torsdag 5. november 2020

Sannheten av Knut Nærum

Er det mulig å skrive en humoristisk dystopi lagt til nåtidens Norge som handler om total åpenhet og sannhet og som slutter med at protagonisten ender opp som flyktning i de svenske skoger hvor eksilnordmenn lever av villsvin og bær? Jepp! Og det verste? Det er fullstendig troverdig. Hva er nå dette? La meg begynne med begynnelsen.

Tidligere i det herrens coronaår 2020 lanserte forlaget Vigmostad & Bjørke en ny serie kortromaner som er inspirert av de ti bud. Bøkene skal skrives av ti kjente forfattere og inkludere både krim og skjønnlitteratur for voksne. Sannheten av Nærum er ei av disse og spiller på det åttende budet: Du skal ikke tale usant om din neste. 

Jaha - kunne dette være noe for meg? Jeg kom ikke lenger enn halvveis i teksten bakpå bokomslaget før jeg var solgt. Dette er George Orwells 1984 med nærumsk vri basert på en skremmende plausibel start på det norske sannhets- og overvåkingssamfunnet. Og hvor det starter? Jo på biblioteket, av alle steder. Forlaget skriver selv om boka:

"Jannike var rimelig lykkelig. Hun var gift med Stefan, hadde to barn og trivdes som bibliotekar. Så gikk myndighetene stadig sterkere inn for mer åpenhet i samfunnet - ingen skulle ha hemmeligheter, ingen skulle kunne bedrive anonym hets. Alt som ble ytret måtte kunne etterprøves. Dette var vel fint, tenkte Jannike og støttet opp. Hun begynte til og med å jobbe i selve Innsynet, som overvåket alt og alle."

Knut Nærum
Bildekilde: CappelenDamm


Uten å spoile boka det minste vil jeg bare si at de første stegene mot et sannere og ærligere samfunn var temmelig forsiktige og fornuftige. Hva med å gi alle bibliotekbrukerne et nytt bibliotekskort som ikke bare registrerer bøkene de leser, men som også kan komme med forslag til andre bøker som vedkommende ville kunne like basert på egne preferanser? (Amazon anyone?) Jeg skal ikke gå inn på hvor dette ender... Eller,  retusjering av bilder av klesmodeller blir forbudt. Istedenfor blir det på hver reklameplakat satt opp navn, alder, vekt, daglig kaloriinntak og treningstid og -type pr uke. Dette vil ikke skape kroppspress. All info om modellen er sann. 

I utgangspunktet skulle man tro at dette kommer til å bli en over-the-top overdrevet roman - spesielt gitt hvilken forfatter vi har med å gjøre, men det er faktisk skremmende hvor aktuell mange av problemstillingene er. Hvor ender det - både i boka og i det virkelige livet? Sett i lys av denne månedens presidentvalg i USA der fake news begynner å bli den nye normen, så blir denne boka enda mer aktuell. For hvilket samfunn er det egentlig vi vil ha?

Har du ikke lest George Orwell's 1984 så er det nå på tide, men les gjerne Sannheten av Nærum først. Ei bok jeg trodde ville bli lettere småmorsom endte i dette tilfellet opp med å bli nettopp det, men også så mye mer. Om ikke dette var nok så endte jeg opp på soffen igår og helt tilfeldig kom over filmen ANON på Netflix. Merkelig nok var også denne så til de grader basert på overvåkingssamfunnet, dradd enda lenger ut. Nesten så det ble litt vel mange storebror-ser-deg vibber på meg på samme dag...

Sannheten, 1984 og ANON anbefales! I den rekkefølgen.

Kilde: Biblioteket - Forlag: Vigmostad&Bjørke - Utgitt: 2020 - Sider: 217


Fantastiske Loen-vannet


6 kommentarer:

  1. Denne vil jeg lese. Har lest en i serien (Jørgen Brekke) og jeg liker Nærum.
    Ang det med bibliotek som anbefaler bøker utfra det du leser, så gjør de vel det i dag. Både appen Bibliofil og Bookbites gjør det og har gjort det så lenge jeg kan huske.
    1984 leste jeg for ørten år siden, før noen år før 1984. Gud forby, men vi er jo langt forbi det stadiet..
    Min IT-sønn sa i en diskusjon vi hadde for ikke lenge siden ang Google o.l. at det nå handler mer om hvem vi vil skal overvåke oss, ikke om vi blir..Det er jo sant. Det var da jeg sa ja til alt av Google og tillatelser da jeg hadde kjøpt meg ny iPad og Macbook og skrev til ham at jeg hadde solgt sjela mi til Google. (lol eller grin)

