lørdag 15. september 2012

Bokomtale - "Trader of Secrets" av Steve Martini

Action/Thriller(?)
Huttetu - elende vil ingen ende ta... Hva er det med meg og bøker for tiden? Der jeg tidligere leste mange gode bøker med noen mindre interessante innimellom så har jeg nå kommet i en dårlig stim når det gjelder valg av (for meg) ukjente forfattere. Denne boka er intet unntak!


Først litt om boka

Forsvarsadvokat Paul Madriani finner seg involvert i en sak som inkluderer en rasende drapsmann som har forsøkt å ta livet av både Paul selv, hans partner samt hans egen datter Sarah. Sentralt i historien befinner det seg også to savnede vitenskapsmenn fra NASA som sitter på programvaren til et våpen som kan få alvorlige konsekvenser for verdensfreden. Paul jakter på Liquida (drapsmannen), Liquida står i ledtog med de to vitenskapsmennene, skumle menn ønsker å kjøpe dommedags- programvaren, noen dør og verden reddes. The end!


Hva mener jeg?

Boka kunne vært skrevet på noen få linjer. Se avsnittet over... Hjelpes og trøste så lite troverdig denne boka var. Et par forsvarsadvokater som har bakgrunn fra rettssalen blir plutselig feltagenter og bryner seg mot profesjonelle leiemordere og internasjonale terrorister -  og fikser brasene? Snakker meg om å strekke troverdigheten over alle støvleskaft (jepp, egendefinert uttrykk ;o) og undervurdere leserne! Ingen av karakterene oppfører seg i nærheten av noe som kunne vært reellt. Eneste troverdige "karakteren" oppi det hele er faktisk hunden til Sarah. Der var det ihvertfall et gjenkjennelig reaksjonsmønster! Resten faller helt gjennom.

Steve Martini
Og dialogene da.. Spesielt de sannsynligvis påtenkt morsomme og sassy kommentarene til Paul's kjæreste. Aldersmessig er hun nok mellom 30-40, men prater som en tenåring mesteparten av tiden. Snakker om å irritere vettet av meg som leser. Platt. Idiotisk. Tanketomme fyll-kommentarer som det går 14 av på dusinet. Jeg trakk ikke på smilebåndet en eneste gang. Og i bakhodet kvernet hele tiden - dette er forsvarsadvokater ute i felten! De hører hjemme i en rettssal! Baahh...

Vi følger 3-4 grupper med mennesker gjennom boka. Historien er skrevet i fortid. Bortsett fra avsnittene om Paul Madriani. De er av en forunderlig ukjent årsak skrevet i første person, presens! Dette kunne kanskje ha vært et fungerende virkemiddel - i en annen bok og en annen sjanger - kanskje. I denne boka gir det ingen mening, og det bryter opp flyten i språket. I det store og hele får det meg kun til å tenke "å nei - nå er vi tilbake hos Madriani & Co igjen og nok en passiar med vås"... La de som kan action og thrillere skrive action og thrillere. Martini burde gå inn i seg selv og peke ut en ny retning for hans lead character Paul Madriani. Og fremfor alt så burde Paul bytte ut kjæresten - fortere enn svint! Nei dette fristet ikke til nærmere bekjentskap!


Hvor på treet?

Den ble (utrolig nok) fullført, for det får boka

av 5, og da er jeg grei!



Kilde: Egen e-bok
Antall sider i bokformat: 575
Forlag: Amazon Digital Services, Inc.
Språk: Engelsk
ASIN: B004LLIHXQ



Nydelige rosa "villplanter" - Jeg er ingen botaniker ;-)


.

2 kommentarer:

  1. Takker, og noterer meg at den ikke er noe å skaffe seg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nope - dette var bortkastet tid. Fordelen med slike bøker innimellom er at man setter stor pris på de gode perlene når de dukker opp. Aldri så galt osv ;o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)