søndag 29. november 2020

Vi burde alle være feminister av Chimamanda Ngozi Adichie

Jeg kom over dette essayet på lørdag da jeg gikk og vasset litt formålsløst rundt på biblioteket i Stavanger. Det viste seg å være gull på 64 små sider. Essayet er en nedtegnelse av en TED-talk med samme tittel som nigerianske Adichie gjorde tilbake i 2013. Foredraget er allerede avspilt nesten 6,5 millioner ganger på YouTube og ble utgitt i bokform på norsk av Gyldendal i 2015.

Adichie kaller seg en happy feminist og bruker sine egne erfaringer med feministiske stereotypier til å belyset temaet feminisme idag. Sterkt, like tidsaktuelt og kraftfullt fra en fantastisk veltalende, innsiktsfull og sterk kvinne. Et essay jeg mener burde være obligatorisk på alle videregående skoler. 

I desember 2016 kunngjorde faktisk Sveriges Kvinnolobby sammen med flere andre organisasjoner at alle svenske elever i andre klasse på VGS skulle få et eksemplar av essayet. Håpet var at det skulle skape diskusjon rundt likestilling og feminisme. 

Ifølge Adichie så er essayet like mye (og kanskje mer) myntet på den mannlige delen av befolkningen. Feminisme er nemlig ikke noe kvinner alene bør fremme. Det er minst like viktig for guttene å få avmystifisert dette ordet som dessverre har fått en negativ klang.

Les essayet! Får du ikke tak i denne lille boka, søk opp TED-talken på YouTube. Her er linken:

https://www.youtube.com/watch?v=hg3umXU_qWc&feature=emb_logo

Og mens jeg er igang med Adichie... Har du ikke lest Half of a Yellow Sun, så anbefaler jeg også denne sterkt. Finnes på norsk med tittelen En halv gul sol. Utgitt i 2013, også av Gyldendal. Jeg leste den på engelsk tilbake i 2014 og noterte meg dette om boka:

"Fantastisk bok fra Adichie - skrevet av en Nigeriansk Ibo-kvinne om Ibo-stammen før, under og etter Biafrakrigen. 

Half of a Yellow Sun er ikke bare en enkel historie, men den faktiske historien om krigen sett fra flere synsvinkler - Richard, den hvite engelskmannen som er i Nigeria for å skrive om Ibo-stammen og afrikansk kunst og kultur, Ugwu - houseboy'en uten utdannelse, Oleanna som gifter seg med en berømt Ibo-professor, hennes tvillingsøster som har nære kontakter med Hausa-stammen, og som gifter seg med Richard. 

Dette er en historisk roman, men også en kjærlighetsroman - til folket, landet og den mangefasetterte historien om Nigeria. Boka er også filmatisert."

Adichie er en fantastisk taler og forfatter. Har du ikke lest henne tidligere har du flere flotte bøker tilgode. Anbefales hemningsløst :-)


Kilde: biblioteket/egen ebok - Utgitt: 2013/2014 - Forlag: Gyldendal - Sider: 64/543

 

 

Når reising ikke er lov, får mimring ta over.
Fjoråret en januardag i Whistler


.

6 kommentarer:

  1. Jeg likte "En halv gul sol" veldig godt. Noterer meg essayet.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Essayet er fint. Jeg syns likevel essayet ble enda mer spesielt da jeg fikk høre/se Adichie direkte på YouTube. Anbefaler også Adichie's TED-talk: The danger of a single story. Ufattelig sterk!

      https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story

      Slett
  2. Ja,denne forfatteren er god. Lest flere essay av henne,blant annet denne og en novellesamling. Tror jeg har en roman av henne stående, men ikke den du nevner. Den har stått på ønskelisten lenge så kanskje jeg burde skaffet meg den 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. En halv gul sol er ufattelig sterk. Spesielt kombinert med den TED-talk'en jeg nevner for Anita over her - The danger of a single story. Jeg er en stor beundrer av Adichie.

      Slett
  3. Jeg har kun sett TED talkene. For en fascinerende rå dame. Jeg har lyst til å lese henne også
    Alle burde vi jo være feminister. Spent på hvordan forsøket går i Sverige. Om det har en effekt

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner ikke til Sverige-resultatet. Det er jo noen år siden nå. Jeg håper det ble noen gode diskusjoner. Adichie er svært dyktig på scenen. Hun fanger meg fullstendig. Bøkene er også svært bra. Jeg har lest på engelsk. Vet derfor ikke hvordan oversettelsen av Half of a Yellow Sun er.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)