tirsdag 17. januar 2012

Bokanmeldelse - "Scarecrow Returns" av Matthew Reilly

Det føles som jeg er blitt påkjørt av ekspresstoget, kastet opp i lufta og landet i en berg&dalbane mens kulene suser rundt ørene og med en blåøyd og muskuløs James Bond like utenfor rekkevidde, men likevel iferd med å redde meg. Adrenalinet pumper og jeg tenker - WOW! Jeg kjenner jeg er i live!

Neida, jeg har ikke sett film - jeg har bare lest Matthew Reilly's nye thriller/action bok! På en dag. Igår. Og hjertet banker litt ekstra ennå!


Litt om boka

Langt inne i Arktis skjuler en gammel og glemt sovjetisk militærbase et våpen med utenkelige destruktive krefter, et dommedagsvåpen fra den kalde krigen med kraft nok til å utslette hele planeten.

Når en mystisk og langt over gjennomsnittet brutal terroristgruppe kjent som "The Army of Thieves" tar kontroll over militærbasen og truer med å bruke våpenet mot menneskeheten så er det kun ett team nær nok som har mulighet for å sabotere planen. Det er en underlig samling av US Marines og sivile, ledet av Shane Shofield, kallenavn Scarecrow, som er i Arktis for å teste ut nytt campingutstyr, noen få håndvåpen og en mini-robot for militæret i det usedvanlig kalde og utfordrende klimaet.

De er få, har nesten ingen våpen og ekstremt liten tid til rådighet for å prøve å overmanne terroristgruppen og redde menneskeheten fra den sikre undergang. Og dette er oppskriften på nok en høyoktan bok fra Reilly.


Min evaluering

Og han gjør det igjen! Ingen skriver hard-core action thrillere som Reilly! Her går det i ett med eksplosjoner rundt ørene, en aldri så liten dose konspirasjon og et snev av romantikk. Boka burde selges med en advarsel på coveret - ikke for dem med svakt hjerte! Det finnes ikke et eneste dødpunkt i hele boka. Se for deg den mest heseblesende action filmen du har sett og den blir saktegående sammenliknet med den eksplosive farten denne boka går i. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, så den ble startet og avsluttet igår. Og jeg vil ha mer! Mye mer!!!

Det er ingen, og jeg mener - ingen - forfatter som klarer å skru opp adrenalinet i kroppen min som Reilly med Scarecrow-helten sin. Nå er jeg veldig svak for James Bond-, Mission Impossible- og Die Hard filmene for å velge noen. Er du i samme gata som meg og elsker action så må du ikke gå glipp av disse perlene til Reilly!


Min rating

av 5!
Ingen over, ingen på siden når det gjelder action thrillere!


Andre bøker i Scarecrow-serien er

Ice Station (1998)
Area 7 (2001)
Scarecrow (2003)
Hell Island (2006)

I tillegg har Reilly skrevet tre bøker om Jack West Junior. Disse går ikke av veien for Dan Brown! Her er det konspirasjonsteorier på høyt plan kombinert med action, selvfølgelig. Disse bøkene var også utrooolig bra: 

The Seven Ancient Wonders (2005)
The Six Sacred Stones (2007)
The Five Greatest Warriors (2009)




Scarecrow Returns:

Format: Kindle Edition
File Size: 1229 KB
Print Length: 370 pages
Page Numbers Source ISBN: 1416577599
Publisher: Simon & Schuster (January 3, 2012)
Sold by: Simon and Schuster Digital Sales Inc
Language: English
ASIN: B004T4KWYM



En blomst til Reilly for nok en utrolig fartsfyllt og høyoktan actionbok !!!


.

3 kommentarer:

  1. Det var en veldig bra bokanmeldelse. Tror jeg ikke har lest noe av han, men fikk litt blod på tann etter dette:)

    SvarSlett
  2. Er du glad i thriller/action bøker så må du prøve deg på denne forfatteren. Bibliografien hans finner du her: http://www.fantasticfiction.co.uk/r/matthew-reilly/
    I tillegg til Scarecrow og Jack West Jr. serien har jeg lest Temple og Contest. Alt er like bra! Misunner deg som har dem tilgode :)

    SvarSlett
  3. Har ikke lest så voldsomt mange thriller/action bøker, men denne hørtes jo veldig bra ut. Liker jo thriller/action filmer, så jeg regner med at en slik bok vil falle godt i smak. Takk for linken skal sjekke den ut og bok anbefalingen:)

    Ha en fin dag videre!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)