mandag 17. september 2012

Bokomtale - "Mamma er en countrysang" av Cathrine Evelid

Kul tittel, svært gjenkjennelig miljø, ikke fullført... - og med et sidespark til kommentarer fra bokbloggertreffet når det gjelder snillisme blant bokbloggerne... :-)

Litt om innholdet - (sakset fra Aschehoug - straffen fordi jeg ikke klarte fullføre...)

"Gry vokser opp på en gård på Jæren der alle er nøysomme og gudfryktige. Seksten år gammel får hun barn med Terje. De flytter til oljeboomens Stavanger på 80-tallet der pengene yngler og utelivet florerer. Terje er Nordsjødykker og gitarspillende midtpunkt i vennegjengen. Sønnen Stig vokser opp som enebarn. Gry er ansatt som servitør på Grillen, og Stig er ofte med henne på arbeid. Han ser og hører mer enn han forstår, men han oppfatter at morens høyeste ønske er å synge inn reklamejingel på nærradio, og at jobben til Terje er farlig."


Hva mener jeg?

Denne boken gav meg lite. Jeg syns ikke språket var særlig bra, jeg fikk ikke noe forhold til karakterene og historien gikk ingen vei. Man forventer en utvikling i ene eller andre retningen, men den fant jeg ikke her. Paradoksalt nok så hoppet jeg over ca. 100 sider midt på og leste slutten. Det var som om de 100 sidene aldri hadde eksistert. Jeg mistet mer eller mindre ingenting. Det sier vel litt, synes jeg.

Cathrine Evelid
I utgangspunktet var jeg nysgjerrig på boka, for jeg er født og oppvokst i Stavanger på historiens tidspunkt. Jeg kjenner "oljå" og oljeeventyret, utestedene som beskrives og området Gry, Terje og Stig lever i. Jeg har flere gode barndommsminner fra ei hytte på Ogna hvor moren til Gry bor. Alt lå til rette for at dette skulle bli et hyggelig møte med forgangen æra og kjente steder. Likevel klarte ikke historien engasjere meg. Dessverre. Jeg måtte legge boka fra meg før den var ferdiglest.

Jeg må få lov å referere omtalen av boka fra tre forskjellige aviser, postet på Aschehoug sin bokside. Årsaken er at disse virkelig fikk meg til å gå i meg selv. Hva i all verden er det jeg ikke har forstått? Er jeg fullstendig av hengslene når det gjelder hva som er litterære kvaliteter? Bør jeg avgå som bokblogger når jeg overhode ikke er enig i anerkjente anmelderes ros og hylning av denne boka? Følgende var å lese:

"Hver klisjé er blankpolert og gripende, som om countrysjangeren og skillingsvisen ble født på nytt av denne oppsiktsvekkende, solide forfatterdebutanten. (...) Språket her er fullt av henvisninger til nettopp slike hjertesmerte-viser, men forblir både lavmælt og spektakulært, med nyskapte og besnærende metaforer og bilder."
May Grethe Lerum, VG (terningkast 6)

"Perspektivet er glitrende godt gjennomført. Fortelleren skaper originale språklige bilder. (...) Cathrine Evelid har skapt en rik roman, original i gjennomføringen, og absolutt verd å lese enten en liker country eller ei."
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen (terningkast 5)

"Fin blanding av ekte åttitallsk tidskoloritt og universell barndomsfrykt i en debutroman der helheten er like god som tittelen."
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

Jeg kan ikke være mer uenig. Jeg finner klisjeene som klisjeer. Jeg syns språket er dårlig, ikke spektakulært, men med flere gramatiske feil. Der romanen blir betegnet som rik syns jeg den virker rimelig platt. Det ER en blanding av åttitalls tidskoloritt og barndomsfrykt, men jeg finner den ikke besnærende. Det registreres også at flere bokbloggere med meg sitter igjen med samme følelsen. Ref. for eksempel bloggen Sukkerrør sin omtale HER  og Kasiopeiias omtale HER med begges påfølgende kommentarer. Var jeg noen gang i tvil om at bokbloggerne hadde livets rett tidligere, så vil jeg med dette innlegget understreke en gang for alle at vi - uansett kvalitet på skrift, språk, design og uttrykk i blogginnleggene våre - er med på å balansere inntrykkene av bøker. Jeg sier overhode IKKE at VG, Fædrelandsvennen og Dagsavisens bokanmeldere er helt på jordet og tar feil - absolutt ikke! Jeg sier bare at det kan finnes flere - ofte sjokkerende ulike - oppfattelser av en og samme bok, og de bør også komme "på trykk"! Her er vi bokbloggere i posisjon til å bidra med vårt. Og jeg vil også med dette understreke, at bokbloggere - om vi mottar gratis leseeksemplar eller ei - ikke går av veien for å si akkurat det vi mener..


