lørdag 15. september 2012

Nytt forlag dropper kopisperre

Slike headinger får meg til å hoppe i stolen og gni meg i hendene. Omsider er det fremgang å spore på e-bok fronten også i Norge. Enkelte forlag, som Aschehoug, lar forfatteren velge hva slags kopibeskyttelse (DRM) som skal brukes (interessant innlegg i bloggen til Eirik Newt august ifjor ang. Tom Egeland's valg her) og det nystartede Fair Forlag gjør nå det som jeg har ønsket alle norske forlag burde gjøre - de dropper kopisperren på e-bøkene sine! Mer info om det nyetablerte forlaget og deres meget bra holdninger til e-bøker og kopisperrer her. Slike forlag får min fulle støtte! Notér dere bak øret! Nå må vi bare satse på at forlaget får mange og interessante boktitler i assortementet sitt :o)

Med fokus på tilgjengelighet, fjerning av DRM på det "norske" e-pub formatet og en fornuftig holdning til pris så  har e-bok salget i Norge omsider muligheten for å kunne ta av med rakettfart fremover. Jeg gleder meg til fortsettelsen!


Rå sex ga ebok-gjennombrudd (fra digi.no)

For første gang i Norge (såvidt jeg vet) så har nå en e-bok overgått salget av papirbøker ved lansering. Man kan si hva man vil om "Fifty Shades of Grey", men faktum er at boka har knust alle e-bok rekorder. Ifølge Digi.no er prosentandelen eboksalg kontra papirsalg (ikke opplaget, men det som faktisk er solgt) to-sifret. "De siste tallene vi (Gyldendal) har viste at over halvparten av forlagets totale eboksalg så langt i år utgjøres av denne boka, og at forholdet mellom den elektroniske utgaven og papir-utgaven ligger på et nivå vi (Gyldendal) aldri har sett før. Det er svært høyt, sier Ibenholt som ikke kan fortelle hvor mange eksemplarer de har solgt så langt." Mer om det norske "Fifty Shades"-ebokfenomenet her.


Spennende bokblogger-treff i Oslo

Mens jeg sitter i senga og googler e-bok nyheter så er mine med-bokbloggere på bloggtreff i Oslo. Et treff jeg har gledet meg til i et halvt år som jeg ikke fikk anledning til å delta på likevel. Sykdom er no' sjit. Det blir garantert et interessant bokblogger-møte på Gyldendal-huset, og hoveddebatten vil gå på emnet "Bokbloggernes rolle i den norske litterære offentligheten". Spennende spennende! Jeg håper det vil komme et tilnærmet referat fra treffet slik at vi som ikke hadde anledning til å delta av forskjellige årsaker får med oss hovedpoengene fra dagen (og ikke minst kvelden! :o) Noen forskjellige tanker rundt emnet finner du hos Lines bibliotek og Beathesbokhylle. Uansett holdning er det et viktig tema som berøres. Jeg er spent på reaksjonene!




 .




4 kommentarer:

  1. Det var synd du ikke fikk vært med i dag, men vi får krysse fingrene for at suksessen gjentas neste år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Med tanke på alle de positive tilbakemeldingene på Facebook igår, så håper jeg at dette blir et årlig arrangement. Som regel tenker jeg "shit happens" når noe ikke går i boks, og rister det av meg. Denne gang ble jeg virkelig lei.. Jeg krysser det jeg har jeg også for gjentakelse i 2013 :-)

      Slett
  2. Sier som Kasiopeiia, veldig synd at du ikke kunne komme. Jeg har i hvert fall veldig lyst til å få gjentatt dette til neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg var utrolig frustrert her jeg satt og dampet i senga.. :-/ Og så jeg da, som så veldig sjelden blir syk! Skulle spesielt gjerne fått med meg debatten, som tok opp et veldig interessant emne!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)