mandag 9. november 2020

Lyden av stein som flyttar seg under vann av Lars Ove Seljestad

Jeg fikk en merkelig følelse av gjenkjennelse da jeg plukket denne diktsamlingen med meg hjem fra biblioteket. Ikke forstod jeg hva det var, og forfatteren kjente jeg ikke fra før. Det var bare "noe" der som fikk meg til å plukke opp boka. Vel hjemme begynte jeg å lese diktene og plutselig slo det meg, for alle de første diktene handlet om livet på en fabrikk. Sannsynligvis et smelteverk. Det måtte jo være smelteverket i Odda? Den ufattelig stygge ruinen av en fabrikk som forsøpler i sentrum på det lille tettstedet innerst i Sørfjorden i Hardanger. 

Så går lys nummer to opp for meg. Forfatteren heter Seljestad. Selvfølgelig. Seljestad ligger nemlig like utenfor Odda, og var langrenn-skistedet vi passerte hver gang vi kjørte fra hytta vår i Røldal til Odda for å handle. 

Jeg forstår. Derfor skriver Lars Ove Seljestad så utrolig vakker arbeiderpoesi. Han har sannsynligvis selv hatt en far som jobbet på smelteverket og opplevd bokas første del - Nattskift - som en del av barn-/ungdommen. Første diktet heter også... 

"SON AV DEN SVARTE RØYKEN 

Eg er son av den svarte røyken.
Eg vaks i hallar av stål og eld.

Eg gir meg aldri.
Eg brenn.

Den svarte far min bytte meg mot helsa si:
Øyrer mot hender, auger mot lunger, rygg mot sjel.
Han er ein sliten mann.
Kreftene hans er borte. Mine veks.
I det uendelege."

...

Lars Ove Seljestad
Bildekilde: Aschehoug.no

 Diktene er vakre. Underfundige. Kjemiske. 

"i røyndommens syrefabrikk lagar
vi tonnevis
99 % svovelsyre under seks kilos trykk og
100 grader celsius
eg vil
at dikta mine skal vera sterke
som røyndomens svovelsyre" 


Noen er såre og ettertenksomme.

ARBEIDSFOLK ET IKKJE ØSTERS

arbeidsfolk et ikkje
østers"


Andre kjærlige og minnes en far og et hardt liv.

"FAR SA

far sa
ingenting
då eg reiste

far sa
ingenting
då søster drog

far sa
ingenting
då mor gjekk

far sa
ingenting
då han fór"


Unødvendig å poengtere kanskje, men jeg elsket denne diktsamlingen. Det er en sårhet og en stolthet som gjennomsyrer hele dette lille verket. Kanskje kom boka nærmer meg siden jeg kjenner stedet, historien til smelteverket som ble nedlagt i 2002 og flere av menneskene som bor der nå? Jeg er svært enig med Mette Bleken i Hardanger Folkeblad: "Jeg tror denne samlingen vil åpne dører for flere til Seljestads forfatterskap. Og til litt åpnere øyne for det og dem vi har rundt oss. Det er det livet og tilværelsen handler om".

Anbefales! 


Kilde: biblioteket - Utgitt: 2020 - Forlag: Aschehoug - Sider: 75 - Sjanger: Dikt, Lyrikk


Høst på fjorden 



7 kommentarer:

  1. Seljestad skriver veldig fint. Jeg har lest et par bøker av ham.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er ikke han spesiell 😍 Min første. Skal lete etter flere på biblioteket neste gang.

      Slett
    2. Ja. det er nok mye fint i vente der. Han har nå holdt på en stund.

      Slett
  2. En vennlig varm omtale. Det er godt når man oppdager en forfatter/poet man vil lese alt av. Ble fristet til å lese denne sjøl

    Forresten: Audiatur bokhandel (nett) har Lagercrantzboka (ny 125,-)

    SvarSlett
    Svar
    1. AHA! Jeg skal sjekke bokhandelen asap! Takk så mye! Da blir detn ok at jeg kjøper den selv istedenfor å vente til jul. Mens-vi-venter-gave fra meg til meg :-)

      Slett
  3. Diktlesing og meg går veldig i bølgedaler, men smelteverkdikt høres bra ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg også, og det er laaangt mellom bølgene i tilleg ,) Disse var imidlertid så spesielle at de fenget til og med meg. Det skal noe til. Er igang med en Jon Fosse-samling nå. Leser litt hver dag. Han er jeg som du sikkert vet veldig glad i. Ro mitt hav - Dikt i utvalg. Fiiiin.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)