søndag 8. november 2020

Andre Guder av Jørgen Brekke

Andre Guder er en krimroman inspirert av det første av Bibelens ti bud - Du skal ikke ha andre guder enn meg. Jørgen Brekke er en av ti forskjellige forfattere som forlaget Vigmostad & Bjørke har engasjert i en serie hvor samtlige tar for seg ett av de hellige budene.

I denne boka dreier historien seg rundt den karismatiske vekkelsespredikanten Peter Isaksen og to ungdommer som vokste opp med en ung utgave av denne predikanten i det kristne miljøet sitt et sted på Sørlandet. Boka er såpass kort at jeg ikke kan si mer om innholdet uten å spoile boka totalt. Det går i begjær, sjalusi og hevn, men hvem som gjør hva skal forbli usagt. 

I tillegg til kun å være på 146 fysisk små sider så er Andre Guder delt inn i 32 kapittel. Som et resultat av dette får vi hyppige sceneskift og hele tiden to forskjellige synsvinkler på hendelsene som utfolder seg. Dette gjør boka særdeles lettlest. Historien er grei nok den, men veldig forutsigbar. Foruten en liten tvist på hvorfor, så vet man igrunnen hva man får nesten fra første side. Den svakeste boka jeg har lest i serien til nå, men det var likevel en lesbar historie til frokostkaffen :-)

Så langt har jeg lest følgende bøker i serien

Sannheten av Knut Nærum


Kilde: Biblioteket - Forlag: Vigmostad&Bjørke - Utgitt: 2020 - Sider: 146 små - Sjanger: Krim


.

14 kommentarer:

  1. Moro å følge hvordan du ender opp med å lese de bøkene du leser.
    Jeg likte denne - selv om forutsigbar og noe klisjetung (og den enes motovasjon for å ofre den andre ble for lettvint). Tror jeg konkluderte med at det er en underholdende og kjapplest lett bok.
    Skal du lese Sønnen? Jeg har visst glemt den

    SvarSlett
    Svar
    1. Historien bygget fint over det første budet, men som deg syns jeg den ble noe lettvint. Men, når det er sagt så er det helt ok å lese sånne bøker også. Fiiine til frokost ;)
      Jeg fikk lånt Min sønn av Arne Svingen også. Skal bare lese ferdig diktsamlingen Lyden av stein som flyttar seg under vann først.
      Tror det bare er tre bøker i serien foreløpig!?

      Slett
    2. Du har rett; det har kun kommet tre. Så mange bud igjen å bryte :)

      Om du liker Brekkes skrivestil anbefaler jeg krimserien hans. Hovedpersonen heter Odd og han er ganske rar :)

      Slett
    3. Ja jeg forstod på Anita at jeg ihvertfall har én serie av JB å lese. Godt å se at du er enig. Jeg likte forsåvidt skrivestilen til Brekke, så det var ikke det det stod på. Ser at Storytel har bok nr 4,5,6 liggende på lyd. Vet jeg bør lese fra nr 1, så jeg skal se etter den første på biblioteket. Rar? Det kan man like ;)

      Slett
    4. Samboeren min og jeg leste Brekke serien samtidig og likte ulike sider ved serien. Det er sånt jeg synes er morsomt. Noen av bøkene har subplot i "gamle dager". De delene likte samboeren min best, men jeg fant de mer kjedelig. Men begge ble vi underholdt :)

      Slett
  2. Husker ikke så mye av den boka, noe med kjappt lest, fort glemt.. Men likte den vel ganske godt da jeg leste den. Liker jo Brekkes skrivemåte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest noe av Jørgen Brekke tidligere, men Anton Brekke liker jeg. Trodde i utgangspunktet det var han som hadde skrevet boka, så jeg ble litt overrasket. Andre Guder har ikke skremt meg fra å lese mer fra Jørgen Brekke, må bare google litt og se hva han har skrevet. Hvilken anbefaler du?

      Slett
    2. Trodde du Anton Brekke hadde skrevet boka? lol;)
      Jeg liker serien om Odd Singsaker fra Trondheim. Første boka heter Nådens omkrets, og det har kommet en del etter det.
      Han har også en historisk serie om en som heter Bejer, den likte jeg ikke like godt, men er man glad i historisk krim, kan det være noe.
      Jeg har lest alt av Jørgen Brekke, med unntak av den siste Natten har alt som er frittstående.

      Slett
    3. Da skal jeg sjekke ut Odd'en! Først i papir, så over på Storytel. Jeg har ikke lyttet til Torgeir Reiten tidligere så vidt jeg kan huske, men han høres behagelig ut. Odd er rar? Ikke rart han heter... Odd? :) Fikk meg over på Dean R. Koontz og hans Odd Thomas bøker. Lest dem? Rare, underfundige, lettere fantasy. Koontz skriver godt, men jeg leste dem på engelsk. Som du ikke er så glad i har jeg erfart.

      Slett
  3. Se der ja, har det kommet en tredje bok allerede? Jeg likte Andre Guder godt, bedre enn Min sønn, som vel er den andre boken i serien. De forskjellige forfatterne tolker sikkert "oppgaven" forskjellig, så da blir det nok variasjon i hva vi som følger serien får lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner ikke til rekkefølgen bøkene kom ut, men så vidt jeg forstår er det nå tre stk i serien. Arne Svingen ligger og venter til senere idag :) Og ja, det er vel det som er det fine, at forfatterne tolker oppgaven forskjellig. Da kommer det mer ut av prosjektet. Det hadde jo vært kjedelig om alle hadde endt opp som variasjoner over samme tema - oppvekstromaner f.eks, som jeg selv ikke er så glad i for tiden. Ironi kom og ta meg:
      Leste akkurat nuh bakpå Min Sønn av Svingen, og den ser ut for å sirkle rundt akkurat det tema. Ihvertfall bakpå boka, hehe. Vi får se hvordan jeg liker den.
      Forstå meg rett, jeg mislikte overhode ikke Andre Guder. Den ble bare litt lett etter nettopp å ha lest Nærum-boka som jeg fant mye mer dybde i.

      Slett
  4. Nei, jeg synes ikke Odd Singsaker er rar. Holdt på å si at han er bare trønder;) Haha.. Han er dyktig og morsom, med sine små særheter.
    Har ikke lest noe av Koontz. Har en bok av ham, fikk av Juritsen en gang, men har ikke lest den.
    Har vært på flere lanseringer av Odd Singsaker-bøkene i Trondheim. Han har et eget bord på Bakklandet Skysstasjon. Det var alltid vært kjempetrivelig å komme på det. En gang var det spektakulær lansering på torget, der et hode (i boka) ble funnet på toppen av Olav Trygg-statuen. Tror du vil like Singsaker-bøkene jeg. Flere artige karakterer der..

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA til trønderkommentar! Jeg må sjekke Singsaker hører jeg. Liker det litt sære, og foretrekker Drum fremfor Hole. Eller helt over-the-top Tom Hartmann fremfor Wisting.
      Og så savner jeg å gå på årets forlagssamlinger. Virkelig!

      Slett
    2. Singsaker er kanskje mellom Hole og Drum, mellom Hartmann og Wisting. Seriøs etterforsker, uten de store karakterbristene, men glad i damer og akevitt og han kan få farten opp når det trengs. Mye grusomt han dumper bort i, så det er litt å henge i, for å si det mildt. :)

      Ja, ikke sant-- savner levende samlinger- håper det blir igjen til neste år.:)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)