søndag 12. september 2021

Smilefjes - Fem Samtaler med Erlend av Eikemo, Heger, Hiorthøy&Halmøy, Skårderud, Loe


Ikke til å stikke under en stol at jeg nok er riiimelig over gjennomsnittet glad i Erlend Loes merkelig ironiske og humoristisk samfunnskritiske univers. Med ihvertfall ni av titlene hans i hylla så var det kanskje ikke så rart at jeg måtte anskaffe meg denne boka - Fem samtaler med Erlend, der den femte er Loe som intervjuer seg selv. Hvordan boka var? Nødvendig å nevne? Priceless!

I løpet av fire intervjuer/samtaler prøver Marit Eikemo, Anders Heger, Kim Hiorthøy & Egil Halmøy og Finn Skårderud å sirkle inn forfatteren som med andreboka si - Naiv.Super - ble gjort til talsmann for en hel generasjon. I tillegg til å bli kjent med forfatteren Loe får vi også et lite innblikk i privatlivet og særegenhetene hans. Spesielt i den lange samtalen med Hiorthøy & Halmøy trer privatpersonen Loe mye tydeligere fram enn jeg har opplevd i tidligere intervjuer. Vil du bli bedre kjent med Loe er dette boka du skal lese. Et sammendrag er umulig. 

Her er derfor istedenfor litt fra Loe om Loe :-)

Er du på vei ned som forfatter?
Jøss, en sånn brannfakkel så tidlig i samtalen?
Jeg tenkte det kanskje var like bra.
Da vil jeg svare nei.
Så du er på vei opp?
Det vet jeg ikke.
Rett frem?
Kanskje.
Hvis vi skal være ærlig ble den boken du er mest kjent for
skrevet for 23 år siden. Naiv.Super, altså. Du vet den som
han presidentkandidaten, Pete Buttigieg, trekker frem.
Jeg har sett det.
Ville det ikke vært bedre om han trakk frem dyrepulerboken?
Jo, kanskje.
Men den er mindre koselig.
Ja, den er det.
Men likevel.
Ja.

Det ligger omtale av ni bøker fra Erlend Loe under fanen min Bokomtaler. Linken til dyrepulerboka - som ble en sær, men fantastisk fornøyelse ligger her om du vil lese: Dyrene i Afrika.

Kilde: fra bokhylla - Utgitt: 2019 - Forlag: CappelenDamm - Sider: 166 - Sjanger: Sakprosa

 

Fra mitt første besøk i Afrika
Botswana

 

11 kommentarer:

  1. Smilefjeset er på plass her hos meg, når jeg leser omtalen din. Egentlig kan jeg ikke forstå hvordan det kan bli bra litteratur, men som du sier, det er umulig å sammendra :) Jeg har tittet på Kapittelprogrammet, og ser litt av hvert jeg kunne tenke meg å være med på. Årets Amalie Skramprisvinner skal holde Kielland foredraget, hun er verdt å lytte til (jeg har blogget om henne) Og så Frode Grytten BB da, de har jeg sett live flere ganger, få med deg dem.
    Det ser ut som de har flere diskusjoner og andre ting enn forfatterintervjuer, og så er festivalen spredd utenfor Sølvberget også?

    SvarSlett
  2. Ja i år er det litt annerledes enn vanlig på Kapittel. Som det også var i fjor. Festivalen er spredd for å spre menneskene mer, tenker jeg. Og flere av forfatterne som var invitert er forhindret fra å komme (ønsker ikke å reise?). Jeg har meldt meg opp på det aller meste, siden det ikke er såå mye på Sølvberget. Så får jeg se hva jeg får med meg. Uansett er det kjekt med litteraturfestival igjen. Det var en stor høydare da jeg hørte Renberg snakke om nye Teksas-boka si for et par uker siden. Føles godt å være nær normalen :)

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest alt av Loe, men digger de jeg har lest som Naiv. Super, Doppler og Kurt bøkene. Dette er et morsomt prosjekt. Jeg vil også lese denne boka :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Doppler er kul, og det litt rare er - at jeg ennå ikke har lest Naiv.Super.. Save the best for last? :) Ja, les boka. Den er i mangel av et bedre ord - trivelig.

      Slett
  4. Trodde jeg hadde kommentert på denne, hm... forsvant den i space?
    Liker å lese slike bøker. Erlend Loe ble også intervjuet i Om å skrive av Hans Olav Brenner. Liker Erlend Loe og har lest en del av ham, men ikke Dyrene...
    Håper du koser deg på Kapittel. Regner nå med det, så et er vel unødvendig å si. Husker hvor herlig det var å være på Lillehammer i mai. En del gikk digitalt, men det var mest de utenlandske. Nå er det vel mer åpent og ikke karantenekrav overalt hvis man er fullvaksinert etc, så kanskje dere får noen spennende overraskelser?

    Renberg kommer forresten til Trondheim i oktober, kombo konsert og snakke om bok. Jeg har billett til en forestilling av ham på Moskus, men Kretaturen min ble flyttet til den uka, så da må jeg nok selge billetten hvis turen blir noe av... Han skal også ha konsert/bokprat med tre andre forfattere som også er musikere på Ladekaia samme uke. Flink og kul fyr:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forsvinner også i space her om jeg ikke legger inn navn og web-adresse til bloggen min - på min egen blogg! Jeg må sjekke hva som er feil. Sånn har det jo ikke vært tidligere.

