lørdag 8. september 2012

Bokomtale - "Bitter Harvest" av Michael R. Hicks

Ny thriller og bok 2 i den utrolig spennende trilogien fra Hicks som går på emnet genmodifisert mat gis nå ut i september. Jeg har igjen fått gleden av å være med på editeringsarbeidet, og omtalen min er nok rimelig preget av at dette er en av favorittforfatterne mine. Men det er han også av en grunn!

Omtalen min av bok 1 - "Season of the Harvest" finner du HER.

Gratis utgave av bok 1 - "Season of the Harvest" finner du HER. Gå ikke glipp av denne!!!


Litt om innholdet i Bitter Harvest

Ett år er gått siden hendelsen i Sutter Buttes. Jack Dawson og Naomi Perrault har feilet i sin søken etter den manglende sekken med dødelig New Horizon såkorn og blir derfor oppsagt. Det hemmelige byrået som ble etablert under President Curtis for å studere de fryktelige Harvesters blir i samme slengen nedlagt.

Den strenge kontrollen av bioteknologi- og genforskning som ble innført av President Curtis blir opphevet av den nye Presidenten, og Naomi rekrutteres av en milliardær i den farmasøytiske industrien som vil at hun skal fortsette sitt opprinnelige arbeid med å utvikle et mat-basert leveransesystem for vaksiner. Uten en annen jobb i sikte takker hun ja, og til å begynne med er hun overbegeistret. Det endrer seg imidlertid fort når hun finner ut at hennes nye kollegaer har gjort mye større fremskritt enn skulle vært mulig, med mindre de har eksempler av de dødelige New Horizon såkornene å forske på.

Samtidig som Naomi blir konfrontert med den fryktelige oppdagelsen i Los Angeles er Jack på vei til India for å finne ut hva som har hendt med deres tidligere kollega Dr. Vijay Chidambaram, en av Earth Defence Society forskerne som returnerte til hjemlandet da organisasjonen de jobbet i ble nedlagt. Vijay ble kjørt ned av en ukjent bilfører og svever mellom liv og død, men peker Jack i retning av en fjerntliggende landsby hvor han oppdager en skremmende hemmelighet. I Russland blir Kaptein Sergei Mikhailov og hans menn sendt på et oppdrag i sentrum av landets kornbelte for å finne ut hva som har skjedd på en fabrikk der. Samtlige mennesker er forsvunnet derfra uten spor.

Ingen av dem forstår det virkelige omfanget av skrekkscenarioet som er iferd med å bryte ut over hele kloden - et mareritt som de muligens ikke er i stand til å stoppe.


Min evaluering

Michael R. Hicks
Jeg rett og slett digget bok nr. 1 i denne serien. Jeg var noe usikker på om en thriller rundt emnet genmodifisert mat skulle være noe. Der ble jeg veldig positivt overrasket! Bok nr. 1 i serien står egentlig på egne bein. Jeg var ikke klar over at Hicks planla en trilogi på tidspunktet bok 1 kom ut. "Bitter Harvest" kom derfor som en skikkelig positiv overraskelse da han kontaktet meg for å høre om jeg var klar for nok en editeringsoppgave.

"Bitter Harvest" er minst like god som "Season of the Harvest" - som fikk en klokkeklar 5'er av meg! Jeg ville nok ha lest "Season of the Harvest" først for å få hele historien, og da er det genialt at Hicks har lagt denne gratis ut på Amazon for en begrenset periode.

Tempoet i boka er om mulig enda høyere enn bok 1. Likevel beholder forfatteren realismen i fortellingen. Hvem vet egentlig hva som foregår i de svære farmasøytiske firmaene på kloden vår. Hvor mye forskning foregår som vi ikke kjenner til? Og ikke minst - hvor skremmende kan det ikke bli dersom forskningen som pågår i verden idag kommer ut av kontroll med resultater man ikke ante konturene av i utgangspunktet?

"Bitter Harvest" balanserer hårfint mellom realisme og fantasy. Det er en thriller/action bok som avslutter med en cliffhanger. Jeg kan ikke vente med å få bok 3 mellom hendene! "Bitter Harvest" er planlagt utgitt 14. september i år, og du kan notere interessen HER dersom du ønsker å få beskjed øyeblikket den er sluppet :-)  Happy Read!


Min rating

av 5 !!!


Kilde: råutkast av e-boka fått av Michael R. Hicks for editering
Omtale: godkjent av forfatteren før utgivelse :-)
Utgis: 14. september, 2012
Språk: Engelsk
ISBN: 9780984673087



Et av favorittreisemålene i Canada - nydelig "norsk" natur !!!


.

8 kommentarer:

  1. Jeg venter spent på denne, og nå gleder jeg meg enda mer. Jeg leste leste den første etter din anbefaling, og er nå blitt storfan av Hicks. Så mye at jeg nå snart er ferdig med Legend of the Sword ... hvem skulle trodd at en haug med bøker om krig i outer space kunne være så spennende ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bitter Harvest er vel verd å vente et par dager på :-) Kjekt å høre at jeg ikke er alene om å være norsk storfan av Hicks! Datt over ham ved en tilfeldighet på Amazon og har fulgt ham siden. Nå venter jeg bare på bok treeeee ;o)

      Slett
  2. Da er den lastet ned. Aldri hørt om forfatteren eller boka før, men gratis bøker liker vi jo...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er det bare å forsyne seg når man kan og dele informasjon om gledene :-)

      Slett
  3. Skjønner dette er bøker man må lese:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dyktig forfatter :-) Vel verdt et forsøk!

      Slett
  4. Og DER hadde man fylt på lesebrettet med enda en bok gitt. Takk for tips! Jeg har akkuratt lest en lignende ("Intervention"), blir spennende å finne ut hvor like/ulike de er i fortellerstil og historie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan var Intervention? Hvis god, hvem har skrevet? Jeg er sugen på nye forfatterbekjentskap - GODE sådanne ;o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)