lørdag 22. september 2012

Skjør skjermkvalitet på Kindle Paperwhite?

Det har vært en del snakk rundt lesebrett med "frontlys" og kvaliteten på disse skjermene. Barnes & Noble's Nook Glowlight- versjon har etterhvert fått ganske mye pes pga dette. Det har nemlig vist seg at frontbelyste lesebrett-skjermer kan være ganske så skjøre. En fyr i Statene ved navn Hoffelder bestemte seg for å teste om dette var tilfelle. Han droppet derfor et vanlig nøkkelknippe fra ca. 5-6 cm høyde ned på en Nook Glowlight for å se hva som skjedde. Bildet som han postet viser dette resultatet:


Bildekilde: A Kindle World Blog - Nook Glowlight


Ut fra bildet er det enkelt å se hvor nøkkelknippet traff lesebrettet.. Ikke akkurat det kjekkeste resultatet! Ganske så mange Nook Glowlight eiere har bekreftet at de har opplevd akkurat samme problem med skjermen til og med når den har vært beskyttet! No good, spør du meg!!! Jeg må kunne forvente at lesebrettet mitt tåler en støyt!

Kindle Paperwhite har også frontbelyst skjerm, og ifølge testbrukere så er lyset veldig jevnt distribuert, behagelig for øyet og man ser igrunnen ikke lyskilden fra sidene. Men hva hjelper det om skjermen er skjør? Hoffelder bestemte seg for å gjøre samme test med andre lesebrett og skjermer, men denne gang droppet han nøkkelknippet fra ca. 13-15 cm ned på følgende enheter: Asus Transformer, Samsung Galaxy Tab, Kindle DX, Innosoul Android tablet og Kindle Touch. Resultatet? Ingen av disse fikk et eneste problem med skjermen i etterkant av forsøket!

Amazon ble deretter kontaktet og spurt om de faktisk har testet skjermkvaliteten på den nye Kindle Paperwhite på samme måte. Svaret fra en i Kindle Team'et var følgende:

"He said that the Paperwhite light-system layer (it has only 4 Led lights) is "strong" and can handle quite a bit.   I asked if they had done tests that involved dropping objects onto the screen of a Paperwhite, and he said that they had, and that it had survived all manner of drops onto the surface.  I asked him if they'd dropped anything heavy on it, and he said, yes, and mentioned a rather heavy "brass" object and that it survived that too."

Det må imidlertid sies at det ikke er garantert at Kindle Paperwhite tåler en slik test som ovennente. Men forhåpentligvis så ønsker Amazon å selge et fysisk sterkere skjermprodukt enn hva Nook Glowlight har vist seg å være sålangt.

Den som har lever får se :-)

Ovennevnte innlegg er fritt referert et lenger blogginnlegg fra A Kindle World Blog som du finner HER.



Herlig gammel trebåt på Malta



2 kommentarer:

  1. Hmmm, dette hadde jeg ikke tenkt på, skulle ønske han hadde fått testa Kindle sin også. Jeg lurer også på om dette lyset blir skarpt for øynene slik som nettbrettskjermer.
    Savner gode norske undersøkelser på lesebrett. Lurer litt på Sony sitt nyeste... men kanskje en er blitt bortskjemt med Kindlekvaliteten så alt annet virker billig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt hånden på Sony sitt forrige, som du kanskje har sett. Jeg holder fremdeles en veldig stor knapp på soliditeten til Kindle! Det eneste jeg sålangt har sett og prøvd som kan konkurrere med Amazon sine lesebrett er den vanlige Nook Simple Touch fra Barnes&Nobles. Det gir samme solide inntrykk rent fysisk. Glowlight-versjonen har jeg ikke verken sett eller prøvd.
      Jeg er også noe usikker på om lyset på frontbelyste skjermer blir slitsomt for øynene i lengden. Det fine med e-inc modellene syns jeg jo nettopp er den matte skjermen, uten lys og med gode kontraster. Som BOKA. Jeg gleder meg til å slå kloa i en Kindle Paperwhite og teste. For det MÅ jeg bare :o)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)