lørdag 16. januar 2021

The Murderbot Diaries av Martha Wells

Yesss - endelig tilbake i sci-fi sjangeren, denne gang med en for meg helt ny forfatter, Martha Wells. Og for et supert valg! Wells har vært en rising star siden hun begynte å skrive fra begynnelsen av 90-tallet og nominert mer eller mindre til det man kan nomineres til innenfor sci-fi, men det var først med The Murderbot Diaries det virkelig tok av. Førsteboka All Systems Red håvet inn både The Hugo-, Nebula-, Alex- og Locus Award da den kom ut i 2018 og bok to - Artificial Condition fra 2019 - plukket med seg en Nebula og en Locus Award. Men passet de meg? Definitivt!

Kort fortalt handler serien om en murderbot - en morderisk android - som oppdager seg selv og røttene til egen bevissthet gjennom kunstig intelligens. Dette foregår i en bedriftsdominert framtid hvor planetoppdrag godkjennes og leveres av Selskapet. Forskerteamene som blir sendt ut til nyoppdagede planeter blir ledsaget av androider fra Selskapet for deres egen sikkerhet, for i en tid der alt går til lavestbydende pris så er det nok av skurker og galskap der ute.

Martha Wells
Bildekilde: wikipedia.org

Murderbot'en vår klarer på kreativt vis å bli frittgående i slutten av førsteboka, og i de påfølgende to bøkene får vi være med på tilnærmingen til menneskelig utvikling samtidig som hun (!) tar på seg private sikkerhetsoppdrag. Litt sånn far fetched? Ja kanskje om man ikke leser sci-fi på det jevne, men all GOD sci-fi inneholder ofte skarpe observasjoner av både mellommenneskelige relasjoner, samfunnsutvikling og fremtidsteknologi. Wells er kjent for de komplekse, men realistisk detaljerte samfunnene hun skaper. Dette blir ofte kreditert hennes akademiske bakgrunn i antropologi. Ikke bare stjernekrig og teknobabbel, med andre ord.

The Murderbot Diaries gir en lett inngang til sci-fi sjangeren. Språket er ikke overteknologisk eller på andre måter komplisert, men bøkene er skrevet på engelsk og ikke oversatt til norsk så vidt jeg klarer å se. I og for seg godt, for det er ikke så ofte jeg finner vellykket oversatt sci-fi. Norsk sci-på på norsk derimot, eksempelvis Ørjan N. Karlssons Huset mellom natt og dag er svært bra.

Sjetteboka i serien kommer ut 27. april. Den ser jeg fram til, men har to igjen før jeg kommer så langt. Det burde jeg nå til utgivelsesdato :-) Anbefales.

Kilde: Biblioteket - Utgitt: Fra 2018+ - Sider: 150-200 - Forlag: Tom Doherty Associates
Sjanger: Kortroman, Sci-fi

Yesss, endelig fikk jeg meg
bibliotektralle ;-)



10 kommentarer:

  1. Heldig du som leser engelsk så lett. Så mye mer å velge mellom... Ikke at jeg har nok, men det finnes så mye bra og spennende der ute på engelsk.
    Har ikke hørt om henne, men om en annen Wells, War of the worlds- Wells. Og Dr Moreaus bl.a.

    Er de i slekt?

    KJekt at du fikk deg boktralle. Min er hvit. Flytter på den stadig vekk..fordi den halvveis dekker en av dørene til soverommet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg googlet Wells tidligere, men det var ingen referanser til noen andre sci-fi Wells, så jeg tror det bare må være tilfeldigheter. Eller kanskje det er en prerequisite for å skrive god sci-fi? :-) Ja, jeg er veldig glad for at jeg leser engelsk. Utfordringen blir å velge hva jeg skal lese til enhver tid, for valgene er uendelige...

