lørdag 3. september 2011

Nytt Sony lesebrett konkurrerer med Kindle !!

Rykter vil ha det til at Amazon kommer til å få seg litt skikkelig konkurranse til en forandring. Sony planlegger nemlig i oktober å melde seg tilbake på banen med deres nye Sony eReader Wi-Fi PRS-T1. Ikke akkurat det mest sexy navnet, men navnet skjemmer som sagt ingen.

Prisen for herligheten vil være $149 (sammenliknet med Amazon sin standard Kindle til $139) og Sony legger seg da omsider i prisnivået for resten av industrien.

I tillegg til bedre pris så leverer Sony også nå trådløs tilgang på det nye lesebrettet. Det har vært etterspurt lenge! Denne eReaderen skal også være den letteste på markedet. Det er heller ikke de verste nyhetene å komme med! Selvfølgelig vil brettet også ha E Ink Pearl skjerm og batteriliv som regnes i uker istedenfor timer...

Et par andre ting som også kommer til å glede oss her ute er at dette er det første, "skikkelige" lesebrettet i denne prisklassen som gir leseren muligheten til å skriver notater i teksten med en stylus penn! Brettet vil ha mulighet for å utvide minnet og kommer i et stort utvalg av farger. En "limited edition" ryktes også å komme med en pakke Harry Potter e-bøker inkludert! Det begynner virkelig å se lyst ut for Sony!

Så - Amazon - følg med!


Oppdatert 10.03.2012: Se min test av Sony PRS-T1 HER.


.

11 kommentarer:

  1. Oi, det blir spennende å se hva Amazon kommer med neste gang :) Har du testet lesebrett fra Sony?

    Har fått mailen din forresten men har bare ikke hatt tid til å svare enda. Her her det vært flere dager med bursdagsfeiring :)

    SvarSlett
  2. Feiring er gøy - la det stå til !! :-))
    Jeg har testet et par lesebrett fra Sony, det nye (ikke dette nyeste!) samt versjonen tidligere. En kamerat av meg har begge disse.
    Det nyeste var helt ok, med touch skjerm, farger og det hele.

    Imidlertid 2 ting jeg ikke var begeistret for. 1) Gjenskinnet i skjermen. Jeg syns Kindle'n min (K3 modellen, jeg har ikke testet andre Kindle'r) har en mattere og bedre kontrastfyllt skjerm. 2) Jeg liker IKKE touch skjerm på et lesebrett. Fingeravtrykk "i boka mi" er rett og slett ukult...

    SvarSlett
  3. Er det touchskjerm på dette nyeste også?
    If so, håper jeg muligheten for å slå det av finnes, forøvrig høres det ut som brettet som endelig skal få meg ned fra gjerdet.
    (kanskje -)

    SvarSlett
  4. Ja Ingalill - dette nyste har også touch skjerm. Jeg tror ikke dette er en on/off feature, men det kan jeg ikke uttale meg om med 100% sikkerhet.
    Amazon er også langt over tegnebrett-stadiet på nyheter, så dersom du sitter på gjerdet foreløpig så vent pittelitt til. Mye skjer akkurat på denne fronten i høst. Virker som mange av aktørene tenker på julehandelen :-))

    SvarSlett
  5. Har du kjennskap til PaperCaster BOOX som selges ho Libris? Det har ikke touchskjerm, men støtter lydfiler. Jeg finner ikke helt ut av om Sonys nye lesebrett støtter lydbøker og lydfiler. Sony's lesebrett selges ikke i butikk her jeg bor, så det er vanskelig å skaffe informasjon.Aftenposten skriver i en artikkel io dag at det ikke er alle lesebrett som støtter det formatet som etterhvert vil komme på bibliotekene.De utdypet ikke nærmere hvilke som støtter det som eventuelt kommer på bibliotekene. Ikke helt enkelt dette..

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Hei, kjenner dessverre ikke til PaperCaster i detalj, men det lille jeg har lest er at dette skal være et ok lesebrett. Det støtter .EPUB filformatet som er det formatet alle norske e-bøker blir levert i idag. Sony støtter også dette formatet. Det skulle forundre meg veldig mye dersom bibliotekene skulle vurdere et annet format enn .epub fremover. Det ville være svært ulogisk all den tid alle norske e-bøker idag leveres i EPUB formatet.

    Kindle fra Amazon som jeg bruker støtter i utgangspunktet ikke EPUB formatet, men det er veldig enkelt med kun pittelitt PC kunnskap å konvertere norske EPUB filer til Kindle. Jeg er en "gammel" Amazon paperback kunde gjennom mange år, og for meg var Kindle det naturlige valget siden jeg i all hovedsak leser engelske bøker. Og utvalget til Amazon er det aller aller beste på nett.

    Jeg ville gått for et kjent merke, som Sony. Lykke til med valget!

    Link til norsk Sony side: http://www.sony.no/hub/ebook-reader

    SvarSlett
  8. Takk skal du ha! Jeg skal vurdere saken videre. Jeg må ha et brett med lyd siden jeg synger i kor og også skal bruke det til å legge inn lydfiler og noter. De i butikken (Libris) er ikke spesielt datakyndige, og Sony får jeg kjøpt kun på nett fra her jeg bor.Jeg må derfor finlese spesifikasjonene selv, men skjønner ikke alle betegnelser. Takk i alle fall!

    SvarSlett
  9. Jeg har nå forhåndsbestilt et Sony lesebrett på nettet. Det skal komme i slutten av oktober. Jeg er veldig spent på å bruke lesebrett, men dette ser bra ut!Lesebrettet på Libris er større, tyngre og har ikke Wi-Fi. Dessuten er det dyrere. Håper de også får mapper til
    salgs etter hvert. Kanskje noen her vet om nettsteder som selger etuier til lesebrett?

    SvarSlett
  10. Hei. Fikk mitt Sony lesebrett i dag, et stilig, rødt et :-) Har fått lagt inn de bøkene jeg har kjøpt. Husk å registrere lesebrettet på nett før det kan gjøres. Jeg bestilte mitt etter to uheldige opplevelser med Papercaster, og håper Sony lever opp til forventningene. Eneste ulempen er at brettet ikke leveres med omslag, og de har det heller ikke inne hos Sony. Forslag til dette?
    Hilsen Inger Hermansen

    SvarSlett
  11. Heisan, og gratulerer med din røde Sony :-) Amazon selger også flere typer covers til Sony, ikke bare til Kindle. Sjekk ut følgende link til en liste av dem!

    http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=sony+e-reader+cover&x=0&y=0

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)