tirsdag 27. mars 2012

Bokanmeldelse - "Ildvitnet" av Lars Kepler

Ei Cappelen Damm bok
Nok en ny og veldig god krimbok fra Sverige, denne gang fra psevdonymet Lars Kepler. Hva er det med Skandinavia og krim for tiden? Jeg går fra god krim til enda bedre krim uten dødpunkt innimellom. Knallkjekt! :-) Bak boka gjemmer det forresten seg et forfatterpar, Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril. Jeg forstår nesten det enkle psevdonymet...


Litt om boka

"Ildvitnet" er den tredje boka i serien om etterforsker Joona Linna. Hovedhandlingen utspiller seg på Birgittagården, et hjem for vanskeligstilte tenåringsjenter. To grufulle mord blir begått - Elisabeth, sykepleieren ved hjemmet og Miranda, ei av jentene blir begge funnet drept med grov vold. Alle bevis fører tilsynelatende mot Vicky, ei av de nye jentene på behandlingssenteret.

Til tross for at Joona Linna er under intern-etterforskning blir han satt som observatør på saken. I utgangspunktet kan han ikke forstå at Vicky kan ha hatt noe med disse drapene å gjøre, men når Vicky forsvinner under mystiske omstendigheter og en liten gutt blir kidnappet ikke langt fra Birgittagården må han imidlertid revurdere magefølelsen sin. Samtidig som ettersøkningen etter Vicky foregår blir Linna oppsøkt av en synsk dame som mener hun har opplysninger som kan hjelpe politiet.

Hvem kan ha slått ihjel de to personene på Birgittagården? Hvorfor ligger den drepte Miranda med begge hendene foran øynene? Hvordan passer det spiritistiske mediumet inn i bildet? Og for oss som ikke har lest de to første bøkene om Joona Linna - hva har egentlig skjedd med hans kone og datter??


Min evaluering

Lars Kepler
Uhygge preger denne boka! En snikende uhygge som kommer krypende opp langs ryggraden etterhvert som historien utspiller seg. Forholdsvis tidlig konkluderer jeg med hvem morderen er, men jeg blir avsporet igjen og igjen.

Her er mange detaljer som tilsynelatende ikke henger sammen! Historien er fyldig, og deler av den foregår på Tegefjell ved Åre. Der var jeg forrige helg. Morsom detalj for meg.

Dette er en velskrevet krim! En riktig "pageturner" på godt norsk. Slutten er like overraskende som den er interessant. Boka slutter heller ikke når drapssaken er løst! Dette gjør at jeg må notere meg ytterligere to bøker på leselista mi, nemlig de to forutgående for denne tredje boka om Joona Linna. Jeg bare kjenne historien hans!

Hadde jeg rett mht hvem morderen var, tro? ;-)  Anbefales definitivt som påskelektyre !!!


Min rating

Veldig nær en ren 5'er, den får en god

(+) av 5



Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesdato: 13.02.2012
Språk: Bokmål
Innbinding: Innbundet
Originaltittel: Eldvitnet
Antall sider: 544




Praktisk...??


.

6 kommentarer:

  1. Det høres spennende ut, men jeg tror jeg må forsøke å prioritere de få krimbøkene jeg faktisk har her til påske. Leser veldig lite krim i grunn, men det jeg har lest har jeg jo likt så jeg forstår ikke helt hvorfor.

    Tusen takk for en fin anmeldelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Jeg selv går ut og inn av krim-sjangeren. Har lest en god dose Sci-Fi/Fantasy og Action/Thrillere i det siste så det var godt med litt avveksling. Har én krimbok til på lista, og et par noveller, før jeg skal prøve meg på noe annet. Viktig å ikke gå lei! Har imidlertid vært utrolig heldig med valg (og tilsendte) bøker i det siste. Gøy :)

      Slett
  2. Ja, denne boka var bra! God omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita - ja denne likte jeg veldig godt!

      Slett
  3. Åh, denne høres så spennende ut, men jeg tør ikke lese krim for jeg får ikke sove! Fin blogg du har!

    Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Jeg har kommet fullstendig i krimmodus her, lenge før påske.. Har imidlertid et sovehjerte av stein som ingenting kan påvirke. Heldigvis! :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)