      Jeg har også lest - og likte gode - om å skrive av Brenner. Tror det var den boka som fikk meg tilbake til å lese litt sakprosa om å skrive, faktisk.
      Dyrene ja, hehe. Veldig spesiell.
      Satser på at Kapittel blir en høydare, selv om de store, utenlandske navnene uteblir i år. Jeg vet faktisk ikke om noe skal sendes digitalt, men antar det. Jeg vet det var noen digitale seanser ifjor. Var på Renberg-lansering på Sølvberget her for et par uker siden. Jeg sa gjerne det. Da var det nesten bare meg med munnbind.. men det var mellomrom mellom seter og seterader. Ja Renberg er definitivt både flink og kul. Digger den fyren der. Han er så ... i mangel av et bedre ord ... stavangersk :-)

      Slett
    2. Ja, rart det der.. Kanskje fordi du driver og endrer på bloggen? Har vært rare perioder hos meg også, men nå går det rimelig greit, man finner løsninger.

      Skal sjekke Kapittel-programmet, hvis noe interessant går digitalt. Nå hører jeg forfatterwebinarer to g/uka minst som elev på kurs på Forfatterskolen, så jeg får med meg mye interessant der også. Men artig med aktuelle forfattere som kan gå litt i dybden på tema eller nye utgivelser. Litteraturhuset i Trondheim er også i gang, men jeg har faktisk ikke sjekket programmet for høsten. Skal derimot på et par bokmøter med forlag denne måneden. Det er kjekt.

      Arrangører er dyktige på å holde smittevernreglene med avstand , spriting etc. Min erfaring. Munnbind trengs nå ikke nødvendigvis der man kan holde avstand og det er luftig. I byen her hvor det har vært masse smitte en stund , på vei ned nå, har det vært gjeninnført munnbindpåbud, men kun i kollektiven og kjøpesenter etc der man ikke kan holde en meter avstand. På Finnskogen derimot var det meste glemt, noe både jeg og Heidi reagerte på, siden vi kommer fra byer med strengt smittevern. Jeg nektet å sitte trangt i en minibuss med folk da vi skulle kjøres til en tur, fordi de ikke brukte munnbind . I fjor fikk vi det utdelt, ikke nå. Jeg hadde derfor ikke med. "Alle er jo fullvaksinert" " Vi har da koronapass" sa en eldre dame-- "hjelper ikke, sa jeg" " Æ kjæm fra Trondhjæm" sa jeg. Bla bla.. Men det gikk jo bra forhåpentligvis. Har ikke fått noe mail om smitteutbrudd der. Var jo mest pensjonister der, da.

      Slett
    3. Her har vi også nettopp hatt en munnbindperiode på kollektiven og kjøpesenter, så jeg prøvde bare å følge reglene. Meteren klarte man jo ikke å holde inne da vi gikk til plassene våre. Gjorde det mer for andre enn meg selv, men det var ikke rare vitsen. Vi får se hvordan det går på Kapittel. Jeg skal ha med meg munnbind, men er det ikke påbudt så kommer jeg ikke til å bruke. Satser på det går seg til.

      Slett
    4. Jeg synes det fortsatt er merkelig at så mange ikke greier å holde avstand. Helst vil jeg ha to meter avstand til fremmede, minst. I kø og sånt.

      Har skumma programmet til Kaptittel. Ser ikke ut til at noe går digitalt. Synd. Kunne tenkt med det om 22.juli, Høyreekstremisme, Morslinjer, Åsa Linderborrg og Lena Andersson og noe Hjorth. Lillebø om Ernaux. Og Drangsholt er alltid gøy å høre på. Om å komme hjem.
      Men denne gangen ei. Håper du skriver stemningsrapport/referat:)

      Slett
  5. Hehe....fornøyelig smakebit der! Jeg ser dere snakket om Kapittel og da måtte jeg ta meg en titt på programmet.
    Ser at Judith Hermann skal være der også, hun kommer til Bergen over helgen der og jeg har kjøpt billett, så må bare få lest boken først. Ellers håper jeg at foredraget til Sandra Lillebø om Annie Ernaux blir streamet,det kunne jeg tenkt meg å se.
    Tore Renbergs serie har jeg ikke lest men fikk jo lyst til å sjekke den ut for å se hva det er for noe, vet at mange er begeistret.

    Det er befriende i det hele tatt å tenke på at man kan gå på arrangement og at man nærmer seg noe som ligner normalen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til Sandra Lillebø om Annie Ernaux. Nettopp lest boka Far/En kvinne. Ernaux inspirerer. Får meg til å ønske å skrive selv. Det er det svært få som gjør.
      Tore Renbergs serie er nokså spesiell. Jeg har nærkontakt med både tid og sted og kommer fra Madla som Renberg selv. Hans barndom er tilnærmelsesvis min egen. Kanskje derfor jeg elsker denne serien. Den er en tidskapsel fra min egen ungdomstid på samme sted. Og treffer meg midt i hjerterota. Selv om jeg ikke holdt meg med samfunnets utskudd da. Jeg så mer inn på dem utenfra :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)