fredag 7. september 2012

Nytt Kindle lesebrett annonsert :-)

Det mye omtalte nye lesebrettet fra Amazon er nå annonsert. Mangt er spekulert - men hva ble egentlig resultatet? Farge e-inc? Frontlys? Har de praktiske bla frem/tilbake knappene returnert i denne nye versjonen?

Her er link til Amazon sin egen skryteside. Navnet på det nye barnet ble... *trommehvirvel*

Kindle Paperwhite - HER :-)

Read and enjoy!

(..og de av dere som sjekket bloggen min tidligere idag ser denne bloggposten på ny - jeg har hatt store problemer med Google og Blogger idag, derfor falt det opprinnelige blogginnlegget ut..)




.

27 kommentarer:

  1. Å, godt å se at det ikke var meg det var noe galt med :-o men at innlegget var borte. hihihi
    Er veldig glad i nye duppedingser, men føler meg ikke helt sikker på denne her. Større oppløsning er jo bra, men hvit og med lys? Jeg bruker allerede dempet kontrast på min Kindle nå for at det ikke skal være for skarpt.
    Uansett, blir spennende å høre hva brukere mener etter hvert.
    Jeg føler at for meg er tiden inne for å droppe Kindle. Jeg leser bare bøker på norsk og vil nå prøve Digitalbok.no sitt nye brett. Det ligner jo min Kindle Keyboard men i stedet for å handle rett fra Amazon kan jeg her handle rett fra digitalbok.no. Det jeg er mest skeptisk til med dette er at det har vært annonsert lenge men tatt lang tid, er det allerede utgått på dato? Vel, jeg hopper i det og prøver. Blir jeg fornøyd selger jeg min Kindle Keyboard.
    Ha en fin lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.. nei igår var det nok Google som spilte meg et par puss :-)
      Jeg lurer også litt på hvordan det nye brettet blir mht hvitheten. Jeg syns Kindle Keyboard/Touch har vært helt perfekte med kontrast og bakgrunnslyshet. Skal bli spennende å se! Skal til USA senere i høst, og da skal jeg jammen ta en titt på det!
      Leser du i all hovedsak norske bøker så ville jeg vel også vurdert Digitalbok sitt brett. Nå har jeg riktignok aldri sett det live, men er e-inc skjermen på nivå med Kindle Keyboard så gjør det jo ingenting om det er "litt" gammelt!
      Skal bli interessant å høre hva du mener :-)
      En fin lørdag til deg også!

      Slett
  2. I dag mottok jeg Digitalbok sitt lesebrett, for en gedigen skuffelse. Kvaliteten virker simpel og skjør, alt virker tregt og hakkete. Dette var ikke verd prisen sin nei, så her blir det retur og fortsatt Kindlebrettet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm! Jeg er litt overrasket, men ikke sjokkert. Kindle-brettene (og Nook-brettene til Barnes&Noble som dessverre ikke selges til Europa)har meget god kvalitet. Jeg håpte at Digitalbok sitt brett kunne konkurrere slik at vi fikk et "norsk" alternativ til en Kindle. Jeg forstår at så ikke er tilfelle.

      Takk for at du delte informasjonen med deg!! Slike kommentarer er gull verdt! Godt du kan returnere det da, og at du faktisk har et lesebrett som du liker :-) Man blir nok "borskjemt" med Kindle-kvaliteten ja...

      Slett
    2. Inger - da jeg har/hadde planer om å kjøpe Digitalbok sitt lesebrett til min mor som julegave håper jeg du skrriver noe mer om erfaringer og problemer på bloggen din (?) om dette. Jeg har lite lyst å gjøre et bom-gavekjøp!

