onsdag 15. mai 2013

Bokomtale - "Dypet" av Tom Kristensen

Sykling + Lydbok-krim = Suksess! Jeg er kommet til fjerde lydboka av Tom Kristensen, og den nytes faktisk fra sykkelsetet! Jeg var noe i tvil om dette kunne bli en høydare, men jammen går det riktig så bra. Bortsett fra i kraftige nedoverbakker, der vindsuset overdøver den behagelige innleserstemmen til Ivar Nergaard, men det er en annen historie... Kombinasjonen trim og lesing har jeg ikke prøvd før, men den må sies å være en uforbeholden suksess. Nuvel - til boka.

Dypet er lagt til kjente farvann og miljø for meg. Som født og oppvokst i Stavanger med oljevirksomheten tredd nedover ørene fra barnsben av både i nær familie og vennekrets så ble historien ikke bare en veldig bra thriller, men også en vandring i gamle, kjente gater, brune pub'er og på oljeplattformer i Nordsjøen. Dette var en uhyre dramatisk historie der Norges oljebarndom og de første nordsjødykkernes utfordringer, krav og umenneskelige forhold er hovedingrediensene. Historien er todelt, og den starter allerede vinteren 1981. Været i Nordsjøen er som vanlig ufyselig, men jobben må gå sin gang og to dykkere blir sendt ned på under 80 meter for å kutte noen vaiere mellom en borerigg og brønnhodet. Tidlig på 80-tallet var det ikke enighet om hvor sikkert det var for dykkerne på dette dypet, men jobben måtte gjøres og Tord Stensen går ned i dykkerklokka med bellboy'en sin. Noe går imidlertid veldig galt, Tord overlever såvidt etter umbilikalen hans blir kuttet, mens bellboy'en inni dykkerklokka dør på uforklarlig vis. Samtidig får olje- og energiministeren i Oslo et trusselbrev som sier at en borerigg vil bli senket om ikke utbyggingen av Troll-feltet stanses. Like etter går boreriggen Canton Driller ned, samme borerigg som Tord hadde det skjebnesvangre dykket på noen dager tidligere. Er dette virkelig en ulykke? Eller blir boreriggen utsatt for sabotasje?

30 år senere blir Tord Stensen's sønn Jonas oppsøkt av en eldre kar som viser seg å være hans fars venn og dykkerkollega fra 70- og 80-tallet. Jonas har ikke sett sin far etter 1982, og både Jonas og hans mor har i alle disse årene lurt på hvor han ble av. Dagen etter dør den eldre karen. Jonas begynner derfor å grave litt i farens fortid, men så begynner plutselig ting å skje som involverer krefter Jonas ikke var klar over eksisterte. Steg for steg kommer Jonas nærmere sannheten, og den er skremmende....

Tom Kristensen
Dette var igjen en veldig god og grundig krim fra Tom Kristensen, og Ivar Nergaard gjør som vanlig en super innleserjobb! Plottet er veldig troverdig, og ikke minst veldig aktuelt sett i lys av at nordsjødykkerne faktisk har gått til sak mot den norske stat, men ennå ikke har fått den oppreisning som de mener de har krav på. Siste nyhet i saken som jeg kjenner til er at pionérdykkerne fra Nordsjøen har fått sin sak opp for Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg og avventer saksgangen der. Påstanden er at den norske stat drev eksperimentell medisinsk forskning på nordsjødykkerne i oljeboringens spede barndom her til lands. En alvorlig sak som fremdeles pårører flere eldre nordsjødykkere jeg kjenner personlig. Hendelser som underbygger denne saken blir direkte tatt opp i boka til Kristensen. Dypet baserer seg selvfølgelig på en fiktiv hendelse, men kunne kanskje likevel være sann? Det er vanskelig å vite hva som egentlig skjedde bak lukkede dører i perioden da Norge tok sine første steg som oljenasjon. Kristensen beskriver et kynisk, storpolitisk maktspill og hvordan dette gjorde utslag på de menneskene som faktisk ofret liv og helse for å få opp det sorte gullet. Boka var littegranne langtekkelig midtveis, men man må virkelig kjenne detaljene og bakgrunnen for å forstå de videre hendelsene i historien. At boka er to-delt tidsmessig gjør imidlertid boka ytterligere troverdig. Kristensen har gjort grundig research forut for boka, og jeg må si den var både spennende, høyaktuell og ikke minst satte den lyset på den norske stat. Kunne Norge virkelig ha utvist slik kynisme da vi startet oljeboringen på store dyp? Hvor ofte kan de norske myndighetene ha lukket øynene og sett en annen vei da sikkerheten til pionérdykkerne ble vurdert? Igjen en sterk og tankevekkende thriller fra Kristensen! Kan anbefales!


