onsdag 18. januar 2012

Novelleanmeldelse - "Purity" av Douglas Clegg

Dette er min første horror-novelle, og bare det er interessant nok. Jeg utvider horisonten, som var et av lesemålene for 2012, og jeg ble ikke skuffet! Douglas Clegg kjente jeg overhode ikke fra før, men med litt aktiv jobbing på Amazon så leste jeg nok reviews til å konkludere med at jeg måtte forsøke meg på denne forfatteren. Et snev av Dean R. Koontz, kanskje? Man har jo lov å håpe!


Handlingen i novellen

Owen er tenåringssønnen til gartneren som steller hagene for de rike på Outerbridge Island. Han bor sammen med faren og moren i en liten gartnerbolig som tilhører familien Montgomery. Owen er hodestups forelsket i den jevnaldrende rikmannsdatteren i hovedhuset, Jenna, som kommer hver sommer for å tilbringe flere ferieuker på øya. Owen blir knust da hun sommeren de blir 18 år har med seg en kjæreste, Jimmy, til øya.

Owen bestemmer seg for å vinne henne tilbake ved å forføre Jenna's seksuelt småforvirrede kjæreste. Owen er en utrolig kompleks person rent mentalt, og har en mor som etterhvert frykter ondskapen som han oftere viser utad. Han har nemlig en hemmelighet gjemt i fiskedammen i hagen, og denne finner hans mor. Owen innser, at dersom han ikke kan konkurrere mot Jimmy for å få Jenna, så må sterkere midler til. Selv om det betyr mord..



Min evaluering

Jeg ønsker ikke å skrive mer om innholdet, for da spolerer jeg hele novellen og "the grand finale" :-) Det Douglas Clegg har fått til her er imidlertid å gi leserne en veldig dyptgående kjennskap til Owen's psyke, og dette preger hele historien. Vanligvis i noveller så synes jeg persongalleriet blir noe grunt beskrevet pga novellens generelle korthet, men her føles det ikke slik. Man blir dratt inn i Owen's verden og tenker ikke på at dette er en kort historie. Avslutningen er en overraskelse, og alt i alt er dette en godt skrevet novelle.

Det eneste som jeg reagerer på er at denne er markedsført som en "horror story". Det synes jeg ikke den er, selv om psyken til Owen ikke nødvendigvis er A4. Ja, han tilber en stygg fiskeliknende statue han kaller Dagon, og Dagon var som kjent fiskeguden til filisterne - et folk som i Midtøstens jernalder bodde ved Middelhavet - men statuen griper ikke nok inn i historien. Dette er mer en ulykksalig trekanthistorie med litt mørke undertoner, et godt persongalleri og en overraskende slutt enn noe annet. Ikke en must-read, men en god novelle. Jeg kommer nok til å sjekke ut Clegg's bøker neste gang. De virker mer Koontz-horroraktige i forhold til denne novellen.


Min rating

 av 5



Hadcover: 120 pages
Publisher: Cemetery Dance Publications; 1st edition (June 2000)
Language: English
ISBN-10: 1881475719
ISBNR-13: 978-1881475712



Fra sommertur i fjæresteinene :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)