men ok, jeg har ihvertfall mye godt tilgode av den grunn!

      Slett
  9. Så flott skrevet om en nydelig bok! Jeg leste boken i fjor sommer, og den var også mitt første møte med Steinbeck. Min utgave hadde et veldig fint etterord om Steinbeck og boken som jeg skrev litt om her:

    https://linesbibliotek.wordpress.com/category/john-steinbeck-om-mus-og-menn/

    Det jeg likte så godt med boken var Steinbecks ømhet for de fattige og saktmodige sjelene med store drømmer de aldri vil nå. En amerikansk blogger jeg følger kritiserer ham for å skrive sosialistiske manifest, men jeg synes nå heller at han har en utmerket rettferdighetssans, jeg da;-) Lesesirkelen var svært begeistret for Vredens druer da de leste den i august (jeg rakk det ikke, som vanlig), så det blir neste Steinbeck-roman jeg kaster meg over. Øst for Eden har jeg bare hørt fantastiske ting om, så her har vi mye å glede oss til, Marianne! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lest innlegget ditt og ser vi sitter med samme inntrykket, nydelig bok veldig godt skrevet. Interessant det du nevner med skuespill.. jeg satt også og tenkte samme tanken da jeg leste boka :) Steinbeck klarer å skape den vare stemningen som jeg syns historien fortjener, og slutten var enda mer tragisk enn jeg fryktet. Men likevel god, og jeg vet du forstår hva jeg mener. Jeg hadde dessverre ikke hektet meg på lesesirkelen i august, så jeg fikk ikke med meg Vredens Druer. Den skal definitivt leses, og jeg skal ikke lese noen innlegg fra lesesirkelen før etter jeg selv har lest boka. Her skal jeg gå inn med åpent sinn. Gleder meg igrunnen stort! Øst for Eden har også havnet på lista mi. Det er en herlig følelse å vite at jeg har utrolig mange gode uleste bøker foran meg! :D

      Slett
  10. Nesten fint å se at det finnes andre som ennå ikke har lest den (selv om du jo nå HAR lest den, æsj). Basert på innlegget og kommentarene ser jeg at jeg bare har en ting å gjøre; løpe til biblioteket. Jeg har ikke lest noe av Steinbeck ennå, og tror jeg starter med denne (siden den er så kort (hysj hysj)).

    SvarSlett
    Svar
    1. (hysj..derforjegogsåstartetmeddenne..;) Kan definitivt anbefale et biblioteksbesøk ene og alene for Mus-og-Menn boka. Ualminnelig god! Neste jeg leser av Steinbeck er The Pearl, både fordi den også nettopp fant veien til bokhylla mi - (og fordi den er like tjukk :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)