fredag 8. januar 2021

Sebastian i draum - Georg Trakl gjendiktet av Jon Fosse

Jeg har tidligere lest at Jon Fosse har hatt et helt spesielt forhold til østerrikske Georg Trakl fra Fosse var ung. Sebastian i draum er hovedverket til Trakl og diktsamlingen ble opprinnelig utgitt våren 1915, noen måneder etter Trakl selv døde av en hjertesvikt etter en overdose kokain november 1914 bare 27 år gammel. 

Trakl er regnet som en av de viktigste tyskspråklige poetene og som den mest sentrale i den tyske ekspressionismen og for den unge Fosse var Trakl den store lyrikeren. Han likte sannhetene og stemningene Trakl uttrykket med diktene sine, og ikke minst billedspråket og det Fosse kaller den repetitive musikaliteten. 

Jeg forstår hva Fosse mener etter jeg har lest gjendiktningen, men uansett hvor hardt jeg prøver, hvor seint jeg leser og dypt jeg søker å forstå så når ikke Trakl Fosse engang til midt på leggen når det gjelder verken billedlig språk, ei heller repetitiv musikalitet.

Når det er sagt så liker jeg likevel flere av diktene i samlingen, oversatt til nynorsk som de er. Alle er ikke like enkle å forstå, men jeg liker likevel lagene med dulge hentydninger. 

Flere dikt er stilet direkte til personer jeg ikke har noen bakgrunn for å kjenne - en modernistisk arkitekt, arkitektens kone, en forlegger, en forfatter og journalist osv. Det er mulig diktene gir dem mer mening enn meg? Best er Fosses gjendikning av de åpnere diktene til Trakl:

SOLA

Dagleg kjem den gule sola over haugen.
Vakker er skogen, det mørke dyret,
mennesket, jeger eller gjetar.

Raudleg stig fisken i den grøne tjørna.
Under den runde himmelen
fer fiskaren stilt i den blåe båten.

Langsamt mognar drua og kornet.
Når dagen lutar seg stilt
er godt og vondt klare.

Når det vert natt
lyfter vandraren stilt på tunge augnelok,
sola bryt fram frå mørkt gjel.


HOHENBURG

Det er ingen i huset. Haust i romma,
månelys sonate
og oppvakninga ved kanten av den mørknande skogen.

Alltid tenkjer du på det kvite andletet til menneska
fjernt frå ståket i tida,
over drøymande lutar seg grøne greiner,

kross og kveld,
den tonande omfamnar med purpurraude armar si stjerne
som stig opp til fråflytte vindaugo.

Difor skjelv den framande i mørkret
då han stilt lyfter augneloka opp over det menneskelege
langt borte, vindens sølvrøyst i gangen.

Georg Trakl
Bildekilde: derstandard.at

 
For meg blir flere av diktene litt lite tilgjengelige, for vanskelige å forstå seg på. Da faller jeg fort av lasset. Andre er enklere og gir meg fine øyeblikk av gjenkjennelse. Språket er gjennomgående nydelig, men - det blir ødelagt av noe som ikke har irritert meg i en eneste diktsamling så langt i livet - en hang til å bruke ordet purpurrødt og sammensetninger av ordet sølv... - igjen, og igjen og igjen og... 

Ja - irriterende. Det er neppe dette Fosse kaller den repeterende musikaliteten hos Trakl. Og det er dette, utrolig nok, som trekker ned diktsamlingen for min del. For i den siste tredjedelen av tekstene søkte jeg mer etter ordet enn meningen bak tekstene...

Kilde: Biblioteket - Utgitt: 2019 - Forlag: Samlaget - Sider: 70 - Sjanger: Dikt, Diktsamling, Lyrikk


Det er vinter,
Norge er nedstengt.
Stille faller snøen
over høyreiste graner
 om natten, Marianne i draum
Whistler




15 kommentarer:

  1. Jeg forsøkte meg på en Traktl for noen år siden. Etter å ha lest at Wittgenstein mente han ikke forsto diktene, men elsket deres menneskelighet.
    Jeg ga opp halvveis.
    Du fullførte. Jeg forstår fascinasjonen for å lese inspirasjonskildene til forfatterne vi liker
    ha en inspirerende helg, Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fullførte ja, men vet ikke riktig om det gav meg noe. Jeg håpet på å få et lite innblikk i hva som har inspirert Fosse frem til den pennen han skriver med idag, men tror ikke jeg er kommet så mye lenger. Nesten litt pinlig å innrømme at det jeg oppfattet av Trakl gjennom gjendiktningen ikke gav meg noe som helst matnyttig i så måte... Takk! Jeg får finne inspirasjon andre steder, tenker jeg :)

      Slett
    2. Det er ikke pinlig! Det er et sunnhetstegn å ikke like alt :)

      Slett
    3. DET er jeg helt enig i 😊

      Slett
  2. Du er god Marianne, gir ikke opp så lett, selv om du har funnet en vanskelig forfatter (og hans venner) Jeg har lest diktet Sola, og lar det være avslutningen på pc-tid før jeg går ut å nyter den siste solstrålen for denne gang.
    God helg Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sta er jeg, det skal jeg ha. Ser likevel at jeg har gitt meg selv en kraftig utfordring i Fosse and friends, men likevel. Uten motstand, ingen utvikling. Så får jeg se om jeg vokser på Trakl. Jeg er "noe" i tvil ;-) God helg til deg også Tine. Håper du fikk med deg de siste strålene. Det er meldt guggevær her fra imorgen kveld av med snø i regnet, og jeg har sommerdekk. Får kanskje bytte nå da - for 3 dager, så går det over for i år. Vestlandet...