      Slett
  3. Jeg forventet lite av de nye Kindle-brettene, da jeg egentlig er svært fornøyd med mitt Kindle 3rd gen tastatur-lesebrett. Iallefall siden jeg har sånt fancy gelaskin på det med PHOENIX (Jean Grey) fra X-men, og det ikke er mulig å få tak i lenger! MEN - tilbake til lesebrettet... jeg synes faktisk de nye ser ganske spennende ut, spesielt på grunn av lyset i skjermen. Det er i seg selv noe jeg finner overraskende, siden jeg er veldig fornøyd med lesebrettet jeg -har-. Det er vel noe med det at jeg er lei å prøve å feste leselys på kindle-brettet (de detter av...). Godt mulig det blir nytt lesebrett på meg etterhvert, men jeg skal nok bruke iallefall 5-6 måneder på å tenke grundig igjennom om litt belysning er verdt det for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert lurt å gå i tenkeboksen! Det absolutt beste lesebrettet jeg har hatt er Kindle Keyboard, selv om jeg nå sitter med Kindle Touch (i all hovedsak fordi jeg liker å følge med på Kindle-fronten, og skriver om disse brettene). Angrer ikke på Touch kjøpet, men KK var faktisk bedre - for meg pga bla-knappene på sidene. Det med frontlys er et spennende tillegg, men når sant skal sies så har jeg ikke hatt behov for lyset sålangt. Jeg har et eksternt lys som kan klipses på coveret (fra Oberon Design). Det sitter fjellstøtt faktisk, men behovet har ennå ikke vist seg. Tror jeg har brukt det én gang, men det var bare fordi jeg ville - ikke måtte. Jeg kommer nok til å ta en titt på det nye brettet, men kjenner at jeg nok ikke kommer til å være først i køen på kjøpefronten.

      Et alternativ til Digitalbok sitt lesebrett er Sony sin variant. Det leser norske e-bøker direkte og er nok mer solid enn det det høres ut som Digitalbok sitt er. Bare et tips :o)

      Slett
  4. Hei, vet du når eller hvordan det blir mulig å kjøpe den nye Kindle Paperwhite fra Norge? Prøvde nettopp å forhåndsbestille, men ser ikke ut som det er mulig siden jeg har norsk adresse..

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan! Det er korrekt at det ennå ikke er mulig å forhåndsbestille den nye Paperwhite utenfor USA. Det er - såvidt jeg har lest - pga. den store etterspørselen. Det samme skjedde med Kindle Touch, som ikke var tilgjengelig internasjonalt før 5-6 måneder etter den ble sluppet i Statene. På Kindle forum leser jeg at Kindle Paperwhite international "have an "indefinite" ETA" (Estimated Time of Arrival). Dessverre. Ryktene sier følgende om Kindle Paperwhite - og det er det eneste jeg vet foreløpig (fra The Digital Reader):

      http://www.the-digital-reader.com/2012/09/13/kindle-paperwhite-wont-go-international-until-2013-likely-due-to-supply-issues/#.UFmPulFPJl4

      Slett
    2. En enkel måte å komme forbi problemet er å opprette en konto hos JetCarrier.com. Det koster ikke noe. Da får du en amerikansk adresse og JetCarrier sender varene til deg (du må da betale frakt med båt eller fly).

      Det er en smart ordning. Spesielt fordi Kindle ofte selges billigere med "Special offer" kun for US-adresser.

      Slett
    3. Takk for svar! Ja, jeg googlet problemet og Jetcarrier dukket opp med både positive og negative omtaler.. Har du Morten brukt Jetcarrier med gode erfaringer?

      Vurderer sterkt å bestille via Jetcarrier :)

      Slett
    4. Jepp. Har brukt Jetcarrier på de 3 stk Kindle jeg har kjøpt. Velger man sjøfrakt tar det ca 1 måned fra bestilling til varen er i postkassa, men det lønner seg og du får kjøpt det som kun selges på det amerikanske marked. Ingen fare eller problem med Jetcarrier.com. Bare gode erfaringer. Du kan også følge varen via nett så du ser hvor langt den er kommet. Anbefales!

      Slett
    5. Heisan Morten,
      Godt å høre at du har vært fornøyd med Jetcarrier. Jeg har også lest ymse om disse i begge retninger, og da er det greit å vite at noen faktisk også er veldig fornøyde! Det hadde vært spennende, Jarle, om du gav lyd fra deg etter du eventuelt har bestilt via Jetcarrier. Det er et godt tips til utålmodige Kindle eiere :o)

      Slett
  5. Jeg bestilte Kindle Paperwhite for 4-5 dager siden til adressen som Jetcarrier oppgav. Pga stor etterspørsel, er tidligste dato den blir sendt 20. oktober, skal vere levert til min Jetcarrier adresse i New Jersey senest 24. okt :)

    Når Paperwhite`en blir sendt fra Amazon mottar jeg sendingsnr og info på mail fra dem. Da lager jeg en bestilling på Jetcarrier der jeg legger inn sendingsnr o.l. fra Amazon, så skal jeg i teorien motta pakken i slutten av oktober om jeg velger flyfrakt. Håper det funker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg krysser fingrene for deg! Gi lyd når den ankommer!!
      Selv sender jeg sambo'en til USA på jobb, med en ekstrajobb på lista - nemlig å sjekke ut Kindle Paperwhite :o)