Kilde: Egen lydbok
Produsert av: Lydbokforlaget
Utgitt: 2010
Spilletid: 08:38:52 
ISBN lydfil: 9788242141354
Forlag papirbok: Aschehoug
ISBN papirbok: 9788203198434
Antall sider: 380
Språk: Norsk
Utfordring: GoodReads


Nå vil vi ha varmere vær på vestlandet! - Perth, Australia

8 kommentarer:

  1. Spennende omtale. Spennende bok. Kanskje særlig med tanke på hva som skjer på Forus i disse dager.
    Tror fortsatt jeg holder en knapp på "Hvitvasking" selv om jeg mener at også Kristensen "skriver seg opp" ila. forfatterskapet.
    Hørte forressten "Hvitvasking" som hørespill i påsken. Synes ikke det kan sammenlignes med papir/e-utgaven i det hele tatt. Du mistet veldig mye av handlingen.

    Ønsker deg en fin 17.mai.

    Skal du sykle Garborg-rittet på mandag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal bli interessant å se hva den sjekken resulterer i.. Det skjer nok en del bak lukkede dører i oljevirksomheten ennå som nødvendigvis ikke er helt etter boka..
      Jeg hørte også Hvitvasking som hørespill, og selv om jeg ikke har lest boka så følte jeg det nok manglet en del ja. Syns imidlertid det var et interessant avbrett med et hørespill :) Sålangt syns jeg Korsbæreren av Kristensen er den beste, og det henger godt sammen med det du sier om at Kristensen skriver seg opp i løpet av forfatterskapet. Jeg leste nemlig den siste først, før jeg begynte med den første.. og så har jeg hoppet litt. Meg og kronologi...
      Garborg-rittet blir det nok ikke. Sambo'en som jeg sykler med er fremdeles i Houston da, eller - han lander vel mandag tror jeg, så da ble det ikke noe ut av det. Har ikke meldt oss opp på noe nytt ritt ennå. Det er et lokalt ritt her på Strandalandet coming up, men det er ikke før midt i september. Det skal vi ihvertfall være med på :)
      En flott 17.mai til deg også!

      Slett
    2. Er det Scana-rittet du skal være med på? Jeg skal definitivt ikke være med. Jeg har bare en sykkelgal mann her som lurer litt på hvordan løpya er. Er det over Heia? Har du peil?

      I disse rassia-tider tenker jeg bare på hvor sykt avhengige vi er av olja her. Skremmende!

      Jeg venter med å lese Inferno-omtalen din til jeg er ferdig med boka. Håper den er bra :)

      Slett
    3. Ja, det er Scana-rittet jeg mener. Såvidt jeg husker i farten så går det fra Jørpeland, langs hovedveien, opp over Heia, ned Leite og rundt Bjørheimsvannet, opp igjen over Vasstveit og helt ut til Fiskå før turen går tilbake langs fjorden mot Tau og Jørpeland. Ca. 5 mil om jeg ikke husker feil. En del stigninger, men jeg har gjort alle allerede (bare ikke i ett..) og vet at det er en flott tur.
      Når det gjelder rassia og olje - veldig enig! Firma vi driver er ene og alene avhengige av oljevirksomheten i verden... Heldigvis har vi ikke Statoil som hovedkunde lenger. Det hadde vi tidligere, og var veldig sårbare for svingninger. Nå har vi flere bein å stå på, og godt er det..
      Jeg skal ikke si noe om hva jeg synes før du er ferdig med boka ;) Det skal imidlertid bli interessant å se hvilken mottakelse den får her til lands og om den tilsvarer det jeg sitter igjen med etter siste side er fortært..

      Slett
    4. Her er link til kartet, som jeg plutselig fant :-)

      http://ryfylkesykkelklubb.no/images/stories/scana-rittet%20kart%20.jpg

      Slett
    5. Takk for kart. Nå var det en som ble gira.
      Mulig vi må teste løypa en dag. Er jo en knallfin tur. Men litt leie stigninger for ei som liker seg best på jæren...

      Jeg er sånn ca halvveis i Inferno nå og er litt usikker på hva jeg synes. Mulig jeg føler at Brown har skrevet seg litt tom?

      Være avhengig bare av Statoil hørtes skummelt ut ja. Bra dere har flere bein å stå på. Det var vel 2010/2011 som var mest pyton... Da ble det hvert fall ikke rare bonusen på gubben her.

      Lykke til hos tannlegen. Misunner deg IKKE!

      Slett
  2. Jeg likte Dypet godt, Tom Kristensen skriver spennende bøker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Kristensen har erobret den norske krim-tronen her i huset og passerte Nesbø med den første boka jeg leste av ham, Korsbæreren. Kjekt med kontinuerlig god og hele tiden stigende kvalitet fra en forfatter :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)