søndag 16. september 2012

Bokomtale - "Redshirts" av John Scalzi

DER kom godboka :-) Etter godbok-tørke på "nye forfattere å bli kjent med"-fronten så fikk jeg endelig kloa i en skikkelig kul sci-fi variant av John Scalzi. Flere av dere kjenner nok forfatteren fra før, med hans serie "Old Man's War" som en eller annen blogger tidligere gjorde meg oppmerksom på hadde mye til felles med "Ender's Game" av Orson Scott Card. Jeg hadde, før nylig leste bok, ennå ikke fortært noe av Scalzi. Det ble et svært hyggelig, og spesielt, bekjentskap - av den positive sorten.


Først litt om boka

Fenrik Andrew Dahl er nettopp blitt tildelt jobb på stjerneskipet Intrepid, flaggskipet til Universal Union siden 2456. Dette er en prestisjestilling og Andrew er overbegeistret over i tillegg å få jobbe i stjerneskipets xenobiologi laboratorium. Livet kunne definitivt ikke vært bedre..inntil Andrew begynner å notere seg merkelige særegenheter med å være stasjonert ombord. a) Hver eneste utflukt til nye planeter ender opp med fatale konfrontasjoner med ukjente vesener. b) Skipets kaptein, dets vitenskapsoffisér og den flotte løytnant Kerensky ser alle tre ut for å unngå å bli drept - og - 3) Minimum én av de lavere rangerte medlemmene av mannskapet går alltid en tragisk død i møte...

Naturlig nok påvirker dette alle, og hver og en av mannskapet under dekk bruker masser av tid og energi på å unngå å bli plukket ut til besøk på nye planeter. En dag kommer imidlertid Andrew over infomasjon som totalt endrer hans egen og kollegaenes oppfatning av hva stjerneskipet Intrepid egentlig er. Og for å overleve må de gjøre noen skikkelig tidsreise-stunt for å ha en sjanse til å redde sine egne liv.


Hva mener jeg?

John Scalzi
Her får man definitivt ikke hva man forventer! Slike plot simpelten elsker jeg! Hva gjør det da at man leser til både 2 og 3 om natta? Handlingen har Redshirt-elementet fra Star Trek, men du trenger definitivt ikke være noen Star Trek fan for verken å like eller forstå boka! (Jeg er faktisk ikke...). Boka mikser sprø "hva/hvis" vitenskap med en god dose humor, og stiller spørsmålstegn med hva som er bra sci-fi TV-serier og ikke. Humoren i boka er intelligent, og enkelte eksistensielle spørsmål som stilles er rimelig dype. Dette kan kanskje i utgangspunktet virke som ei overfladisk sci-fi bok, men er det definitivt ikke.

Personkarakteristikkene er ikke særlig omfattende, men man forstår etterhvert hvorfor. Det ville ha vært en spoiler om de var. Et genialt virkemiddel, men som man ikke ser før over halvveis i boka. Forholdene mellom dem er likevel realistiske og troverdige, ihvertfall inntil et visst punkt. Det er vanskelig å skrive en omtale av boka når det skjer et så brutalt skifte godt over midtveis. Skiftet ligger i plottet, ikke i kvaliteten. Den blir, om mulig, enda bedre. Det viser bare hvor utrolig dyktig Scalzi er til å bruke forskjellige element som virkemiddel for å skrive en bok som virkelig sitter i pannebrasken i ettertid. Slutten av boka er utrolig nok ganske rørende. Det hadde jeg overhode ikke forventet. Og Scalzi klarer også den utfordringen, selv om resten av boka har vært en litt sprø, mental reise :-)

I etterordet til boka fant jeg ut at Scalzi har vært med-forfatter til TV-serien Stargate: Universe. En av mine favoritt sci-fi TV-serier. Jeg forstår nå hvorfor. Scalzi har en egen evne til å mikse humor og satire med dypere spørsmål og teologiske funderinger. Jeg har faktisk liggende serien "Old Man's War" i hylla. Neste gang jeg skal lese sci-fi tror jeg jammen det blir Scalzi all over again. Dette gav virkelig mersmak!


Hvor på treet?

Definitivt en god

av 5 !!!



Kilde: egen e-bok
Antall sider i papirformat: 320
Utgiver: Amazon Digital Services
Språk: Engelsk
Utgitt: 2012  
ISBN-13: 978-0765316998


Minner fra en solrik dag i Praha...


.

2 kommentarer:

  1. Jeg har lest den selv og er HELT ENIG! =D

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk :-) Godt jeg ikke er alene om å like småsære sci-fi bøker. Denne var bare gullgod! :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)