fredag 16. september 2011

Bokomtale - "Intervju with the Vampire" av Anne Rice

Da har jeg lest min første vampyr-bok og det blir definitivt ikke den siste i denne serien! Takk for alle tips. Se ikke bort fra at det kan bli flere vampyrer på meg utover høsten og vinteren. Denne var riktig så kul :-)


Litt om innholdet

Etter å ha lidt et stort personlig tap tyr plantasjeeieren Louis Pointe du Lac til alkoholens døs og forglemmende rus. Når han virkelig når bunnen møter han Lestat, en karismatisk og kraftfull vampyr som velger Louis til å bli sin høyre hånd og "jakt"kamerat. Lestat overbeviser Louis om at verden vil bli et mye bedre sted om han var udødelig vampyr som Lestat selv, og etter kun kort tids overtalelser aksepterer Louis tilbudet og flytter med Lestat til Louisiana.

De jakter på og lever av uskyldige mennesker. Livet til Louis blir imidlertid ikke særlig bedre, og han forelsker seg i naboplantasjens datter. Når hun finner ut at Louis er vampyr kaster hun ham på dør, og Louis går inn i en ny depresjon. For å bøte på et manglende familieliv transformerer Lestat en lite, ung pike. Lestat og Louis blir "fedre", og livet tar seg opp for vampyrene.

Etter hvert som ti-årene går skjer en dramatisk episode i den lille "familien" og Louis og den lille piken søker likesinnede i Europa. Uten å komme med altfor mange spoilere så går det riktig ille etterhvert, og Louis ender opp alene igjen. Og her begynner egentlig boka!

FORDI...

Hele boka er egentlig et intervju med vampyren Louis - ref. boktittelen! Han intervjues av en skeptisk ung gutt som egentlig ikke har troen på vampyrer i utgangspunktet. Historien er i all hovedsak skrevet i "jeg" form fra vampyres side, og dette transformerer mer eller mindre Louis fra en fryktelig morder til en veldig sympatisk, forførende og altfor menneskelig figur.

Det andre interessante med boka er at ved å presentere historien fra perspektivet til en udødelig som er oppdradd katolsk så kunne Rice rimelig fritt utforske den djevelske natur, virkeligheten rundt døden og ikke minst menneskets egen grense for oppfatning av hva som skjer etter man dør. Dette er jammen en annerledes vampyrstory som mikser barnslig fasinasjon for det overnaturlige (fra guttens/intervjuerens side) og et granskende syn på menneskets tilstand fra vampyrens ståsted.

Boka ble skrevet i 1973 og første gang utgitt i 1976. Dette er årtier før vampyrer for alvor ble populære hovedpersoner i både bøker og TV serier. Historien er rett og slett unik! Denne første boka ble etterfulgt av flere i samme serie som samlet blir kalt "The Vampire Chronicles". "Interview" forblir imidlertid et skattet mesterverk.

Trailer til filmen basert på boka - med Brad Pitt og Tom Cruise i hovedrollene:


Jeg er utrolig glad for å ha valgt denne som min vampyrbok nr 1 - jeg kan ikke vente med å fortsette på serien! Boka får en 5/5 av meg. Den ble slukt i høyt tempo!

...og - hva skjer med intervjueren - egentlig ?!? :-)



Ikke helt de rette hoggtennene, men noe bedre enn mine :-)

.

2 kommentarer:

  1. Ja, Anne Rice er en klassiker, som jeg aldri har lest, og nå ble jeg veldig fristet!

    SvarSlett
  2. Jeg har lest boken og likte den, selv om en ble en anelse for mørk og kald for meg...

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)