      Slett
  6. Hei igjen! :)

    Tenkte jeg skulle si at nå har jeg fått min nye Paperwhite i posten, kjempefornøyd! Den ble sendt fra Amazon til min amerikanske Jetcarrier adresse forrige mandag, så gikk overraskande smertefritt å bestille via Jetcarrier. Fra Jetcarrier mottok pakken i New Jersey til den ble levert til meg i Bergen tok det bare 6 dager og kostet kun 200kr i frakt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! :o) Grattis med ny Kindle! Frakten var det ingenting å si på, den var jo billig!!

      Slett
    2. Hei.

      Jeg vil takke Jarle for et godt tips og deg for en flott blogg :)

      Jeg har bestilt Paperwhite og den befinner seg, i følge Amazon, i nærheten av "min" adresse hos Jetcarrier i USA. Det er jo omtrent umulig å finne ut om/når denne blir markedsført i norge.

      Jeg kan jo gjøre som Jarle og oppdatere mine erfaringer med denne løsningen. Går alt etter planen, bør den være her hos meg i løpet av neste uke. Gleder meg som en unge :)

      Slett
    3. Grattis med ny Kindle - veldig snart :o) Jeg selv får meg en Paperwhite i begynnelsen av februar og ser fram til det. Sambo'en skal til USA igjen og da blir det en med hjem på lasset. Jeg får se om jeg beholder Paperwhite'en eller Touch'en etter jeg har fått testet dingsen. Er veldig glad i Touch'en min, nemlig.
      Jetcarrier er en super idé, og hadde jeg vært i beit for lesebrett så hadde jeg brukt dem allerede. Kjekt å høre at det fungerer! Skal presisere det på testen jeg kommer til å legge ut av Kindle Paperwhite. Lykke til med lesebrettet! Håper det svarer til forventningene, og litt til :o)

      Slett
    4. Hurra!

      Takk for det! Igår kom nemlig Kindle Paperwhite i hus :D :D

      Jeg må si den svarte til forventningene og litt til! Det var en raskt innføring når jeg skrudde den på og den var allerede registrert til min amazon-konto. Veldig bra oppløsning, sidene oppdaterte raskt og touch-skjermen reagerte faktisk utrolig raskt(til e ink å være, riktignok). Jeg har sett endel reviews på den, hvor det er endel klager på lyset i skjermen, men jeg kan ikke si at det plaget meg noe. Ser for meg mange timer med leseglede på denne dingsen!

      Jetcarrier fungerte supert. Frakten kom på 175 + 45 i forsikring(valgfritt) og de ordner fortolling av varen, som de baker inn i totalsummen(selv om jeg gjerne skulle sett at det var momsfritak på lesebrett som med bøker!).

      Slett
    5. Heisan, og grattis med nytt brett :o) Ser av entusiasmen at den traff midt i blinken! Så kjekt da. Jeg garanterer deg at du har mange timer leseglede foran deg!

      Takk for info ang kostnader på JetCarrier! Jeg er enig med deg i at det skulle bare mangle at det var momsfritak på både lesebrett og ebøker!!! Det er der en helt skrullete idé! Jeg forstår poenget med moms på programvare som man kjøper på nett, men e-bøker? Beats me! Sambo'en reiser nå til USA i slutten av januar og tar med en Paperwhite tilbake til meg også. Jeg får se om jeg bytter ut Kindle Touch med denne. Noe usikker der. Vi får se.

      Enjoy! :o)

      Slett
  7. I dag fikk jeg lov til å bestille Paperwhite til norsk adresse! Gleder meg som en lite unge til den ankommer heimen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan, hvilken forhandler var det du bestilte fra da? Grattis med Paperwhite! Min kommer hjem neste uke, med sambo'en som reiser til Houston :o)

      Slett
  8. Rett fra Amazon sin internasjonale sjappe. så den er nå på vei over atlanteren. Forventet levering på tirsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilken Amazon internasjonale? Kunne du sendt meg linken?

      Slett
  9. http://www.amazon.com/gp/product/B007OZO03M/ I boksen important iformation så setter du norge som land det skal shippes til. og hey presto. Min Paperwhite er allerede i Tyskland. Estimert levering påtirsdag. Gleder meg mer og mer

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)