      Ja jeg måtte få meg noe å ha bøkene i nå som jeg ikke har gamlehuset med det store biblioteket. Etter jeg begynte å være effektiv på biblioteket så har jeg blandet egne, lånte og bibliotekbøker i en salig røre. Har holdt på å gå på en økonomisk smell med straffegebyr et par ganger allerede. Da blir en sånn tralle plutselig svært billig i forhold.. Utrolig praktisk med hjul. Den passer perfekt mellom nattbordet og veggen og kan fort trilles inn til stua med PC'en. Nå kan jeg ikke skylde på andre enn meg selv om det ikke er orden i bøkene :-)

      Slett
  2. Spennende valg av lesestoff, må tipse Frode om disse, han elsker si-fi. Sjelden denne type litteratur kommer i så korte bøker, men det er ikke å forakte.
    Jeg har et sindig system for å holde biblioteksbøkene borte fra bokhyllen, og leser alltid dem først, men den trallen er jo perfekt til formålet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja disse liker han nok om han leser en del sci-fi. Samboen her leser bare sci-fi og trykket dem til seg med en eneste gang. Lengden i bøkene er både et pluss og et minus og er det eneste som irriterte sambo i starten. Nå har han Amazon Unlimited og kan derfor låne bøker på Amazon, men tidligere kjøpte han bøker. Og disse er - eller ihvertfall var tidligere - uforholdsmessig dyre gitt lengden. Men formatet funker. Det er diaries - altså dagbokhendelser - og de trenger jo nødvendigvis ikke være så lange.. Nå ser jeg de har begynt å selge bøkene i bundle. De tre første i ei bok, så forlaget har nok fått litt pes. Men med en litteraturvinner innenfor sci-fi sjangeren på laget så håver nok forlaget inn det som håves kan i starten.
      Ja trallen er allerede umistelig. I midten er det nemlig i tillegg plass til strikketøyet - enn så lenge :-)

      Slett
  3. Disse bøkene skal jeg definitivt lese! Men jeg har bestilt så mye fra biblioteket at jeg må ha en liten "inntaksstopp" :-) Biblioteksøk ga meg beskjed om at jeg nå hadde nådd maks av bestilte bøker :-) Siden du har lånt dem i Stavanger er det ikke så vanskelig å få tak i dem når jeg har lest unna litt.
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!
    Jeg har også fått meg tralle (nr 2!) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. HÆH? Jeg har aldri hørt om max-antall tidligere. Eller - jo, jeg har vel faktisk det da jeg var barn. Da måtte jeg få tillatelse hjemmefra for å ta med meg over 20 bøker hjem på en mnd. Min mor måtte faktisk bekrefte at jo - hun leser alle bøkene før måneden er omme. Hehe, something never change ser det ut for..
      Ja jeg har lånt dem i Stavanger, men jeg tror det bare er ett eks av dem der. Eller, jeg syns det var det jeg så da jeg sjekket. Lønner seg sikkert å bestille på forhånd. Hva er max antall man kan ha nå? Spør for en venn... :-)
      Du også tralle, ja! Og to? Hah - takk! Da kan jeg bruke deg som alibi om jeg trenger flere. "Alle" bokbloggere har jo flere traller, kan du skjønne. Hehe.
      Fine søndagen til deg. Vi har nettopp vært nede ved fjorden og matet Svanhild. Hun kommer en runde nesten hver dag. Ikke alltid vi har gammelt brød, men man skulle tro hun visste det var søndag og gammelt brød i posen ;)

      Slett
  4. Bra sci fi tips er alltid flott. Murderbots som blir menneskelig ... Tøft!


    PÅ mitt bibliotek er det max 30 bøker på utlån og max 30 på bestillinger. Noen ganger irriterende. men fullt forstålig. Bøkene skal jo leses også :)


    For en FIN tralle. (A! - om du leser dette - jeg har jo snart bursdag .. )

    Svanhild er heldig som har venner som dere :) Nyt søndagen videre

    SvarSlett
    Svar
    1. 30 bøker? Ja det burde jo holde for de fleste, hehe. Greit å vite. Jeg har jo "et par" uleste bøker i egen hylle også. Planen er å komme gjennom noen av dem iløpet av året i tillegg.

      A: du finner tralla på IKEA i både sort og hvitt, om du lurte.

      Synes synd på Svanhild. Hun er en single hang-around. De andre kommer i par, derfor får hun spesialbehandling :-)

      Fortsatt fiin søndag.

      Slett
  5. Det er ikke lett å være singelsvane. Vi har en svanefamilie i nærheten, en happy kjernefamilie på 4 og de er sjefene i dammen.

    Jeg innså at jeg må gjøre hintene mine litt tydeligere enn i kommentarfeltene ... så jeg printet ut et bilde av boktralla :)

    Det skal vel mye til før vi ikke har noe å lese ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Subtile hint er et must når det gjelder menn... 🤣

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)