torsdag 15. september 2011

Satse på biblioteket?

Leste en interessant artikkel fra Norsk Biblioteksforening avd. Rogaland som bl.a. sa følgende:

"I en tid hvor spådommene sier at e-bøker og internett vil overta, brukes bibliotekene mer og mer. Over halvparten av folket bruker bibliotekene, og utlåntallene øker. Spådommen om bibliotekets død er basert på en forestilling om at biblioteket er et rent utlånssted for samtidslitteratur. Men bibliotekene er mye mer enn det, og har vært det lenge."

"Biblioteket svarer på spørmål, arrangerer møter og forfattertreff. Bibliotekene samarbeider med frivillige organisasjoner om utstillinger og arrangementer. Bibliotekene er møteplasser for alle som ønsker tilgang til kultur, kunnskap eller å treffe andre."

"Folkebibliotekene brukes daglig til små og store kulturopplevelser. Skoleelever, studenter og pensjonister er på biblioteket for å studere og finne kunnskap. Norske folkebibliotek brukes hver dag av lokale næringsdrivende for at de skal kunne holde seg oppdatert.." osv osv.

Spørsmålet mitt er - bruker du biblioteket som nevnt i artikkelen over her? Det slo meg at jeg ikke har vært på biblioteket på 12 år... Ungene har bibliotek på skolen som de benytter - ja. Men jeg som voksen? Bruker virkelig lokale næringsdrivende biblioteket for å holde seg oppdatert? Vi (samboen og jeg) driver firma. Det har aldri slått meg å bruke biblioteket for å holde meg oppdatert når internett finnes like foran nesen...

Vi "her inne" på bokbloggene representerer ihvertfall over gjennomsnittet leseinteresserte, vanlige mennesker i Norge. 

Hva bruker DU biblioteket til?

Jeg ble plutselig nysgjerrig :-)



Biblioteket - like solid som "Sverd i fjell?"


.

2 kommentarer:

  1. Jeg til dels misbruker biblioteket til å skaffe meg de bøkene jeg vil lese, når jeg vil lese dem, gratis. Har bent ut forelsket meg i samsøk funksjonen som finnes, som gjør at jeg får tilgang til bøker fra hele landet på ca null, niks. I tillegg bruker jeg biblioteket til å få inspirasjon til nytt lesestoff. Også kos. Bare sitte der å lese en ettermiddag.

    SvarSlett
  2. Jeg har med meg barna dit, der leser vi, spiller brettspill eller tegner. Låner filmer og bøker. Vi har også vært på iskremfest på biblioteket hvor illustratør og forfatter Reidar Kjelsen underholdt.

    Jeg elsker biblioteket og låner alltid med meg bøker selv, det er ikke alltid jeg leser dem da for jeg har så mange her selv men det er vanskelig å gå uten å ta med noe til seg selv.

    Biblioteket er litt magisk syntes jeg.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)