søndag 23. september 2012

Bokomtale - barneboken "Villaksen Salomon" av Vaaler & Rikardsen

Nå er jeg ikke den ivrigste barnebok-leseren for tiden, til det er ungene blitt for store, men jeg klarte ikke stå imot forespørselen til Vigmostad og Bjørke når det gjalde "Villaksen Salomon". Familien her er noe over gjennomsnittet interessert i laks, og vi har fisket laks fra Alaska via Bjerkreims- og Alta-elva til Kola-halvøya og New Zealand. Jeg fikk et sterkt behov for å sjekke ut denne!


Litt om innholdet

Jeg må bare først få si - jeg er mektig imponert!! Boka handler om villaksen Salomon og hans kompis, ørreten Ørjan. Samtidig handler den også om lille Ole og bestefar og deres opplevelser ved elva. Fortellingene fra bestefar og Salomon vever seg nydelig sammen til en komplett historie om villaksen. Vi følger Salomon fra egg til voksen storlaks, og får bli med på alle utfordringene og farene villaksen blir utsatt for på sin lange vandring i Atlanterhavet før han til slutt vender tilbake til sin egen elv som storlaks. Innimellom kapitlene om Salomon og Ørjan finner vi også fakta-bolker om villaksen som gir oss flere detaljer og hjelper oss til å forstå mer av villaksens liv og vandring.


Hva mener jeg?

Dette var ei flott bok om villaksen! Det var en nydelig historie om bestefar og Ole og overlevering av kunnskap fra gammel til ung. Det var en umåtelig interessant reise vi fikk være med på sammen med Salomon, og vi fikk også et veldig godt innblikk i hvordan livet under vann kan være for laksen. Ja, dette er en barnebok og den er skrevet for barn. Likevel fant jeg den utrolig interessant selv, spesielt pga. fakta-bolkenes detaljer underveis. Her er det noe å lære for både liten og stor!

Illustrasjon: Villaksen Salomon
I tillegg til at historiene til bestefar og Ole ved elvebredden og Salomon og Ørjan nede i elva er knyttet nydelig sammen så vil jeg også påpeke de fantastiske illustrasjonene til Oscar Jansen. De er virkelig noe for seg selv og tar situasjonene som Salomon blir utsatt for på kornet. Noen av illustrasjonene er nokså "skumle", og det gir boka et skikkelig løft! Naturen kan være brutal, og samspillet tekst/illustrasjoner har en flott balansegang!

Boka tar også opp mer alvorlige tema, som lakselus-utfordringen elvene våre står overfor samt  oppdrettslaksen og dens påvirkning på villaksbestanden. Dette er ikke en vanlig barnebokfortelling - Villaksen Salomon er veldig mye mer. Alt i alt en utrolig lærerik og spennende bok om villaksen. Anbefales sterkt!


Hvor på treet?

Som kombinert barne- og faktabok, en solid

av 5



Fra lanseringen av boka




Kilde: Mottatt leseeksemplar
Forlag: Vigmostad og Bjørke
Utgitt: 2012
ISBN: 9788241908675
Antall sider: 144
Pris: 249,-


En liten digresjon

Jeg har på grunnlag av en noe vel overdreven interesse for laks i familien også tidligere fått i gave en annen bok om laksen. En bok om laks for voksne kvinner. Dette er ei helt annerledes bok, og boka det gjelder er Ingrid Bjørnov's Lakseenka - nødskrik fra en tørrfrue. 

Anbefales til alle lakseenker rundt om i det ganske land som vil ha en halvtimes solid, god humor som dere garantert vil kjenne dere igjen i. Omtalen min om den boka finner du HER.

Have fun :o)



.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)