Hvor på treet?

I og med at jeg ikke klarte å fullføre boka får den ikke mer enn

av 5


Kilde: fått fra Aschehoug som leseksemplar
Ant. sider: 329
Språk: Norsk
Innbinding: Innbundet
ISBN:  9788203352065
Utgitt: 2012




Puselusa som liten, det er lenge siden det - 9 år!

.

10 kommentarer:

  1. Her kom vel du til samme konklusjon som meg, jeg leste den heller ikke ferdig men valgte å gi den vekk for å få den fortest mulig ut av huset. Jeg fikk heller ikke kontakt med noen av personene i boken og ga opp etter ca 50 sider.Jeg så ikke helt hva som var så fantaktisk med denne. Eneste positive var referansene til musikken men det var det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Beathe,
      Ja musikkreferansene var noe for seg. Enig! Ihvertfall i startfasen av boka. Jeg gikk imidlertid lei disse også veldig kjapt. Men slik er det vel. Noen bøker liker man, andre faller bare ikke i smak.

      Slett
  2. Å nei så dumt! Denne boken hadde jeg gledet meg litt til. Så for meg at den kunne være litt lignende "Stavanger-triologien" til Arild Rein. Nå vet jeg ikke om jeg gidder bruke penger på den.
    Elsker bøker med handling fra distriktet egentlig. Men jeg vet ikke helt om dette likevel er noe for meg.

    Liker forøvrig måten du skriver dine omtaler på. Du legger liksom ingenting imellom og det liker jeg godt. Du virker veldig ærlig i dine omtaler, og nettopp av den grunn er det jeg vil "skippe" denne boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Karete! Ja ærlig er jeg, kanskje litt for ærlig av og til - jeg kan ofte virke noe krass når jeg virkelig ikke liker noe. Men sånn er jeg da, ufiltrert ;o) Kanskje jeg ble litt lei nettopp fordi jeg også hadde gledet meg til å lese om Stavanger på 80-tallet. Min favoritt ungdomsperiode! Likte veldig godt "Mannen som elsket Yngve" nettopp av samme årsak, og hadde nok den boka i bakhodet da jeg takket ja fra Aschehoug. Selv om jeg er ærlig ang. boka så kan det jo likevel være at du liker den! Den har fått gode terningkast fra flere andre! Noterer meg imidlertid at de kritikerne jeg har tatt med i blogginnlegget ikke er fra Stavanger noen av dem (med mindre de har emigrert fra denne fantastiske byen ;o) så det kan jo være at "utenforstående" ikke har samme forventningen som jeg hadde. Det endrer imidlertid ikke på språket, oppbygningen og mangel på driv i handling...

      Slett
    2. Hmm, tenker jeg bare lar det være for nå ;-) Muligens jeg skaffer meg boka dersom den kommer på mammut eller noe.

      Gerd Elin Stava Sandve er riktig nok ikke fra Stavanger, men jeg trodde hun var fra Bryne? Hun er i hvert fall fra distriktet og i forholdsvis riktig aldersgruppe så jeg så for meg at hun hadde "de riktige" lokale forutsetningene for å like boka (puh! lang setning).

      Slett
    3. Var jeg ikke klar over! Humm.. Vel, da er vi vel igrunnen bare uenige - litteraturkritikerne og jei :o)

      Slett
  3. Godt å se vi er flere som ikke falt for denne boken. Ikke alle kan like alt, får vi "trøste" oss med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig enig! Og det hadde jo vært litt trist også - at alle liker alt, mener jeg. Da ville verden blitt riktig så kjedelig :-)

      Slett
  4. Bedre sent enn aldri, nå har også jeg lest denne etter å ha lastet den direkte ned til Kindle fra ukas tilbud på Aschehoug.
    Nå er ikke jeg så språkkyndig og analyserende, men jeg likte boka jeg.
    Jeg ble kjent med de ulike karakterene på en fin måte synes jeg. De ble for meg levende og på mange måter gjenkjennende. Handlingen engasjerte meg, selv om jeg flere ganger ønsket å gå mer i dybden. Som første bok på lang tid leste jeg den på 2 dager uten å sovne, det i seg selv sier mye for meg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det som er det fantastisk flotte med litteraturen! Variasjonen, og at det finnes en rekke bøker der ute - for enhver smak. Nå kom nettopp Evelid ut med ny roman - Dinglen og Ramona - som er en familiekrønike fra sørvestlandet. Anbefaler deg å sjekke denne ut om du likte Countrysang :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)