tirsdag 13. september 2011

Bokomtale - "Divergent" av Veronica Roth

Denne boka ble fortært igår - med hud og hår! Det er jammen ikke ofte jeg har satt meg ned for å lese "litt" i en bok, og først lagt den fra meg halv to på natta. Ferdiglest på en dag. At dette er Veronica Roth's første utgivelse er helt utrolig! 

LITT OM BOKA (ingen spoilere!)

Beatrice lever i fremtidens dystopiske Chicago sammen med familien sin i en av fem fraksjoner som samfunnet er delt opp i. Hver fraksjon er dedikert til å fremdyrke en spesiell dyd, hvorav disse er Candor (de ærlige), Abnegation hvor Beatrice tilhører (de uselviske), Dauntless (de modige), Amity (de fredelige) og Erudite (de intelligente). 

På en gitt dato hvert år må alle 16-åringer velge hvilken fraksjon de ønsker å dedikere livet sitt til. For Beatrice er dette valget vanskelig fordi hun føler seg egentlig ikke "hjemme" noe sted, og velger hun noe annet enn fraksjonen som familien tilhører så vil hun for all fremtid bli separert fra dem. Hva blir viktigst for henne? Familien, eller den personen om hun innerst inne tror hun er? I utvelgelsesprosessen gjør Beatrice et valg som overrasker absolutt alle, inkludert henne selv.

I løpet av den sterkt konkurransepregede innvielsesseremonien som følger umiddelbart etter valget blir Beatrice virkelig kjent med seg selv, sin egen styrke og svakheter. Hun velger navnet Tris, og gjennom hele seremonien må hun kjempe for å finne ut hvem - og hvor - hennes virkelige venner er. En gryende kjærlighetshistorie med den fasinerende, men også skremmende Four gjør at Tris må gå dypt i seg selv. I tillegg har hun en hemmelighet, en som hun har klart å skjule fra alle. Hun er nemlig blitt fortalt at den kan være hennes sikre død...

Når Tris oppdager en gryende konflikt mellom fraksjonene som hele det tilsynelatende perfekte samfunnet er bygget opp på lærer hun å forstå at hennes egen hemmelighet kanskje kan redde dem hun elsker - eller den kan ødelegge henne totalt.


En bok-trailer laget av en fan:




Veronica Roth's egen blogg finner du HER


Boka er den første i en planlagt trilogi, hvor neste bok i serien - Insurgent - er planlagt utgitt engang rundt mai 2012. Boka står imidlertid veldig godt på egne bein med en avsluttet historie. Og den historien er VIRKELIG GOD! "Divergent" representerer en slags mix av "Ender's Game" av Orson Scott Card og "The Hunger Games" av Suzanne Collins uten at den på noen som helst måte føles som en spin-off fra nevnte bøker. Storyen er unik!

At dette er Veronica Roth's første utgivelse er intet mindre enn en stor overraskelse. Hun har en skrivestil og et språk som virkelig trollbandt meg. Jeg klarte rett og slett ikke legge boka fra meg, og det etter en nokså heftig jentetur til København.. Det sier litt! Roth klarer på en fantastisk måte å bygge en dystopisk verden som man virkelig ser og kan leve seg inn i. Tris er en veldig troverdig hovedperson og utfordringene som hun selv og samfunnet som hun lever i står overfor blir virkelige i all sin uvirkelighet. 

Boka er en skikkelig pageturner. Man blir revet med fra første stund, og historien setter virkelig fart etter Tris har gjort valget sitt. Utfordringene som hun blir utsatt for er både på det personlige planet og samfunnsrelatert. I disse valgtider kan man også begynne å lure i det virkelige liv - hvem av fraksjonene kan man virkelig stole på? Hvem holder sine løfter, og ikke minst - har noen av disse et underliggende motiv for handlingene sine?

Det er vanskelig å ikke komme med en spoiler og to her, men jeg skal la være. Les boka! Dersom du liker YA/Fantasy og har lest og likt en eller begge av de nevnte seriene over her - LES BOKA! Sterkere kan jeg ikke si det :-))


Dystopisk Stavanger-tåke?  :-)



5 kommentarer:

  1. Jeg håper mai 2012 kommer fort, har utrolig lyst til å lese oppfølgeren snart.

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg faktisk lese boken en gang til, sånn i mars en gang tenker jeg... den er bare fullstendig altoppslukende! Den ble dog litt spesiell for meg, da jeg fullførte den 21. juli... Dagen som kom etterpå, gjorde at jeg måtte ta noen runder med meg selv med tanke på hva slags bøker jeg likte...

    SvarSlett
  3. Du hadde meg HER: "Beatrice lever i fremtidens dystopiske Chicago"

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg sånn til å få lest Divergent! Flott anmeldelse :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)