      Slett
  3. Interessant. Lurer på om jeg lånte en Trakl-bok på bib for et par år siden, men tror ikke jeg leste den. Kan det være i en bok av av Vigdis HJorth jeg ble oppmerksom på Trakl, tro.. I en av hennes essay-samlinger. Ellers må det ha vært i Bokmagasinet.
    Må si at de utdragene du har notert, ikke frister meg til videre lesing akkurat nå. Men hvem vet.. det er jo en tid for alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke umulig at Hjorth har vært borti Trakl. Jeg har ikke kommet over ham før nå, men har plukket med meg en sterkt Hjorth-inspirert bok fra biblioteket idag: Søren Kierkegaards Budskap.
      Kan forstå at utdragene ikke direkte frister til direkte lesing. Og de to var de lettere tilgjengelige.. Jeg brukte "litt tid" den samlingen der ja. Jeg kan ta helg med god samvittighet etter ærlig innsats i det minste :-)

      Slett
    2. Finner ikke igjen. Men søkte i Bokmagasinet nå og der er det i alle fall anmeldelse av denne samlingen i 2019, og Fosse nevner han også ifb med 60-årsdagen sin.
      I Fryd og fare til Hjort som jeg har her, holder hun seg til favorittene sine; Kierkegååard, Brecht, Grombowitc, Woolf etc, men ser ikke noe om Trakl. Kan jo hende hun har nevnt han i en annen sammnenheng, en annen bok, vanskelig å huske..

      Blir spennende å se hvordan du liker Budskap. Kierkegaard virker som en symptatisk forfatter og filosof å like:)

      Slett
    3. Aha.. Arild Vange har også gjendiktet han. Vange ahr jeg hørt mange ganger på litterær hagefest her på Lade. Og han har snakket om og lest fra Trakl, det husker jeg nå. Men det fenget meg nok ikke nok til å kjøpe en av de bøkene..eller den boka.

      Fra anmeldelsen:
      "Også Arild Vange og Olav H. Hauge har tidligere gjendiktet mange av Trakls dikt. "

      Slett
    4. Den hukommelsen der er god, Anita :-)
      Nå ble jeg litt nysgjerrig her og vil google Trakl senere og se om jeg finner mer ut om hva Vange synes. Olav H. Hauge var jeg klar over, men har ikke sjekket sammenhenger der heller ennå. Olav H. Hauge liker jeg godt.
      Boka Budskap måtte Sølvberget grave frem fra U2, altså nederste kjelleren der lånere ikke har adgang, så det er ikke direkte en høyaktuell pallevelter, hehe. Jeg utgaven min ble printet i 1966, og det bærer boka preg av med fonter, cover og det hele. Blir spennende å lese. Hjorth refererer jo til Kierkegaard hver gang hun ikke vil svare på et direkte spørsmål fra intervjuere, så noe interessant må han ha og si. Jeg har vært nysgjerrig på ham siden Hjorth hadde Kielland-foredraget (hovedforedraget) på Kapittel for noen år siden.
      Nå er det mange bøker i haug fra biblioteket her for januar. Det er bare å grave seg ned :-)
      Fin lesehelg til deg.

      Slett
    5. Hehe, ja, den kjelleren har de måtte hente bøker til meg også fra. (Bare i Trondheim da) Ganske morsomt det synes jeg, bortsett fra at det ofte er svært velbrukte bøker med små skrift

      Hjorth har snakket om Kierkegaard så lenge jeg kan huske..

      Artig å grave, og lese seg videre på det man blir nysgjerrig på. Sånn er jeg også. Akkurat nå plages lesingen min av vegring-stopp. Etter Morgenstjernen og alt klassikerpratet- 1001-lister etc, så har jeg lyst til å gå den leseveien, eller lese krim som har kommet i hus, men jeg føler meg tvunget til å lese et par bøker fra bib som jeg har stått lenge i kø på og som ikke kan forlenges. Tove Nilsens siste, feks, det butter imot, det er ikke nå jeg vil lese den. Mulig jeg bare avbryter og leverer tilbake, og følger flyten der jeg er i stedet. Tror og vet jo at det er best, men men.. Men jeg skal prøve meg på en av de andre; av Helene Uri først da. Kan hende den fenger bedre..
      Kjedelig fordi dette er bøker med lang ventetid. Likevel passer det ikke alltid å lese dem når man får dem, fordi man egentlig ville lese dem nå de ble reservert..
      Der har vi ulempen med bibliotek-lånte bøker. Bedre å ha dem her, hjemme i hylla;)

      God lesehelg til deg også:)

      Slett
  4. Har aldri hørt om forfatteren en gang! Sitatene du har med gjør meg nysgjerrig på resten så jeg noterer meg tittel for en eventuell lesing senere. Godt du ikke gir opp.

    Ha en god helg 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Like ukjent for meg inntil jeg begynte å nærlese (og google) Fosse. Rene stalkeren her, hehe. Gir ikke opp Fosse, men jeg tror jeg har fått min Trakl-dose. God helg til deg også Beathe :-)

      Slett
    2. Nei,Fosse må du ikke gi opp. Jeg er i gang med Septologien, har lyttet til første bok og skal i gang med neste når jeg er ferdig med lydboken jeg holder på med. Tenker det er helt greit å være litt stalker når det gjelder forfattere, det er jeg også.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)