mandag 23. november 2020

Om kunsten å lese og skrive av Olof Lagercrantz


Jeg hopper mellom sjangere for tiden. Sci-fi, krim, humor, diktsamlinger og nå sakprosa om lesing og skriving. Det betyr bare at jeg er kommet inn i normaldriv og engasjement igjen. Det tok sin tid.. men gu korr herrrligt :-)

Siste bok ut er denne lille boka fra svenske Lagercrantz som kom ut i 1985 og ble skrevet da forfatteren selv var 74 år. Det er ei bok jeg aldri hadde funnet fram til på egenhånd, så takk og lov for engasjerte bokbloggere som gir meg haugevis av fantastisk gode lesetips. Denne gang var det Marianne Augusta. Boka handler, som tittelen tilsier, om lese- og skrivekunsten. Kanskje ikke en bok for alle, men dersom du interesserer deg for hva det er som skjer når vi leser så kan denne boka være en fin inngangsportal.

"Hva skjer når vi leser? Øyet følger svarte bokstavtegn på det hvite papiret fra venstre mot høyre, igjen og igjen. Og skikkelser, natur eller tanker som en annen har tenkt, nylig eller for tusen år siden, trer frem i vår fantasi. Det er et større under enn at man har fått såkorn fra faraoenes gravkamre til å spire. Og likevel skjer det hvert eneste øyeblikk."

Ovennevnte er innledningen til boka hvor Lagercranz forteller om hva han har oppdaget og husker best fra sitt liv som leser og forfatter. Han øser av erfaringer og betraktninger og knytter også disse opp til to forfattere som han selv har studert inngående - August Strindberg, som regnes for Sveriges mest betydningsfulle forfatter og Joseph Conrad, den polsk-britiske forfatteren som bla. er kjent for bøkene Heart of Darkness og Lord Jim. Selv har jeg ikke lest Strindberg, men postkoloniale Conrad var veldig aktuell da jeg studerte den europeiske modernismen på UiS i 2016.

Har jeg lært å bli en bedre skribent av å lese denne lille boka? Kanskje ikke, men den inspirerer definitivt til mer lesing og skriving. Og til slutt noe det er verd å tenke litt over. En forfatter...

"...skriver bare halve boken. Den andre halvdelen må leseren ta hånd om. Hvis femti prosent av en bok er skrevet av leseren, blir følgene at boken blir bedre jo mer begavet denne leseren er, og jo mer kjærlighet han legger i lesingen. Måtte Gud gi oss alle som skriver gode lesere!"

Ballen er nå din :-)


Kilde: egen bok - Utgitt: 1985 - Sider: 68 - Forlag: Bokvennen - Sjanger: Sakprosa

Whistler, Canada
Hit kommer vi oss ikke 2021-sesongen :-/



14 kommentarer:

  1. Åh, denne fikk jeg lyst til å lese. Ble så fristet at jeg trålte alle netbokhandler jeg kunne komme på men ingen hadde den inne, ikke antikvariatet heller. Men jeg skal notere meg denne med store bokstaver på blokken.
    Det er kjekt å få inspirasjon til bøker en kanskje ellers ikke hadde kommet over.

    Veldig enig i det siste notatet der for kanskje vi som lesere "skylder" å gi forfatteren såpass at man vier boken all oppmerksomhet når vi først har plukket den opp og bestemt oss for å lese den?
    Veldig interessant dette...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt du ville lese denne :) Jeg fant den (via Marianne Augusta) på denne linken hos Audiatur bokhandel:

      https://www.audiaturbok.no/forlag/bokvennen-forlag-as/om-kunsten-a-lese-boker

      Og ja enig, vi som lesere skylder nok forfatteren vår fulle oppmerksomhet under lesingen. Tenk bare på hvor mye tid, kunnskap og evner som må til for å få utgitt en bok. Jeg liker svært godt å lese bøker om både lesing og skriving. Lærer noe hele tiden. Og så er det faktisk ganske deilig å lese noe helt annet enn fiksjon innimellom.

      Slett
    2. Takk for link, skal sjekke ut! :-) Ja,det gjør vi nok men det er selvfølgelig som Anita sier lenger nede, noen bøker er ferdigtygd og dermed er det ikke noen jobb igjen for leseren å gjøre. Men sånn er det jo, ikke alle forfattere som stoler på at leseren klarer å trekke konklusjoner selv :-)

      Jeg har ikke lest bøker som tar for seg dette tema men det fikk jeg veldig lyst til.