    Kos deg i kvelden Marianne. Artig at du har havnet på et bloggerush.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lette etter de tre første på biblioteket her om dagen. Fant dem ikke, før jeg skulle ut. Da lå alle tre så pent stablet ved inn-/utgangsdøra. Alle tre hjem, men denne var på 1-ukes lån. Derfor Sannheten først. Jeg likte prosjektet til V&B. Har ingen peiling på hvem som er i loopen etter disse første tre med Arne Svingen som tredjemann. Vet du? Eller, vet noen?
      Og ja, enig med din IT-sønn. Vi jobber begge (vel, jeg jobbeT) i IT-bransjen og har hatt samme diskusjonen. Så lenge man bruker vett når man benytter PC og spesielt sosiale medier så går det ennå greit. Det er jo litt provoserende da, at når man har vært inne på EN reklamelink via FB på f.eks et par joggesko, så blir man spammet med joggeskoreklame. Eller garn. Eller bøker for den saks skyld. Jeg bryr meg lite, er bare bekymret for yngre generasjoner og om de enten blir immune og aller helst veldig hardhudet mot all denne såkalte "tilpassede" reklamen, eller om de biter på...?
      Jepp, er på et bloggrush. Har fått gnisten igjen. Det har vært mye som har sneket seg foran på lista fram til nå i år, men kjenner at høsten er min tid. Har lest en del da, selv om det også har vært noe mer magert (kun 72 bøker så langt i år, dog noe magert til å være meg). Nuh er jeg i en stim. Måtte den vare :) Det er jo SÅ kjekt å "logge seg på" bokbloggermiljøet igjen og se at noen holder stand *tommelopp*

      Slett
    2. Jeg så også Arne Svingens bok på bib i dag, men lot den være.. hadde rasket med meg tre andre bøker, og har nok her hjemme, så jeg må bare være litt hardere på prioriteringene mine. Husker ikke alle i serien, men jeg fikk mail fra forlaget da de startet serien og en del av dem som var klare sto der.. Står sikkert på VB sin side, hvis den funker igjen.

      Ja, ang IT og overvåking. Det er jo litt morsomt når folk deler kjedebrev på fb om at vi ikke må godta ditt og datt, og så tenker de ikke at de faktisk er på fb, en side som i høy grad styres av algoritmene og er eid av noen. Og at de legger igjen spor så lenge de har en smarttelefon, en bil som kjører gjennom bomringer, bruker betalingskort etc etc etc.. Og de som anbefaler alternative sosiale media og nettlesere. Akkurat som noen tilbyr noe gratis. Not. Det er som Niklas sier; man velger bare hvem man lar seg overvåke av, eller blir brukt av. Jeg tror jeg har vent meg til den tilpassa reklamen, men innimellom er det jo litt artig å se hva som plutselig fyller sidene..fordi jeg har søkt opp et eller annet. Eller snakket om et eller annet som micen har plukket opp.. Har vært noen luksushotell blant annet..lol..

      72 bøker er da også mye, selv om det er mindre enn før. Du har da vel haget, og kjøpt bobil, og strikket, blir mindre lesing da..

      Har lest 99 bøker jeg i år. Er vel ganske gjennomsnittlig til meg å være to mnd før nyttår.

      Veldig glad for at du er tilbake. Noen av oss henger fortsatt med. Savner Inga da.. Håper hun kommer tilbake også.:)


      Slett
    3. Fikk livstegn fra Inga. Kanskje vi kan klare å få henne tilbake?
      Og ja, har hatt et par ekstra saker på planen i år i tillegg til den vanlige tralten, så det har selvfølgelig tatt en del tid. Men mistet igrunnen skrivepiffen sammen med coronaen. Skulle tro at da jeg begynte å være mer hjemme så ble det mer tid til skriving, men det slo motsatt ut. Bobil, strikking og hage kan enkelt koples med bøker - ihvertfall lydbøker. Så no excuse :) Er ihvertfall tilbake!
      Ja man velger vel igrunnen mellom pest og kolera når det gjelder hvem som skal overvåke oss. Det viktigste syns jeg nå er å forsikre meg om at mine nå voksne unger er kritiske nok til både informasjon og reklame. Tror valget i USA har vært en sterk påminnelse om akkurat det. Om ikke annet så går diskusjonene høyt om dette og hint, og der det er dialog og meningsutvekslinger der læres det noe. Vi kan jo alltids håpe. Måtte flire litt av en tekst samboen sendte meg (fra kontoret i kjelleren): "Canada probably feels like they live in the apartment aboe a meth lab right about now". Huff.

      Slett
  2. Enig med Anita: Jeg er glad for at du legger ut nye omtaler. Jeg blir inspirert. Til både å lese og skrive.
    Jeg har lest de to første som kom ut i De 10 bud serien og gleder meg til denne. Nærum har en egen snert.
    Også: haha til mannen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner at jo flere blogger jeg leser, desto mer inspirert blir jeg også til å både lese og blogge. Lesehastigheten er også på oppadgående igjen. Det er herlig :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)