onsdag 19. september 2012

Hele Rogaland leser - samme (gratis)bok!



Prosjektet Hele Rogaland leser er et samarbeid mellom Sølvberget, Stavanger kulturhus, Rogaland fylkeskommune, LO Rogaland og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Hele Rogaland leser er på vei inn i sitt fjerde år. Det startet som et rent Stavanger-prosjekt i 2008 som en del av Gjestfrihetens kunster på Sølvberget, Stavanger kulturhus. Med bakgrunn i suksessen med "Hele byen leser" gjorde man i 2010 prosjektet regionalt. Målet med prosjektet er å gi befolkningen i Rogaland en felles leseopplevelse og øke interessen for litteratur.

Når det gjelder kriteriene før bøker så bør disse ha muligheten til å nå et stort publikum, de skal ha litterære kvaliteter samtidig som de tar opp aktuelle og viktige spørsmål.


For 2012 ble det diktsamlingen "Utvalgte dikt" av Kolbein Falkeid 

Jeg var innom biblioteket i Stavanger igår og plukket med meg boken. Jeg kom ikke lenger enn KULT.kafeen på Kulturhuset før jeg satte meg ned og begynte å bla. I utgangspunktet er jeg ikke den som leser mest lyrikk, men så liker jeg å utfordre meg selv iblant :-)

Og konklusjonen? Denne var jammen ikke så verst! Faktisk riktig så bra! Jeg drister meg ikke til å gi noen stjerner til boka. Til det er jeg for lite bevandret i lyrikkens verden.

Diktene er samlet fra over 20 diktsamlinger som spenner seg fra 1962 - 2003. Diktene er hverdagslige og underfundige, tankevekkende og dype. Enkelte er såre, få er morsomme. Felles for dem alle er at de er reflekterte. Dette er en diktsamling som favner bredt, og det må en slik utgivelse - som faktisk er en gave - være for å bli lest.

Kolbein Falkeid's diktsamling kan plukkes opp GRATIS på bla. Kulturhuset i Stavanger og biblioteket i Sandnes (takk for Sandnes-info, Elida). Hvorfor ikke skaffe deg en du også?



En fugl i hånden... fra våren som var :-)


.

8 kommentarer:

  1. For et fantastisk lese-prosjekt! Dere er virkelig heldige som faktisk FÅR en slik gave :) Og du; for et nydelig fugle-bilde du har satt i innlegget!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Leseprosjektet er litt spesielt, og om ikke alle 4 bøkene har vært like spennende så har samtlige favnet nokså bredt. Første boka var også veldig lokal, om en kjent Stavanger-familie's historie fra 1889-1922
      Når det gjelder fuglen så hadde den (ungfugl av året, tror jeg) krasjet i stuevinduet vårt og havnet på terrassen. Den var noe ør, så samboeren min fikk plukket den opp og jeg fikk tatt et bilde av den før den etterhvert fløy sin vei. Helt rene vinduer er ikke et sjakktrekk når unge fugler nettopp har lært å fly :o)

      Slett
  2. Eg plukka opp min utgave på biblioteket i Sandnes, men har ikkje rukket å lese den ennå. Utfordringer er bra, og lyrikk kan ikkje skade ein ivrig bokleser:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i - overhode ikke skadelig! ;o) Leste mer lyrikk da jeg var yngre, Inger Hagerup og Jan Erik Vold var favoritter. Men med årene har dikt havnet litt i bakleksa. Fikk lyst å ta fram gamle favoritter igjen etter Falkeid!

      Slett
  3. Så kjekt det ble Falkeid i år. I fjor stod jeg over, men har ellers likt de andre bøkene. Hadde helt "dilla" på Risa en stund, syntes det var på tide de dro frem Kielland og ble veldig glad for å bekjentskapet med Arild Rein.
    Med andre ord, som Rogalending er dette et av årets høydepunkt for meg :)

    Kanskje de skulle latt hele Rogaland lese e-bøker neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Ja det hadde vært noe :D
      Fikk min mor introdusert til bøkenes verden igjen etter et langt opphold med å gi henne M. Kanne&Sønn. Hun fikk også helt dilla, og har fortsatt å lese. Det har absolutt noe for seg! Nå har jeg planer om å gi henne diktsamlingen til Falkeid - ei bok hun garantert ikke hadde plukket opp på egenhånd, men det er rart med det - ei bok man får og "alle" leser blir det litt nysgjerrighet rundt.

      Slett
  4. Boken kan plukkes opp på alle folkebibliotek i Rogaland, og lydboken kan høres fritt på Ordflyt.no ut oktober.

    Bjørn, Gjesdal folkebibliotek

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)