      Slett
    3. Må nesten si jeg misunner deg som ikke har lest noe om det å lese og skrive. Jeg ELSKER det, og det var vel derfor jeg begynte på litteraturstudier i godt voksen alder. Fagbøker innenfor litteraturen er bare så interessant. Og det mest perverse? Jeg elsker å skrive oppgaver. Vurderings-, hjemmeeksamens- og bacheloroppgaver kom til meg :D

      (ja, jeg vet jeg er rar - HAHA)

      Slett
  2. Eg trur denne vart nemnt i Kari J. Spjeldnæs si bok "Lese. En liten bok om store leseopplevelser" og nå når eg las anmeldelsen din kikka eg på Bookis og der fant eg eit eksemplar. Fort gjort å bestille der til ein billig penge! Eg har sansen for bøker om skriving for tida så denne ser eg fram til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spjeldnæs sin bok har jeg ikke lest, så den er nå notert. Bookis ja! Der er det sikkert mye eldre litteratur å få ta i. Jeg tenkte ikke engang på Bookis da jeg strevet med å finne denne. Det må jeg huske til en annen gang. Spjeldnæs boka, blant annet :)

      Slett
    2. Spjeldnæs-boka er ny av året så den får du i bokhandelen :-)

      Slett
    3. Aha! Så det var derfor den lå til full pris på Bookis :) Vel, nå har jeg ønsket meg den til jul istedenfor. Alltid kjekt å ha bøker liggende under tre. Ingen jul uten ;)

      Slett
  3. Jeg liker også å lese bøker og skriving og lesing, og har en del av dem i hylla. Men denne er ukjent for meg. Takk for tipset:)

    Sitatet er kjempefint.:)

    Noen bøker er ferdigtygde, men de mest spennende er de vi lesere fyller ut selv:)

    Ps : Strindberg-tips: Det røda rummet. Likte den veldig godt. Ser jeg skulle lese mer Strindberg, men har det blitt det siden? Nope..https://artemisiasverden.blogspot.com/2013/05/det-rde-rommet-av-august-strindberg.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde faktisk jeg hadde lest Det røda rummet. Det lyser en pære langt bak i hukommelsen der. Kanskje så langt tilbake som til VGS? Ihvertfall ikke etter jeg begynte å bruke GoodReads i 2011, men jeg fortærte et berg av bøker før den tid. Jeg må sjekke og se. Bør definitivt lese noe av Strindberg, kjenner jeg. Bare fordi. Etter omtalen din å dømme så er Det røda rummet både svært god og inneholder en god dose satire og samfunnskritikk. Den kombinasjonen liker jeg svært godt. Jepp, jeg må få den boka med med, kjenner jeg. Det var også ei av de bøkene Lagercrants refererte til, synes jeg å huske.

      Ja - noen bøker er ferdigtygde, og de kan være helt fine de. Men jeg liker også motstand, eller - krav til egen lesing også innimellom. Det er de bøkene som sitter lengst i. Strindberg it is! Du får finne frem en ny Strindberg-roman. Og så får jeg vurdere å hive meg på 1001-sirkelen igjen for 2021. Jeg kjenner jeg savner å grave litt i eldre litteratur igjen. (Det gleder meg stort, for 2020 har vært er svært merkelig leseår for min del. Fokuset har vært helt på bærtur. Heldigvis er jeg på sterk retur.)

      Slett
  4. Som du vet er jeg fan av denne lille boka. Så jeg er glad - og lettet over at du likte den også. Jeg tror alle lesere kan ha glede av denne boka.
    Skrev om boken her: https://www.augustaskriver.com/hjem/dag39

    Audiatur anbefales :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne lille saken var fin å få i hus. Skal nok leses en gang til, tenker jeg :) Og så har jeg funnet ikke mindre enn to "nye" nettbutikker. Audiatur og Bookis = gull :) THX!

      Slett
  5. Så gøy at du hiver deg rundt etter et flott lesetips, og veldig kjekt at du er i siget, og leser alt mulig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå går det for seg her, godt hjulpet av det "fine" været OG koronaen. Vi få visst gjøre det beste ut av det vi har, tenker jeg. Har parkert snorkel og flytevest og holder meg innomhus noen dager. AS Syndefloden har inntatt vestlandet, ser det ut for... Fortsatt fiin uke :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)